וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעוררת חרדה": תביעה חריגה נגד מודעה שהפרה את חוק הפוטושופ

1.4.2019 / 7:59

תביעה ייצוגית בסך 24 מיליון שקלים הוגשה נגד ידיעות אחרונות וחברת הלבשה תחתונה על שימוש בעריכה גרפית בניגוד לחוק בפרסומת שהציגה את קולקציית הקיץ. התובעת, שסבלה מהפרעות אכילה: "הפרסום עורר זיכרונות קשים וחשש שיפגע בה ובאחרות". החברה: אין בפרסום הפרת דין

דוגמניות טי-שירט בריטניה 1970. GettyImages
"התובעת חוותה תחושה מעיקה ממראה הדוגמנית ואף נתקפה בחרדה"/GettyImages

תביעה ייצוגית חריגה הוגשה בשבוע שעבר בגין מודעה שהפרה לכאורה את "חוק הפוטושופ". החוק נועד למנוע קידום של דימוי גוף לא בריא בפרסומות ועידוד הפרעות אכילה - אך בקושי נאכף עד היום.

התביעה, על סך 24 מיליון שקלים, הוגשה נגד עיתון "ידיעות אחרונות" וחברת ההלבשה התחתונה "טריומף". הפרסומת שבמרכז התביעה נחשפה בתחילת מאי האחרון בעיתון "לאישה", שבועון שהינו חלק מקבוצת ידיעות אחרונות.

על פי התביעה, בפרסומת שהציגה את קולקציית הקיץ של "טריומף", "נחזה באופן ברור כי נעשה שימוש בעריכה גרפית (בלשון העם 'פוטושופ') של דמות/דמויות הדוגמנית/ות המופיעות בפרסום, קל וחומר בידיה וברגליה של הדוגמנית המופיעה כשנייה משמאל בתמונה שפורסמה". בטריומף מכחישים כי התמונה עברה עריכה גרפית.

פרסמות לחזיות טריומף , 2018. סריקה
הפרסומת שהובילה לתביעת המיליונים/סריקה

מי שהגישה את התביעה היא זוהר ספיבק לביא, ד"ר לעבודה סוציאלית שחקרה היבטים שונים של הפרעות אכילה אצל מתבגרות. לדבריה, גם היא עצמה סבלה בעבר מהפרעות אכילה ואף אושפזה בשל כך. "התובעת חוותה תחושה מעיקה ממראה הדוגמנית ואף נתקפה בחרדה, במיוחד לאור עברה הרפואי", נכתב בתביעה. "הפרסום עורר אצלה זיכרונות קשים וחשש שפרסום כזה עלול לפגוע בה ובאחרות".

"אם רשויות המדינה לא מתכוונות לממש את הזכות שחוקקה לפני שנים, שהוא לטובת בריאות הציבור, וזה (הפרעות אכילה ד"ד) כבר מוגדר מגיפה של ממש - אז אין ברירה אלא לנסות ולקבל את הסעד מבתי המשפט. מישהו צריך להתעורר, והדרך לעשות זאת היא בבית המשפט". אמר היום לוואלה! NEWS עו"ד יורם אבירם, שיחד עם עו"ד ארנון אבירם הגיש את התביעה בשם ד"ר ספיבק לביא.

לגבי התובעת הוסיף עו"ד אבירם כי "להבדיל מתובעים ייצוגיים אחרים, אצלה זה ממש הרצון להיטיב עם אותן בנות שנפגעות מדי יום מהתופעה הזו, שחלקן הלא קטן מגיעות למצבים האלה כתוצאה מהשפעה של אותו אידיאל רזון שמשתקף ממודעות, מכתבות, מפרסומים כאלה ואחרים. יש לה רצון להביא לתוצאה שתועיל לציבור מאוד גדול".

עוד באותו נושא

"חוק הפוטושופ" אושר לקריאה שנייה ושלישית בכנסת

לכתבה המלאה

החוק אושר, אך אינו קובע סנקציות על מי שמפר אותו

חוק הפוטושופ, ששמו המלא הוא החוק להגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות, אושר בכנסת ב-2012 ונכנס לתוקף בתחילת 2013. הוא קובע, בין היתר, שכאשר נעשה שימוש בתוכנות גרפיות להצרת היקפי גוף של דוגמן או דוגמנית בפרסומת - יש לכלול בפרסומת הבהרה בולטת על כך, על שטח של לפחות 7% משטחה. החוק גם אוסר על העסקת דוגמנים או דוגמניות מבלי שיציגו אישור רפואי כי הם אינם סובלים מתת משקל, אבל הבעיה היא באכיפה: החוק לא קובע סנקציות על מי שמפר אותו.

ביוני 2017 פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת מסמך שבחן את יישום החוק. בכל הקשור לפיקוח ואכיפה ממשלתית, משרד העבודה והרווחה טען כי הנושא בסמכות משרד הכלכלה, שטען בתגובה כי אין לו בכלל זרוע אכיפה. עוד אמרו אז במשרד הכלכלה כי מהות החוק היא בין היתר מניעת מחלות כמו אנורקסיה ובולימיה - תחומים שאינם באחריות המשרד - ולכן יש להעביר את הטיפול למשרד אחר. במשרד הבריאות השיבו אז כי אכיפת החוק צריכה להיות בתחום המסחרי-כלכלי, ולכן לטעמם הדבר אינו במנדט של משרד הבריאות.

בהיעדר אכיפה ממשלתית, האפשרות שנותרה על השולחן היא אכיפה באמצעות תביעות אזרחיות, בעילה שמכונה "הפרת חובה חקוקה", או באמצעות פניות לבתי משפט כדי שיחייבו את המפרסמים לציית לחוק באמצעות צווים. בדיונים על החוק עלתה גם האפשרות של הגשת תובענות ייצוגיות, אך לבסוף זו לא נכללה בחוק.

למרות זאת, בשנה שעברה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת "קסטרו" בגין הפרה לכאורה של חוק הפוטושופ - אך זו נדחתה. בהנהלת בתי המשפט מסרו כי אין להם יכולת לבדוק כמה תביעות הוגשו עד היום בנושא, אולם בדיקת וואלה!NEWS העלתה כי מלבד דחיית התביעה של קסטרו - לא היו עוד פסקי דין בעניין זה.

חברת טריומף מסרה באמצעות משרד עורכי הדין "א.ש. שמרון, י. מלכו, פרסקי ושות'" כי "בניגוד לנטען, לא בוצעה בתמונה המדוברת עריכה גרפית להצרת היקפי גוף הדוגמנית. אין בפרסום התמונה משום הפרת דין ותוגש בקשה לדחייתה על הסף. חברת טריומף העולמית, כחברת הלבשה תחתונה המובילה בשוק, דוגלת ומתמקדת בהצגת מגוון גזרות ומידות".

מידיעות אחרונות נמסר: "טרם הומצאה לידנו הבקשה. עם קבלתה נלמד אותה ונגיב בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully