וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקוקים לפחד אך רוצים להתגבר: התחושה הטבעית שכולם מכירים

פחד זה משהו שקשה להבין, הוא יכול למנוע מאיתנו דברים שרצינו. למשל פחד הגבהים שלי שמונע ממני לטוס לחו"ל או לרדת במדרגות נעות בקניון. אבל יש לו גם תפקיד חשוב מבחינה התפתחותית. להתגבר עליו לא קל ודורש הרבה כוח רצון - אבל זה אפשרי. מילה של לי

לי גיא-רון. ראובן קסטרו
האם כל הפחדים שלנו אמיתיים? לי גיא-רון/ראובן קסטרו

אני לי גיא-רון ואני רוצה שיתייחסו אלי באהבה ובכבוד. בת 24. גרה בתל אביב. יש לי שני הורים מדהימים ואחיות שלפעמים מציקות, כמו לכולם. אבל, יש עוד משהו חשוב וגדול שמאפיין אותי - אני אוטיסטית, שלא יכולה לדבר אבל יש לה מה להגיד. יותר מהכול אני רוצה שישמעו אותי, שיתייחסו אלי ושיבינו אותי. לא כי אני אוטיסטית, אלא כי אני חכמה, רהוטה ומצחיקה. כי יש לי מה לומר וכי אני מאמינה שכדאי לכם להקשיב. אני רוצה לדבר מבעד לאילמות. לפעמים אני גם צועקת מבעד לאילמות. חזק. שישמעו.

מילה שלי | לכל הטורים של לי גיא רון

פחד הוא תחושה חזקה. האם כל הפחדים שלנו אמיתיים? מדובר בנושא או מושג מרתק. אנחנו פוחדים כל הזמן מדברים שונים. אני פוחדת מגבהים, מאבדן שליטה ומאנשים זרים. אני פוחדת ואני לא יודעת למה. הפחד מגיע באופן טבעי ופתאום נופל עליי. אז בואו נתחיל מהבסיס.

לי גיא רון. ראובן קסטרו
הפחד מגיע באופן טבעי. לי גיא-רון/ראובן קסטרו

לפחד יש תפקיד חשוב מבחינה אבולוציונית. הוא עזר לאבותינו לשרוד בתנאים ההם. האזור במוח האחראי לכך נקרא האמיגדלה שמתפקד באותו אופן גם כיום. אנחנו זקוקים לפחד על מנת להימנע מסכנות שאורבות לנו ובטבע זה בולט מאוד - הפחד מציל חיים. אך כיום, הסכנות האלו, לנו האנשים, לא תמיד מוחשיות או מידיות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

צליל של צרצר ושוק חשמלי לחולדות

מעניין לקרוא מחקרים בנושא. למשל, מחקרו של ג'וזף לדוקס מאוניברסיטת ניו יורק, שמכונה "הגורו של הפחד". המחקר התחיל בשמיעת צלילים, אחד הצלילים צורמני מחריד והאחר נשמע כמו צרצר אלקטרוני שלא ממש מטריד. השמיעו לחולדות במעבדה את הצלילים הצורמניים האלה. אחרי ששמעו אותם עשרים פעמים, הוסיפו לצליל הצרצר גם שוק חשמלי. הן למדו לקפוא במקומן רק לשמע הצלילים ולא לזוז מפחד שהשוק יגיע. הצלילים הפחידו אותן, כי הם תמיד לוו קודם לכן בשוק חשמלי שניתן לאחריהם.

ואז הגיע החלק המעניין, הזריקו לחולדות זריקה עם חומר בשם uo126, שמונע יצירת זיכרונות ארוכי טווח. בחלוף 24 שעות, נעלמה הלמידה על הקפיאה במקום לשמע צליל הצרצר, כי החומר הכימי מחק את הזיכרון על הקשר שבין הצלילים לבין השוק שבא תמיד לאחריהם. די מדהים.

חוקר אחר, מיכאל דיוויס, פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות באוניברסיטת אמורי באטלנטה, עשה ניסויים על בני אדם. הוא נתן לנסיינים תרופה שמאפשרת יצירת זיכרון טוב לאירוע של פחד ספציפי, כמו פחד מגבהים או פחד מנחשים. בכלל, בהתייחס לאנשים, נעשים ניסיונות שונים מסוג של הדחקה והחלפה של זיכרונות רעים בנוגע למצב מסוים בתחושות ובזיכרונות טובים לגביו. כמו כן, בודקים על חולדות את ההשפעה על הפחד של חומר מיוחד שמוזרק ישירות למוחן.

אילוסטרציה. ShutterStock
יש לי פחד גבהים. משהו בקרקע לא יציבה משגע אותי/ShutterStock

נראה לי שהמדע יבין בקרוב הרבה יותר טוב את הפחד ואת הדרך הטובה ביותר להתמודד איתו. אומנם עדיין לא ידועים כל הפרטים של ההשפעות של הניסויים האלה, אבל הם היוו פריצת דרך והתקדמות להבנת מנגנוני הפחד. בינתיים, ידוע הטיפול בהלם. הייתה לנהג תאונת דרכים? - מיד מחזירים אותו לנהיגה. אתה מפחד מגבהים? - תעלה למקומות גבוהים, תתמודד ותתגבר. מפחד מכלבים? - בוא ללטף כלב.

אז איך מתגברים על הפחד?

פחד זה משהו שקשה להבין, הוא יכול למנוע ממך משהו שרצית. לדוגמה, פחד הגבהים שלי. זה יכול להשפיע על החלום שלי לטוס שוב לחו"ל. כשהייתי במטוס (טיול בת מצווה לפריז, נופש משפחתי בכרתים, נופש באילת), ממש פחדתי. זה אומנם היה מזמן, אבל אני לא אשכח את הפחד שאחז בי. זה היה נורא, כאילו הייתי בבית כלא. הרגשתי שהפחד ממש משתק אותי. רעדתי. החזקתי לאמא את היד כל הטיסה. אני חושבת שזה קשור גם לשליטה. אני גם מפחדת לרדת במדרגות נעות בקניון. עולה בדרגנוע בלי בעיה ויורדת במעלית. משהו בקרקע לא יציבה משגע אותי.

לפעמים, ניתן להתגבר על הפחד. זה לא קל בכלל ודורש הרבה כוח רצון והתמדה, אבל זה אפשרי. ישנן כמה דרכים. לכל אחד מתאימה דרך אחרת. יש את שיטת ה-baby steps שלפיה כדי להתגבר עושים צעדים קטנים. לדוגמה מישהו שמפחד מהים יכניס בהתחלה אצבעות, אחר כך קרסול, ברכים, מותן עד שכולו בפנים. ויש שיטה של להסיר את הפלסטר מהר ופשוט לקפוץ. הרבה פעמים אנחנו מפחדים לנסות. גם אני מפחדת לנסות. הציעו לי רעיון איך להתגבר על פחד הגבהים. אני מאד רוצה לנסות. פשוט קשה לי לחשוב על זה אפילו. זה מאד מלחיץ. אני מקווה שיום אחד אצליח להתגבר ואוכל להגשים חלום ולטוס לחו"ל. אני מאחלת לכם שתתגברו על הפחדים שלכם ושיהיו לכם חיים מאושרים. להתגבר על הפחד זו תחושה נהדרת. מילה של לי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully