וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למלחמת אזרחים כוללת? מדריך לכאוס המתחדש בלוב

7.4.2019 / 11:34

המדינה הצפון אפריקנית לא ידעה יציבות מאז הפלת קדאפי ב-2011, אך עתה היא עומדת על סף סכסוך כולל בעקבות מתקפת הפתע של הגנרל חפתר. כל מה שצריך לדעת על המשבר החדש-ישן

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

אחרי תקופה ארוכה של סכסוך בעצימות נמוכה, המשבר בלוב מאיים להתפרץ שוב למלחמת אזרחים כוללת, אחרי שהגנרל חליפה חפתר פתח במתקפת פתע על הבירה טריפולי. אבל האם הוא מסוגל באמת להפיל את הממשלה שנתמכת על ידי הקהילה הבינלאומית?

לקריאה נוספת בנושא
לוב: הגנרל חפתר הורה לכוחותיו להסתער על הבירה טריפולי

כוחות מיליציה בפאתי טריפולי, לוב, 6 באפריל 2019. רויטרס
כוחות מיליציה המתגברות את הממשלה בטריפולי, אתמול/רויטרס

מה המצב בלוב?

המדינה הצפון אפריקנית נותרה בכאוס מאז שהרודן מועמר קדאפי הופל ב-2011 על ידי המורדים, שנתמכו על ידי נאט"ו. מאז אין שלטון מרכזי, וערב-רב של מיליציות בעלי אינטרסים ואידיאולוגיות שונים פועלות ברחבי לוב.

בטריפולי, שבמערב המדינה, יושבת ממשלה שזוכה להכרת הקהילה הבינלאומית, אולם שליטתה מוגבלת מאוד. במזרח, פועל פרלמנט נוסף, שמגובה על ידי כוחותיו של חפתר, המכונים "הצבא הלובי הלאומי", הם מורכבים מחיילים לשעבר בצבא קדאפי, אנשי מיליציות ופעילים סלפים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הגנרל חליפה חפתר עם מזכ"ל האו"ם גוטרש בעיר בנגאזי, לוב, 5 באפריל 2019. רויטרס
מסר לקהילה הבינלאומית. חפתר ומזכ"ל האו"ם בבנגאזי, שישי/רויטרס

מיהו הגנרל חפתר?

חפתר בן ה-75 סייע לקדאפי לתפוס את השלטון בהפיכה הצבאית ב-1969, אולם השניים הסתכסכו והגנרל יצא לגלות בארצות הברית. הוא שב ב-2011, בזמן אירועי "האביב הערבי" והצטרף לשורות המורדים. תומכיו רואים בו כמי שיכול להשליט סדר בתוהו ובהו השורר בלוב, ויריבו חוששים כי הוא ישית על המדינה שלטון אוטוריטרי.

מדוע המתקפה החלה עכשיו?

חפתר הכריז על תחילת המערכה על טריפולי בזמן ביקורו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במדינה, שנועד להכשיר את הקרקע לוועידת פיוס לאומית לקראת עריכת בחרות לנשיאות ולפרלמנט שנדחו שוב ושוב.

אחרי סימנים להתקרבות בין חפתר לבין ראש הממשלה בטריפולי, פאיז א-סיראז', שעמו נפגש באבו דאבי בפברואר, ייתכן שהגנרל הוותיק רוצה לשפר את עמדותיו במשא ומתן אחרי שחש שהוא לא קיבל בתמורה מספיק מטריפולי. הוא אולי אף האמין כי בדומה למערכות דומות שניהל במזרח ובדרום המדינה, הקהילה הבינלאומית לא תעשה הרבה כדי לעצור אותו, והשעיטה לטריפולי בזמן שהותו של מזכ"ל האו"ם נועדה לשלוח מסר.

תושבים בעיר העתיקה של טריפולי, לוב, 6 באפריל 2019. רויטרס
נערכים לחידוש הקרבות. תושבים בשוק בטריפולי, אתמול/רויטרס

מה הייתה תגובת הקהילה הבינלאומית?

ארגון המדינות המתועשות, ה-G7, דחק בכל הצדדים לעצור את ההסלמה, וגם במועצת הביטחון של האו"ם קראו לעצירת הלחימה ואמרו כי בעיותיה של לוב לא ניתנות לפתרון דרך אמצעים צבאיים.
במערב רואים בממשלת ההסכמה הלאומית בטריפולי כנציגה הלגיטימית של לוב, והם היו רוצים לראות את הבחירות מתקיימות בהקדם האפשרי. שליח האו"ם למדינה אמר כי ועידת הפיוס, המתוכננת בין 14 ל-16 באפריל, תצא לפועל כמתוכנן.

חפתר זוכה לגיבוי של רוסיה, ושל מצרים השכנה, איחוד האמירויות הערביות וערב הסעודית. שלוש המדינות הערביות הטילו את יהבן על הגנרל על מנת לעצור את מה שהן רואות כאיום "האחים המוסלמים". באופן רשמי, קראו המדינות התומכות בגנרל לעצירת הלחימה.

מה הסיכויים לנפילת טריפולי?

רבים מטילים ספק ביכולותיו של חפתר לכבוש את עיר הבירה, אלא אם יצליח לאסוף לשורותיו כוחות התומכים בממשלה. לכוחות בטריפולי יש חיל אוויר, ובימים האחרונים שלחו מיליציות מהעיר החשובה מיסרתה, אחד ממוקדי המרד בקדאפי, תגבורות לחיזוק ההגנה על הבירה. בתחילה התקדמו כוחותיו של חפתר במהירות, אולם ביממה האחרונה הם נעצרו בפאתי העיר ואיבדו כמאה לוחמים שנפלו בשבי הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully