וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכירת נשק ופריצה לבנקים: צפון קוריאה מציגה - כך מתחמקים מסנקציות

הונאות ימיות, מכירות נשק וגניבת מאות מיליוני דולרים מבנקים בעולם - פיונגיאנג פיתחה שיטות מתוחכמות לעקוף את הסנקציות שנועדו לדחוף אותה לשולחן המו"מ. "מעולם לא ראינו דבר כזה"

רויטרס

קוריאה הצפונית מצליחה לעקוף את הסנקציות של האו"ם תוך שימוש בשיטות מתוחכמות, המאפשרות למשטר לייבא יותר נפט, ליצא יותר פחם, למכור כלי נשק ולפרוץ לבנקים זרים - כך עולה מדוח שחיברו מומחים של האו"ם. פיונגיאנג מצאה דרכים חדשות להתחמק מצעדי הענישה שנועדו לבלום את הרחבת תכנית הגרעין והטילים שלה, כולל הונאות בנקים, חברות ביטוח וסוחרים ברחבי העולם.

ראש צוות המומחים, יוז גריפית', אמר לרשת NBC כי הוא מעולם לא ראה שיטות כה מתוחכמות במהלך 15 שנותיו בפיקוח אחרי תנועה ימית. "הם הופכים לחכמים יותר", אמר בריאיון שפורסם בטרם הגשת הדוח. עוד נכתב בדוח כי המשטר מוכר כלי נשק וציוד צבאי לחות'ים הפרו-איראנים בתימן ולכוחות בלוב ובסודאן. בדוח, המחובר פעמיים בשנה, הוזכרו גם הקשרים בין קוריאה הצפונית לאוגנדה, על אף שהאחרונה התחייבה להפסיק אותם בעבר.

קוריאה הצפונית, לפי הדוח, מתמחה בגניבות סייבר כדי להשיג כספים מזומנים, אחרי שגנבה מאות מיליוני דולרים מבנקים זרים שאבטחת הסייבר שלהם חלשה או מחשבונות של מטבעות קריפטו, שאחריהם קשה במיוחד לעקוב.

"היא ממשיכה להפר את החלטות מועצת הביטחון דרך הגדלה מאסיבית של המכירות הבלתי-חוקיות של מוצרי דלק ופחם בין ספינות לספינות", נכתב. כך עוקפת קוריאה הצפונית את רף יבוא הנפט והפחם שנקבע בסנקציות שהוטלו עליה במועצת הביטחון ב-2017.

תיעוד של עסקת נפט לא חוקית של ספינה צפון קוריאנית. אתר רשמי
תיעוד של אחת העסקאות הלא חוקיות בלב ים/אתר רשמי

באחד המקרים, ספינה צפון קוריאנית, שהיתה ברשימה השחורה של האו"ם, התחזתה לספינה אחרת, שהייתה במרחק של אלפי ק"מ משם, והונתה ספינות אחרות בעת שהעבירה 57 אלף חביות נפט בים - העסקה הימית הלא חוקית הגדולה ביותר שתועדה עד היום. "זה מאוד מתוחכם ומעולם לא ראינו רמה כזו לפני, בשום מקום אחר", אמר ראש צוות המומחים. בדוח נכללו תמונות שבהן נראית הספינה הגדולה לצדו של כלי שיט אחר לצורך העברת הנפט, ששוויו היה כ-5.7 מיליון דולר.

הבית הלבן ומחלקת המדינה לא הגיבו על הדוח, שלפיו אין שינוי בתכנית הגרעין והטילים של קוריאה הצפונית, בדומה להערכות סוכנויות הביון האמריקניות וארגונים אחרים. בדוח צוין שיתוף הפעולה ההדוק בין קוריאה הצפונית לאיראן בתחום הטילים הבליסטיים, וראש צוות המומחים אמר כי האו"ם רוצה לחקור את פעילותם של דיפלומטים צפון קוריאנים בטהראן ובמקומות אחרים במזרח התיכון.

הערכת המומחים בדוח מדגישה את הקושי של הממשל האמריקני בשיחותיו מול קוריאה הצפונית, שהגיעו למבוי סתום בפסגה בין הנשיא דונלד טראמפ למנהיג הצפון קוריאני קים ג'ונג און בחודש שעבר. הסנקציות שהוטלו על פיונגיאנג מאז הניסוי הגרעיני הראשון ב-2006, אמורות לדחוף אותה לשולחן המשא ומתן ולוותר על הנשק הגרעיני ועל הטילים ארוכי הטווח שלה, אך היא עדיין מצליחה לחמוק מהן ולהשאיר את כלכלתה בחיים.

עוד באותו נושא

תמונות לוויין חושפות: ייתכן שצפון קוריאה נערכת לשיגור

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ וקים ג'ונג און 28 בפברואר 2019. רויטרס
מערים על הסנקציות. קים וטראמפ בפסגה בהאנוי, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully