וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחכים לטעות הראשונה: המצוד המתוח אחרי המחבל מהפיגוע בשומרון

18.3.2019 / 18:00

מערכת הביטחון פועלת בכפרים בצפון השומרון כדי לגרום למחבל לבצע טעויות שיביאו לחשיפתו וללכידתו. מאירועי עבר יודעים בצה"ל כי אבו לילא ינסה לאלתר ואולי ליצור קשר עם משפחתו הקרובה. אם תוך 48 שעות הוא לא ייתפס - יוקצה כוח ייעודי מיוחד למשימה

צילום: דו"צ, עריכה: טל רזניק

במסגרת המצוד אחר המחבל החמוש שביצע את הפיגוע בצומת אריאל וצומת גיתי אבישר - שבו נרצחו הרב אחיעד אטינגר והחייל גל קיידאן ונפצע קשה חייל נוסף - החליטו בצה"ל להרחיב את מרחב האבטחה לתוך הכפרים סלפית, זאויה ובורקין ויעדים נוספים בצפון השומרון - אליהם לפי הערכות נמלט המחבל עומאר אבו לילא. המטרה המרכזית היא לאתרו אך גם להפעיל לחץ על השטח.

בצה"ל רוצים לגרום למחבל לעשות טעויות שיביאו לחשיפתו, למנוע פיגוע נוסף ואם יתפרץ ממקום המסתור יהיה זה על חיילים בשטח ולא על אזרחים ישראלים בצירים או בצמתים. שב"כ מגדיר את עומר אבו לילא, המחבל שהגיע לזירת הפיגוע הראשון חמוש בסכין כמחבל בודד. לא נראה בשלב זה שעומדת מאחוריו תשתית ארגונית - רק נועזות ושילוב של תקלות בתפקוד כוחות צה"ל.

לצורך משימת האיתור מפעיל שב"כ את יכולות הקצה שלו שכוללות טכנולוגיה מתקדמת, הפעלת מקורות אנושיים והיכרות עמוקה של רכזי השטח עם מרחב הפעולה. בנוסף דואג שב"כ לממשק עם כל גופי הביטחון. גם למתאם פעולות הממשלה בשטחים קיים חלק באירוע שכזה ובמסגרת התיאום הביטחוני בין ישראל למנגנוני הביטחון הפלסטינים הוא כולל בין השאר העברת מידע רלוונטי לבניית התמונה הכללית. בשלב זה המצוד הוא גלוי ורחב מאוד. אם תוך 48 שעות לא יצליחו הכוחות לאתר אותו תתקיים הערכת המצב, הלחץ על השטח יפחת ויוקצה למשימה כוח מיוחד ייעודי שיבצע פעילות על בסיס מודיעין.

לקיראה נוספת בנושא:
ההרוג בפיגוע הדקירה בצומת אריאל: לוחם צה"ל גל קיידאן בן 19 מב"ש
חמאס בירך על הפיגוע המשולב בשומרון: "תגובה לפשעי הכיבוש באל-אקצא"
גם ככה ישראל תאשים את הרשות: למה חמאס מעודד פיגועים בגדה?

על פי דיווח * איימן אבו לילא בן 19, המחבל מהפיגעו באריאל. עיבוד תמונה
עומאר אבו לילא, המחבל החשוד/עיבוד תמונה
סריקות לוחמי צה"ל אחר המחבל מהפיגוע באריאל 18 במרץ 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
סריקות לוחמי צה"ל אחר המחבל, היום/אתר רשמי, דובר צה"ל

לפי אירועי עבר גם אם אבו לילא לא תכנן את נתיב הבריחה ולא הכין קודם לכן מקום מסתור הוא ינסה לאלתר תוך כדי שהוא יוצר קשר עם בני משפחתו הקרובה ביותר. מקרים דומים מלמדים כי מחבלים נמלטים לרוב פונים לקרובי משפחתם כדי שיסייעו להם להימלט או לכל היותר לקבל הגנה ואמצעים לשהייה ממושכת במקום המסתור.

צה"ל חקר הבוקר את הוריו ואת אחיו של המחבל אבו לילא בבית המשפחה בכפר זאויה, בנוסף עצרו כוחות הביטחון בני אדם החשודים כסייענים או עדי ראייה, החרים מצלמות רחוב ועל צירי תנועה כדי להתחקות אחר נתיבי הבריחה ולקבל פרטי מידע קריטיים.

מערכת הביטחון תחכה לטעות אחת קריטית שתביא את "ידיעת הזהב" באמצעותה יהיה ניתן לאתר את אבו לילא. כדי להפוך את הפעילות המודיעינית לאפקטיבית לא מסתמכים רק על כוחות ייעודיים אלא גם על מחסומי פתע בצירים ומחסומים "נושמים" סביב הכפרים.

סריקות לוחמי צה"ל אחר המחבל מהפיגוע באריאל 18 במרץ 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
סריקות צה"ל אחר המחבל, היום/אתר רשמי, דובר צה"ל
מעודכן אינפו ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019. עיבוד תמונה
מעודכן אינפו ירי בצומת אריאל שבמרחב החטיבה המרחבית "אפרים", 17 במרץ 2019/עיבוד תמונה

מי מיקם את הכוחות והאם בוצעה ביקורת: השאלות הקשות

הרמטכ"ל אביב כוכבי יודע שדפוס פעולה זה יכול במהירות רבה לחזור על עצמו בשאר מוקדי החיכוך ברחבי יהודה ושומרון. כל מה שצריך המחבל הבא הוא סכין וניצול הזדמנות. כוכבי הגיע אמש לשני המקומות שבהם בוצעו הפיגועים כדי לשמוע פרטים ממפקד פיקוד המרכז האלוף נדב פדן. מטרת הרמטכ"ל היא לא רק להפגין שליטה ועוצמה אלא גם כדי לנסות ולהבין אולי נדרשת פעולה אחרת בטרמפיאדות ובצירים ולקבל החלטות בשטח.

תחקיר האירוע סובל מעיכובים מאחר ורוב הכוחות פזורים בשטח או ממלאים משימות נוספות במסגרת המצוד. זה לא סוד שהכוחות במרחב בהם הלוחמים, המפקדים, תצפיתניות ששולטות במצלמות בצירים, חמ"ל גדודי וחטיבתי - לא פעלו כמצופה. המחיר שגבה הטרור אתמול היה קשים מאוד. צה"ל יידרש הבוקר להעביר תחקיר לכלל הגזרות על מנת להפיק לקחים מהפיגועים, לחדד נהלים ולשנות הנחיות אם צריך. בשלב הזה התקבלה החלטה על תגבור אוגדת יו"ש בכוחות נוספים.

תיגבור כוחות צה"ל בצומת אריאל. בטונדות גבוהות וחיילים דרוכים. 18 במרץ 2019. איתן שוייבר/TPS, אתר רשמי
בטונדות גבוהות באריאל, היום/אתר רשמי, איתן שוייבר/TPS
הכפר ממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע באריאל ב-18 במרץ 2019. עיבוד תמונה
הכפר ממנו יצא המחבל שביצע את הפיגוע באריאל ב-18 במרץ 2019/עיבוד תמונה

עד כה לא ברור מי מיקם את הכוחות בשתי הטרמפיאדות באופן שבו עמדו והפך לנקודת תורפה. בנוסף טרם הובהר אם ומי ביצע ביקורת ותרגולות כדי לוודא שהכוחות בכל החטיבה המרחבית מכירים היטב את מדיניות מפקדי האוגדה. גם הקשר בין הכוחות באותה הגזרה היה לוקה בחסר ולא ברור כיצד לא עבר המידע במהירות לצומת גיתי אבישר על מנת שיוכלו לסכל את הפיגוע השני.

בנוסף, יש לדון בהרחבה אם נכון לבחון את תפיסת הגנה לכוחות צה"ל ביו"ש במיוחד במרחב אזרחי והאם לא נכון להכניס בקרים לכלל מוקדי החיכוך. זאת, כדי לוודא שמדיניות מפקד האוגדה מיושמת. הסוגיה עלתה אחרי הפיגוע הרצחני בגבעת אסף, מפקד חטיבת בנימין ביצע יום עיון לכלל המפקדים באוגדה והציג את הלקחים אך נראה שאף אחת מהתובנות הללו לא יושמה בשטח.

(עדכון ראשון: 09:15)

תיגבור כוחות צה"ל בצומת אריאל. בטונדות גבוהות וחיילים דרוכים. 18 במרץ 2019. איתן שוייבר/TPS, אתר רשמי
בטונדות גבוהות באריאל, היום/אתר רשמי, איתן שוייבר/TPS
הרמטכ"ל, אביב כוכבי בזירת פיגוע הירי באריאל 17 במרץ 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
הרמטכ"ל אביב כוכבי בזירת האירוע, אתמול/אתר רשמי, דובר צה"ל
ההרוג מהפיגוע באריאל סמל-ראשון גל קיידאן. אתר רשמי
גל קיידאן, שנרצח בפיגוע/אתר רשמי
סריקות לוחמי צה"ל אחר המחבל מהפיגוע באריאל 18 במרץ 2019. דובר צה"ל, אתר רשמי
סריקות לוחמי צה"ל אחר המחבל, היום/אתר רשמי, דובר צה"ל
תיגבור כוחות צה"ל בצומת אריאל. בטונדות גבוהות וחיילים דרוכים. 18 במרץ 2019. איתן שוייבר/TPS, אתר רשמי
תגבור כוחות צה"ל באריאל, היום/אתר רשמי, איתן שוייבר/TPS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully