וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לצדק: על בריטניה לוותר על שרשרת איים באוקיינוס הודי

27.2.2019 / 15:54

הגוף המשפטי העליון של האו"ם קבע כי תהליך ההיפרדות של הממלכה ממאוריציוס במאה שעברה לא היה חוקי, וכך למעשה פסק לטובת האי בסכסוך על ארכיפלג צ'אגוס. לונדון: נבחן את הפסיקה, אך זאת מחלוקת שאמורה להיפתר בין שתי מדינות. "רגע היסטורי

איי צ'אגוס. ויקיפדיה, אתר רשמי
נותרו בשליטת בריטניה אחרי עצמאות מאוריציוס. איי צ'אגוס/אתר רשמי, ויקיפדיה

בית הדין הבינלאומי לצדק קבע כי על בריטניה לוותר על שליטתה באיי צ'אגוס שבאוקיינוס ההודי, ובכך למעשה להעביר את הריבונות עליהם למאוריציוס. בלונדון אמרו אתמול (שלישי) הם יבחנו את הפסיקה הלא מחייבת של בית המשפט של האו"ם, אולם הדגישו כי מדובר במחלוקת שצריכה להיפתר בינה לבין מאוריציוס.

בית המשפט, המוסד הגבוה ביותר של האו"ם ליישוב מחלוקות בין מדינות, פסק ביום שני כי בריטניה גירשה באופן לא חוקי את האוכלוסייה של האיים בשנות ה-70 כדי לאפשר את הקמה של בסיס אווירי של ארצות הברית. הממלכה הפרידה את שרשרת האיים לבין האי מאוריציוס ב-1965, שלוש שנים לפני שהעניקה למאוריציוס עצמאות. כ-2,000 תושבים גורשו מהאי הגדול ביותר, דייגו גרסיה, שהוחכר לארצות הברית ושימש את צבאה למלחמות באפגניסטן ובעיראק.

בחוות דעתו, פסק בית המשפט כי הליך הדה-קולוניזציה של בריטניה היה לא חוקי. מבלי להתייחס מפורשות לסוגיית הריבונות, בפועל זו קריאה לבריטניה לוותר על השליטה באיים, שאותם כבשה ב-1814, ולהעבירה למאוריציוס. "לבריטניה יש חובה לסיים את הממשל באיי צ'אגוס בהקדם האפשרי", סיכם נשיא ההרכב עבדול וואקי יוסוף.

מאוריציוס טוענת כי היא נאלצה לוותר על הארכיפלג תמורת קבלת העצמאות מבריטניה, אך הממלכה אומרת כי היא ויתרה עליו מרצונה. ההחלטה אמנם אינה מחייבת, אך יש לה משקל משפטי. פיליפ סנדס, חבר בצוות המשפטי של מאוריציוס בבית המשפט, אמר כי הצעד הבא יהיה קיום שיחות בין המדינות למציאת פשרה.

עוד ידיעות מהעולם
מלזיה: 3,300 צבים נדירים הוחרמו אחרי שהוברחו למדינה
מצרים: 25 הרוגים ו-50 פצועים בשריפה בתחנת רכבת בקהיר

מפגינה מחוץ לפרלמנט של בריטניה דורשת את החזרתה לאיי צ'אגוס, אוקטובר 2008. רויטרס
מפגינה מחוץ לפרלמנט בלונדון דורשת את החזרתה לאיי צ'אגוס, 2008/רויטרס

מאוריציוס בירכה על ההחלטה של בית הדין בנושא, שנתפס כמקרה בוחן ללגיטימיות של הסכמים שנחתמו בין המעצמות לבין מדינות קטנות בתום התקופה הקולוניאלית. במשך שנים קראו תושבי האיים ללונדון לאפשר להם לשוב, אך ב-2016 האריכה בריטניה את החכרת האי לארצות הברית עד 2035 ואמרה כי התושבים שגורשו לא יורשו לחזור. בפברואר 2017 ביקשה העצרת הכללית של האו"ם מבית המשפט עצה משפטית על הליך הדקולוניזציה של בריטניה.

ראש ממשלת מאוריציוס אמר כי זהו "רגע היסטורי" עבור המדינה ועבור תושבי האיים, "שגורשו ללא מצפון ממולדתם ולא הורגשו לשוב אליה במשך חצי מאה. "עכשיו תושלם השלמות הטריטוריאלית שלנו, וכשזה יקרה, הצ'אגוסיאנים וצאצאיהם יוכלו סוף סוף לשוב הביתה", אמר. העצרת הכללית של האו"ם ביקשה מבית המשפט בפברואר 2017 עצה משפטית על הליך הדקולוניזציה של בריטניה.

השר אלן דאנקן ממשרד החוץ של בריטניה אמר לפרלמנט כי לונדון תבחן את הפסיקה, אך הדגיש כי זאת סוגיה בין שתי המדינות. הוא אמר כי הבקשה של האסיפה הכללית של האו"ם לבקש חוות דעת מבית הדין בהאג היא ניצול לרעה של סמכותה ויצירת תקדים מסוכן. "המתקנים בטריטוריה הבריטית שבאוקיינוס ההודי מסייעים לשמור על ביטחונם של תושבי בריטניה ושל העולם ואנחנו נמשיך לחפש פתרון בילטרלי למחלוקת הבילטרלית עם מאוריציוס", אמר דאנקן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully