וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלג'יריה: עשרות אלפים הפגינו נגד התמודדות הנשיא לכהונה חמישית

27.2.2019 / 11:37

במחאה נדירה במדינה הצפון אפריקנית, יצאו סטודנטים בערים השונות למחות נגד בוטפליקה בן ה-81, שממעט להופיע בציבור מאז שלקה בשבץ ב-2013. גם התקשורת הרשמית נאלצה לשדר מההפגנות נגד הנשיא ב-20 השנים האחרונות, לבקשת כתביה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

עשרות אלפי סטודנטים הפגינו אתמול (שלישי) בבירת אלג'יריה ובערים אחרות זה היום החמישי ברציפות נגד התמודדותו של הנשיא לכהונה נוספת. זאת הפעם הראשונה שהמחאה נגד עבד אל-עזיז בוטפליקה, שנמצא בשלטון 20 שנה, מסוקרת על ידי התקשורת הממלכתית אחריה שעיתונאים דחקו במעסיקיהם לאפשר להם לדווח עליה.

המפגינים דורשים כי בוטפליקה בן ה-81 לא יתמודד על כהונה חמישית בבחירות שיתקיימו ב-18 באפריל. הנשיא לקה בשבץ ב-2013 ומאז מיעט להופיע בציבור או לשאת נאומים. למרות ההתנגדות הציבורית הנדירה, מנהל הקמפיין של הנשיא אמר כי הוא יגיש את המסמכים הרשמיים לבחירתו מחדש ב-3 במרץ, 15 ימים לפני הבחירות. אף אחד לא יכול להחליט למחוק את מה שיש לנו בחוקה", אמר עבד אל-מאלכ סלאל בפני קהל של תומכי הנשיא. "זכותו להיות מועמד".

הפגנה בבירת אלג'יריה נגד הנשיא, 26 בפברואר 2019. רויטרס
המשטרה מנעה מהסטודנטים לצאת מהפקולטות. הפגנה באלג'יר, אתמול/רויטרס

המפגינים, שצעקו "שלום, שלום" ו"לא לכהונה חמישית ", ביקשו גם מהממשלה לנקוט צעדים כדי ליצור מקומות עבודה. יותר מרבע מהאלג'יראים מתחת לגיל 30 מובטלים. "להרבה צעירים יש תואר אקדמי, אבל הם עדיין מובטלים", אמר סטודנט שהזדהה בשם ג'אהיד.

מאות צעדו במרכז הבירה אלג'יר, בעוד שסטודנטים אחרים קיימו עצרות בפקולטות עצמן, בזמן שהמשטרה ניסתה למנוע מהם לעזוב את האוניברסיטה כדי להצטרף לחבריהם ברחובות. תושבים סיפרו לרויטרס כי אלפים נכחו גם בהפגנות בערים בג'איה, טיזי אוזו, בלידה ובואירה.

סוכנות הידיעות הרשמית דיווחה כי המפגינים דרשו "שינוי ורפורמות". הטלוויזיה הממלכתית הראתה לראשונה במהדורות הערב תמונות מההפגנות.

בוטפליקה טרם התייחס ישירות למחאות נגדו, והשלטונות אמרו שהוא יטוס לז'נבה לבדיקה רפואית, אם כי לא ניתן אישור רשמי שהוא אכן עזב את המדינה הצפון אפריקנית.

עוד באותו נושא

אלג'יריה: עשרות אלפים הפגינו נגד התמודדות הנשיא לכהונה חמישית

לכתבה המלאה
נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה, אפריל 2018. רויטרס
נמצא בשלטון מאז 1999. בוטפליקה, אפריל/רויטרס

במשך שנים נמנעו אזרחים רבים מהפוליטיקה בפומבי, מחשש לרדיפת שירותי הביטחון הפזורים בכל מקום, או מחוסר עניין מאחר שהמדינה מונהגת על ידי אותה קבוצה של יוצאי מלחמת העצמאות עם צרפת בין 1954 ל-1962.

בוטפליקה עלה לשלטון ב-1999 ובלם את ההתקוממות האסלאמיסטית שנמשכה כעשור. בעקבות זאת, רבים הפגינו איפוק ביחס לשיטה הפוליטית שהותירה מרחב קטן לאופוזיציה כמחיר ראוי לשלום וליציבות. ואולם, נראה שגלי המחאה האחרונים שברו את הטאבו הארוך על העיסוק הציבורי בפוליטיקה. מתנגדי הנשיא אומרים כי אין שום הוכחה לכך שהוא בריא מספיק כדי להנהיג את המדינה וכי הוא נשלט על ידי יועציו. בנוסף לכך, הירידה במחירי הנפט בשנים האחרונות פגעו בכלכלת אלג'יריה והיא הציתה מחדש את חוסר שביעות הרצון מהמצב הנוכחי.

האופוזיציה החלשה והמפולגת ניצבת בפני מכשולים רבים לקראת הבחירות. מאז שמפלגת השלטון FLN בחרה בבוטפליקה בתור מועמדה לנשיאות, כמה מפלגות, איגודי עובדים וגופים עסקיים הביעו תמיכה בו. מנגד, הרשויות טוענות שהוא שומר על אחיזה איתנה למרות מיעוט הופעותיו בציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully