וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המחאה נגדו: שליט אלג'יריה שב למדינה אחרי אשפוז של שבועיים

10.3.2019 / 23:59

התקשורת הרשמית דיווחה כי בוטפליקה בן ה-82 חזר משוויץ, שם עבר טיפולים, אל המדינה שחווה גל הפגנות המוני נגד התמודדותו בבחירות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

מטוסו של נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, נחת לפני זמן קצר (ראשון) במדינה - כך דיווחה רשת הטלוויזיה המקומית. המטוס הממשלתי נחת בשדה התעופה הצבאי בופאריק שמדרום-מערב לבירה אלג'יר. זאת לאחר שאושפז במשך שבועיים בבית חולים בשוויץ בשל מצבו הבריאותי. הוא לקה בשבץ ב-2013 ולא נשא מאז דברים בפני הציבור.

למרות זאת, הנשיא בן ה-82 הודיע כי ירוץ לנשיאות בבחירות הקרובות בפעם החמישית ברציפות. ההודעה הוציאו מאות אלפי אלג'יראים לצאת לרחובות במחאה, שנחשבת לגדולה במדינה ב-28 השנים האחרונות.בערוץ א-נהר תועדה שיירה של כלי רכב, שבהם לפי הדיווח היה בוטפליקה עצמו.

שעות לפני שובו למדינה, מפלגת השלטון שלו, ה-FLN, דחקה בכל הצדדים לעבוד יחד כדי לסיים את המשבר ולקדם פיוס לאומי. עם זאת, המפגינים לא מראים כי בכוונתם להגיע לפשרה פרט לפרישתו של בוטפליקה ואנשיו. במהלך היום, סוחרים ופועלים שבתו באלג'יר ובערים אחרות. תושבים סיפרו כי החנויות בבירה היו סגורות ושירותי הרכבות הושעו ללא הסברים.

באינדיקציה הברורה ביותר עד כה שראשי הצבא ניצבים לצד המחאה, הרמטכ"ל גאד סאלח אמר כי לצבא ולעם יש חזון משותף לעתיד המדינה. הוא לא הזכיר את ההפגנות נגד המערכת הפוליטית הנשלטת על ידי בוגרי מלחמת העצמאות בצרפת, שהסתיימה ב-1962.

סדקים מופיעים גם במה שמכונה "המבצר" סביב האליטה הוותיקה, עם מספר הולך וגדל של תומכי בוטפליקה המצטרפים לשורות ההפגנות. "המערכת של בוטפליקה הגיעה לקצה" אמר פרשת בערוץ א-נהר, המקורב למעגל הפנימי של הנשיא.

לקריאה נוספת על ההפגנות באלג'יריה
הסטודנטים רוצים להפיל את הנשיא, אז ממשלת אלג'יריה שלחה אותם לחופשה מוקדמת

תמונה שבה נראה לכאורה נשיא אלג'יריה בוטפליקה עם שובו למדינה, 10 במרץ 2019. צילום מסך מרשת א-נהר, אתר רשמי
השיירה של בוטפליקה, היום/אתר רשמי, צילום מסך מרשת א-נהר

הצעירים באלג'יריה זועמים על האבטלה ועל השחיתות, וטוענים כי על המנהיגים שלהם לשפר את איכות חייהם במקום להמשיך להתבסס על הניצחון במלחמת העצמאות.

ב-2011, בוטפליקה שרד את אירועי "האביב הערבי" בין השאר בזכות המשאבים הטבעיים הרבים של אלג'יריה, שאפשרו לו לשכך את זעם הציבור. הדור הוותיק עוד נושא צלקות ממלחמת האזרחים בשנות ה-90 וקיבל את הדיכוי הפוליטי תמורת יציבות במשך שנים, אבל עתה חלקם יוצאים לרחובות בדרישה לרפורמות. אחרים חוששים מחזרה למעגל האלימות, שאותו סיים בוטפליקה עם עלייתו לשלטון.

גם אם בוטפליקה, שמנהיג את אלג'יריה מאז 1999, יוותר על מועמדתו, לא ברור מי יחליף אותו. למרות שמועות שנפוצו במשך שנים על יורש אפשרי, אין אף דמות בולטת שזוכה לתמיכת הצבא והאליטה ואינה בת פחות מ-70. בשנה שעברה בוטפליקה ביסס את כוחו כשהדיח בכירים בצמרת הצבא, אבל נראה שעתה הוא הגיע למבוי סתום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully