וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הברקזיט: מאות אלפים צעדו בלונדון בדרישה למשאל עם שני

23.3.2019 / 15:50

הצעדה שתעבור ליד דאונינג 10 ובניין הפרלמנט היא אחת הגדולות ביותר בשלוש השנים האחרונות אחרי כישלונה של מיי לאשר בפרלמנט את העסקה שגיבשה במו"מ עם האיחוד האירופי. המוחים דורשים לקיים משאל עם חוזר תחת הסיסמה "ההסכם הטוב ביותר הוא לא ברקזיט"

צילום: רויטרס

מאות אלפי בני אדם המתנגדים ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי צעדו היום (שבת) ברחובות לונדון בדרישה לקיים משאל עם חוזר. המחאה מתקיימת על רקע כישלונה של ראשת הממשלה תרזה מיי לאשר בפרלמנט את הסכם הברקזיט שאליו הגיע עם בריסל והמשבר שאליו עלולה להיקלע הממלכה במקרה של פרישה שלא במסגרת הסכם.

הצועדים הופיעו ברחובות כשהם נושאים שלטים עם הסיסמה "ההסכם הטוב ביותר הוא לא ברקזיט" ו"אנחנו דורשים שהעם יצביע", במסגרת המחאה שעשויה להיות המאבק המשמעותי ביותר נגד המהלך שעשוי היה להיות מאז משאל העם שהתקיים לפני כשלוש שנים. מאז, נקלעה בריטניה לוויכוח ציבורי סוער ולמשבר הפוליטי החמור בתקופת הדור הנוכחית, כשהעסקה שאותה גיבשה מיי במשא ומתן עם האיחוד האירופי נדחתה ברוב גדול בפרלמנט ועוררה ביקורת רבה מימין ומשמאל.

יש שמגדירים את צומת הדרכים שבה נמצאת בריטניה כהחלטה האסטרטגית החשובה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. במקביל, ב"טיימס" וב"דיילי טלגרף" דיווחו כי גובר הלחץ על מיי להתפטר.

מאות אלפי בריטים מפגינים נגד הברקזיט בלונדון בדרישה לקיים משאל עם חוזר ב-23 במרץ 2019. רויטרס
רוצים משאל עם נוסף. מאות אלפים בלונדון, היום/רויטרס

המפגינים הפרו-אירופים צעדו מהייד פארק ללשכתה של מיי בדאונינג 10 ומשם הם המשיכו לבניין הפרלמנט. גארת' ריי, בן 59 שנסע מבריסטול כדי להשתתף בהפגנה, אמר: "הייתי מרגיש שונה אם התהליך היה מנוהל בצורה טובה והממשלה הייתה מקבלת החלטות הגיוניות. אבל זה כאוס מוחלט".

תומכי הברקזיט אומרים כי הגירושים מהאיחוד האירופי אמנם עשויים לגרום לחוסר יציבות בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך בריטניה תשגשג אחרי שתשוחרר, לשיטתם, מהמוסד שבו הדומיננטיות של גרמניה. "כבר שמנו את זה לבחירת העם, והעם שאג", כתב הארגון "לשנות את בריטניה" התומך בפרישה מהאיחוד בחשבון הטוויטר שלו.

במשאל העם, שנערך ב-23 ביוני 2016, הצביעו 17.4 מיליון איש - 52% - בעד הברקזיט, בעוד ש-16.1 מיליון - 48% - רצו להישאר באיחוד. חלק מהסקרים הראו שינוי קל בדעת הקל לטובת הישארות באיחוד, אבל לא נראה שיש מהפך של ממש בקרב הציבור. מיי שוללת משאל עם שני, בטענה שהוא יעמיק את הפילוג בחברה ויערער על יסודות הדמוקרטיה. תומכי הברקזיט מזהירים כי זה יוביל למשבר חוקתי עמוק.

עצומה לביטול הברקזיט גרפה יותר מארבע מיליון חתימות בתוך שלושה ימים בלבד אחרי שמיי אמר לציבור שהיא "בצד שלו" ותקפה את חברי הפרלמנט על כישלונם להעביר את ההסכם שלה. עם זאת, לעצומה אין משקל של ממש, ואין הגבלה על מספר הפעמים שניתן לחתום עליה.

עוד באותו נושא

היו"ר היהודי של הפרלמנט הבריטי שרק רוצה דבר אחד: !Order

לכתבה המלאה
ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי במסיבת עיתונאים בבריסל, 22 במרץ 2019. רויטרס
לחץ גובר להתפטרותה. מיי בבריסל, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully