וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצועי הטרגדיה בצ'ילה מנסים להתאושש: "כולם מפוחדים ומבוהלים"

פרמדיק מד"א הגיע לאזור נהר הסראנו וסיפר כי הפצועים בתאונת השיט "עברו אירוע לא פשוט בכלל". קונסול ישראל בצ'ילה מסר כי מצבם של 14 הישראלים במגמת שיפור, וכי החל תהליך העברת גופותיהן של שתי ההרוגות לישראל. במקביל, הרשויות ממשיכות לחקור את נסיבות התנגשות הסירה

צילום: תוכן גולשים – שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

"הם מבוהלים ומפוחדים מאוד", סיפר היום (שני) יובל אופק, פרמדיק מד"א ששהה בברזיל וחצה לצ'ילה לטפל בפצועים, לאחר שקיבל קריאה על התהפכות הסירה בנהר הסראנו אתמול. "צריך לזכור שמדובר באנשים לא צעירים שעברו אירוע לא פשוט בכלל", הוסיף. "ניסיתי לתת להם הרגשה של בית, לשוחח איתם ולתת להם את ההרגשה שיש כאן עוד עין שדואגת להם ושומרת עליהם בשפה שלהם".

אופק העיד כי חלק מהפצועים בתאונת השיט סמוך לשמורת הטבע המפורסמת טורס דל פיינה בדרום צ'ילה, "סובלים מפגיעות פנימיות וחלקם אף נותחו במהלך הלילה ובשעות האחרונות". לדבריו, רמת הרפואה בצ'ילה סבירה והפצועים מקבלים יחס ראוי.

מצבם של 14 ישראלים, כולם בשנות ה-60 וה-70 לחייהם, במגמת שיפור - כך מסר קונסול ישראל בצ'ילה ליאון סוויסה. ארבעה מהם עדיין במצב קשה, וארבעה נוספים במצב קל וצפויים להשתחרר עוד היום מבתי החולים. בסיוע משרד החוץ החל תהליך העברת גופותיהן של ההרוגות, גלילה ביטון בת 62 מנשר ודינה פורת בת 70 ממושב רשפון, לישראל.

עוד בוואלה! NEWS:
כולם מדברים על שלום: המילה שנתניהו יעדיף להשאיר מחוץ לקמפיין
חשד לרצח בכרמיאל: גבר בן 75 נמצא ללא רוח חיים בדירתו
ישוחרר בערב פסח: קוצר עונשו של לוחם דובדבן שירה למוות בחברו

דינה פורת וגלילה ביטון ההרוגות בטיול בצ'ילה, פברואר 2019. עיבוד תמונה
נהרגו באסון השיט. דינה פורת/עיבוד תמונה
זירת התאונה בצ'ילה 24 בפברואר 2019. אתר רשמי
נסיבות התאונה נחקרות. הסירה שהתהפכה בצ'ילה/אתר רשמי
"ניסיתי לתת להם הרגשה של בית, שיש כאן עוד עין ששומרת עליהם בשפה שלהם"

הקונסול עבר אתמול בין בתי החולים בשתי הערים, ביקר את הפצועים והתעדכן אצל אנשי הרפואה וההצלה המקומיים. בנוסף נציגי חברת הטיולים שארגנה את המסע, חברת ביטוח, ומד"א צפויים להגיע היום לצ'ילה, לצד בני משפחות הפצועים העושים את דרכם מישראל.

המחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי במשרד החוץ מרכזת את האירוע מהארץ ונמצאת בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים. שגריר ישראל בצ'ילה, אלדד חייט, שוחח עם מושלת האזור והודה לה על הסיוע הרב שמספקות הרשויות המקומיות לנפגעי האירוע. המושלת עדכנה כי הרשויות מנהלות חקירה לבירור נסיבות האירוע.

זירת התאונה בצ'ילה 24 בפברואר 2019. אתר רשמי
טרם יודעים מה גרם להתנגשות הסירה. זירת התאונה בצ'ילה/אתר רשמי

לדברי הקונסול, "על פי תוצאות חקירת המשטרה, כרגע מה שהם יודעים זה שהסירה שטה ואז זזה ימינה, הם עדיין לא מצליחים להבין למה. היא התנגשה במזח מצד ימין וכתוצאה מההתנגשות אנשים קיבלו את המכות. המשטרה עדיין לא מצליחה להבין מה גרם לסטייה, הנהג יחסית בסדר כי הוא עף למים והוא לא קיבל מכות בסירה עצמה".

לגבי מצבם של הפצועים באורח קשה אמר סוויסה כי ''אין הדרדרות במצב של הפצועים, אני יודע שאתמול אנשים החליטו להפיץ שמועות שיש פצועים במצב קשה, אבל זה לא נכון, דווקא יש שיפור קל במצבם". לגבי הטסת הארונות לארץ, אמר כי ''מתחילים עכשיו לטפל בהעברת הגופות, זה פרוצדורה, ואני מעריך שאם תהיה היום בערב טיסה פנויה מסנטיאגו אז אולי אם לא אז הצפי למחר".

המיקום של הפצועים הישראלים בהתהפכות סירה בצ'ילה, גוגל מפס. צילום מסך, אתר רשמי
המקום בו אירעה התאונה/אתר רשמי, צילום מסך

"ראיתי אנשים שכובים אחד על השני עם דם, צועקים. זה היה מראה מחריד", שחזר אתמול שלמה, בן 71 מראשון לציון, שנפצע בהתהפכות הסירה. "הנהג בסירה טס במהירות עצומה. שמעתי בום אדיר, ונכנסנו בעץ. איבדתי את ההכרה, ראיתי חושך. כשהתעוררתי כולם שכבו אחד על השני. זה הדבר היחיד שאני זוכר".

שלמה סובל משבר ביד ימין, ומחובר לאינפוזיה בבית חולים מקומי. אשתו שטיילה איתו נפצעה גם היא, וצלעותיה שבורות. "אני נקרא פצוע קל", הוא מוסיף, "הפצועים קשה הועברו במסוק לבתי חולים אחרים".

יובל אופק, פרמדיק שמטייל בצ'ילה והוקפץ לטפל בפצועים הישראלים. באדיבות המצולמים
"ניסיתי לתת להם הרגשה של בית". הפרמדיק, יובל אופק/באדיבות המצולמים
"היינו על הסירה ופתאום כולם נפלו אחד על השני, היו צעקות"

פצועה נוספת מהאירוע, אנני לנדא ארצי מקיבוץ שדות ים, סיפרה על רגעי התאונה: "היינו על סירה ולא יודעת מה היה, פתאום כולם נפלו בתוך הסירה, אחד על השני. היו צעקות. לא נפלנו למים, היינו יבשם לגמרי, אנשים עזרו לנו בצורה לא נורמלית. אנשים טובים, עשו את המקסימום".

"יצאתי בנס", היא מעידה על עצמה. לדבריה, "תודה לאל אני בחיים. השתחררתי מבית החולים. כולם עושים פה את המקסימום. רק עוזרים לנו".

קונסול ישראל בצ'ילה, ליאון סויסה, בבית החולים Augusto essmann burgos בפוארטו נטלס מתעדכן במצב הפצועים מול אנשי הרפואה והשלטונות המקומיים. מימין לשמאל: מנהל בית חולים (ד״ר הרננדס) סגנית מנהל בית החולים (ד״ר ליזנה), המושלת אנה מיורגה, וקונסול ישראל בצ'ילה ליאון סויסה.. צילום: בלן פארדס, אתר רשמי
מימין לשמאל: מנהל בית החולים בפוארטו נטלס, סגניתו, המושלת אנה מיורגה וקונסול ישראל בצ'ילה/אתר רשמי, צילום: בלן פארדס
בית חולים בצ'ילה בו מטופלים הפצועים הישראלים. צילום מסך
הפצועים צפויים להשתחרר. בית החולים בצ'ילה/צילום מסך

גיא רווה מנכ"ל "מסעות", האמונה על הטיול, אמר לוואלה! NEWS כי "לפני כשבוע יצאה קבוצה של 'מסעות' לצ'ילה, ארגנטינה וברזיל. בחצות שעון ישראל קיבלתי דיווח מהמדריך המקומי שהיה אירוע עם נפגעים בשיט באזור טורס דל פיינה. מיד תפעלנו את האירוע. המדריך היה עם הפצועים בבית החולים בצ'ילה, קראנו לשגריר ומשרד החוץ". לדבריו, "אנחנו בתפעול האירוע ודואגים שכל הלקוחות יקבלו טיפול מהר. מדובר בשיט שאנחנו עושים כל שנה, שיט מאוד פופולרי באזור הזה. מדובר בים שהיה רגוע, אנחנו לא יודעים מה קרה ואנחנו מתמקדים בתפעול וטיפול בקהל הלקוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully