וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

28 שקלים לשעה: נשים בפריפריה מרוויחות פחות. הרבה פחות

7.3.2019 / 7:38

מסקר בלשכות התעסוקה עולה כי 41% מהנשים ציינו כי התחייבויות משפחתיות, כגון טיפול בילד או בבן משפחה חולה, מהוות מבחינתן חסם לחיפוש עבודה. מנגד, רק 21% מהגברים ציינו זאת. מנכ"ל שירות התעסוקה: "האתגרים בשוק העבודה מחייבים אותנו לפעול ליצירת פתרונות תעסוקה"

סטילס: ראובן קסטרו ואילוסטרציה, עריכה: איתי עמרם

מנתוני שירות התעסוקה שעלו מסקר דורשי עבודה ב-26 לשכות הנמצאות ביישובי הפריפריה מתגלה כי השכר החציוני לשעה עמד על 28 שקלים בקרב נשים תובעות אבטלה - שכר אשר, על פי הנתונים, נמוך ב-22% משכרם השעתי החציוני של גברים, שעמד על 36 שקלים. נשים תובעות אבטלה דיווחו גם על שעות עבודה מעטות יותר, 36.5 שעות עבודה בשבוע בממוצע, לעומת 43.1 שעות בקרב גברים תובעי אבטלה, כלומר: כשש שעות פחות מגברים.

עוד עולה מהסקר, עליו ענו 2,146 דורשי עבודה תובעי אבטלה והבטחת הכנסה ופורסם על ידי לשכת התעסוקה לרגל יום האישה 2019, כי הן גברים והן נשים העובדים מחוץ ליישוב מגוריהם מרוויחים שכר לשעה הגבוה ב-7% מאלו העבדים בתוך היישוב. עם זאת, רק 41% מהנשים התובעות אבטלה דיווחו שעבדו מחוץ ליישוב מגוריהן בעבודתן האחרונה, וזאת לעומת 52% מהגברים תובעי האבטלה.

בשירות התעסוקה מסבירים זאת כחלק מאתגרים וחסמים איתם נשים נאלצות להתמודד בשל אילוצים משפחתיים.

כך, נמצא כי נשים עבדו קרוב יותר לבית ונסעו פחות זמן למקום עבודתן: הנסיעה הממוצעת של נשים יהודיות למקום עבודתן עמדה על 30 דקות ושל גברים יהודים על 34 דקות. למעשה, 56% מהנשים היהודיות דיווחו שעבדו במרחק של עד 15 דקות נסיעה מהבית. זאת לעומת 47% מהגברים היהודיים.

במגזר הערבי הפער בין הנשים לגברים גדול יותר במידה משמעותית. זמן הנסיעה הממוצע של נשים ערביות עמד על 36 דקות, ואילו זמן הנסיעה של גברים ערבים עמד על 49 דקות. כ-42% מהנשים הערביות דיווחו שעבדו במרחק של עד 15 דקות נסיעה מהבית. זאת לעומת 21% מהגברים הערביים בלבד.

בנוסף לנושא המגדרי, מהנתונים עולה גם הריחוק היחסי בין מקומות עבודה ליישובי המגזר הערבי. 12% מהנשים הערביות ו-20% מהגברים הערבים דיווחו כי נסעו יותר משעה לכל כיוון למקום עבודתם האחרון. זאת לעומת 8% ו-7% בקרב נשים וגברים יהודים, בהתאמה.

במסגרת המחקר, נשאלו כלל הנסקרים בנוגע לחסמים העומדים בפניהם בתהליך חיפוש העבודה. 41% מהנשים ציינו כי התחייבויות משפחתיות, כגון טיפול בילדים או בבן משפחה חולה, מהוות מבחינתן חסם לחיפוש עבודה. לעומת זאת, רק 21% מהגברים ציינו התחייבויות משפחתיות כחסם.

עוד באותו נושא

חיות יותר ומרוצות מחייהן: נתוני הלמ"ס לקראת יום האישה נחשפים

לכתבה המלאה

חסמים בולטים נוספים העומדים בעיקר בפני נשים ערביות בפריפריה היו עלויות הנסיעה - 47% מהנשים הערביות ציינו זאת כחסם לחיפוש עבודה לעומת 18% מהנשים היהודיות; מגבלות בריאותיות הקשו על 33% מהנשים הערביות לעומת 18% מהנשים היהודיות; 32% מהנשים הערביות ציינו קשיי שפה כחסם, לעומת 2% בלבד מהנשים היהודיות, וכך גם באשר לחוסר ידע על חיפוש עבודה שהקשה על 28% מהנשים הערביות, לעומת 2% בלבד מהנשים היהודיות. יש לציין כי ארבעת החסמים האלה בלטו גם בקרב גברים ערבים ביחס לגברים יהודים.

אשת עסקים קוראת מסמך. ShutterStock
אשת עסקים קוראת מסמך/ShutterStock

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור הגיב לנתונים, ואמר כי "האתגרים העומדים בפני נשים בשוק העבודה מחייבים אותנו לפעול ללא לאות ליצירת פתרונות תעסוקתיים יעילים. ממצאי המחקר מעידים על הצורך של 'מענק עבודה מרוחקת' - כלי חדש שפיתחנו על מנת לעודד גברים ונשים ביישובי הפריפריה להשתלב בעבודות מחוץ למקום מגוריהם. הדרך לחברה סולידרית עם רשת ביטחון כלכלית, עוברת בתעסוקה שוויונית לכל גבר ואישה בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully