וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטייסים ניסו למצוא את חוברת ההפעלה, אבל זה היה מאוחר מדי

21.3.2019 / 8:58

לפי ההקלטות מתא הטייס במטוס הבואינג 737 מקס שהתרסק באינדונזיה באוקטובר, הטייסים חיפשו מידע שיעזור להם לבלום את הסחרור כלפי מטה. כל 189 הנוסעים נהרגו, והחקירה קיבלה עניין מחודש אחרי שדגם זהה התרסק באתיופיה. החוקרים מצאו קווי דמיון בין התאונות

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

טייסי מטוס הבואינג 737 מקס של חברת "ליון אייר", שהתרסק באינדונזיה באוקטובר, חיפשו את מדריך טיסה כדי להבין מדוע המטוס המשיך להסתחרר כלפי מטה למרות הפקודות שלהם - כך עולה מדיווחים על ההקלטות הקולית מתא הטייס. חקירת התרסקות המטוס, שכל 189 נוסעיו נהרגו, הפכה משמעותית עוד יותר לחברת בואינג ולחברות תעופה בשל הדמיון להתרסקות המטוס האתיופי בתחילת החודש, שהיה מאותו דגם.

ממשלת אתיופיה והחוקרים בצרפת אמרו כי נתוני הטיסה מצביעים על קווי דמיון ברורים בין שתי התרסקויות המטוס שהיה מהדגם החדיש ביותר של בואינג. בשבוע שעברה השביתה בואינג את כל מטוסי הבואינג 737 מקס 7 ו-8 שלה, בעקבות ההתרסקות באתיופיה.

גורמים המעורים בחקירה ששוחחו עם רויטרס על ההקלטות הקוליות מההתרסקות באינדונזיה - שטרם שוחררו רשמית - אמרו כי הן מראות שהקפטן ביקש מטייס המשנה לבדוק את מדריך הטיסה בתוך דקות מההמראה, בעודם נאבקים להשתלט על המטוס. הקפטן היה בשליטה על טיסת JT610 כשזו המריאה מג'קרטה. שתי דקות לאחר מכן, דיווח טייס המשנה על "בעיות בבקרת הטיסה" לבקרי האוויר. המקורות אמרו כי בהקלטות הוזכרה מהירות המטוס, לצד בעיה במסך של הקפטן, אך לא אצל טייס המשנה.

חברי צוות הצלה מסייעים בזירת התרסקות מטוס  נוסעים של חברת "ליון אייר" האינדונזית שהתרסק בלב ים  29 באוקטובר 2018. רויטרס
חלק משרידי המטוס האינדונזי שנמשה מהים, אוקטובר/רויטרס

הטייסים בחנו את ספר ההדרכה שבו היו תרחישים לאירועים חריגים, כשהמטוס הטעה את הטייסים והראה כי הוא במצב של הזדקרות ועל כן הוא החל בהורדת החלק הקדמי של המטוס - תגובה אוטומטית המובנית בתוכנה של המטוס כחלק ממערכת התמרונים שנועדה למנוע את המצב הזה .

כשהקפטן ניסה לטפס מעלה, המשיך המחשב להנמיך גובה. "נראה שהם לא ידעו שהם נעים מטה", אמר המקור השלישי. "הם חשבו רק על מהירות אוויר וגובה. זה היה הדבר היחיד שדיברו עליו".הגורמים אמרו כי הטייסים נשארו רגועים במשך מרבית הטיסה. לקראת הסוף, הקפטן ביקש מטייס המשנה לקחת את ההגה בזמן שהוא בדק את המדריך. הקפטן, בן 31 מהודו, היה שקט לקראת הסוף, בזמן שטייס המשנה האינדונזי בן ה-41 אמר "אללה אכבר". זמן קצר לאחר מכן, המטוס התרסק.

עוד באותו נושא

המחשב גבר על האדם: טייסי המטוס האינדונזי הפסידו למערכת האוטומטית

לכתבה המלאה
נזקי ההריסות מזירת התרסקות המטוס מדרום-מזרח לאדיס אבבה, אתיופיה 11 במרץ 2019. רויטרס
שתי תאונת קטלניות בתוך פחות מחצי שנה. שרידי המטוס האתיופי, החודש/רויטרס

בחברת ליון אייר אמרו כי כל המידע ניתן לחוקרים וסירבו להגיב. לפי דיווח של בלומברג, ייתכן שאסון דומה נמנע בטיסה קודמת בזכות נוכחותו של טייס שלישי בתא הטייס, שלא היה בתפקיד, וידע כיצד לפתור את בעיות השליטה.

הדוח הסופי עשוי להתפרסם עד יולי, ובו עשויה להתבהר הסיבה לתאונה הקטלנית. הדוח הראשוני הצביע על בעיות במערכת למניעת ההזדקרות, תקלה בחיישנים ותחזוקה לקויה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully