וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ הונגריה לבנימין נתניהו: על ישראל ופולין לפתור את המשבר

19.2.2019 / 16:00

אורבן נועד עם ראש הממשלה בירושלים, יחד עם מנהיגי צ'כיה וסלובקיה, אחרי שהפסגה המרובעת עם פולין בוטלה. נתניהו כינה אותו "דיפלומט מצוין", אך בוורשה דורשים התנצלות מדברי כץ על השואה

מפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ויקטור אורבן, 2019/צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן קרא היום (שלישי) לישראל ולפולין לסיים את המשבר ביניהן, לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. יחד עם מקביליו מסלובקיה ומצ'כיה, הוא נפגש לשיחות ישירות עם נתניהו, במקום פסגת וישגרד (V4) שהייתה אמורה להתקיים בישראל יחד עם פולין. ורשה הבהירה היום כי היא דורשת התנצלות מצדו של כץ.

"אני חושב שהיה טוב יותר אילו הם היו שם, ויש לנו יחסים טובים עם פולין ויחסים טובים עם ישראל", אמר אורבן בתשובה לכתב ששאל אם הוא מאוכזב מחסרונה של פולין. "אני מקווה שהם ידברו אחד עם השני וישפרו את המצב. זאת תקוותי".

נתניהו, שעמד לצדו של אורבן כשהשאלה נשאלה, לא השיב ישירות, אלא אמר שראש ממשלת הונגריה, שמואשם על ידי מבקריו ועל ידי האיחוד האירופי בפגיעה בדמוקרטיה, הוא "דיפלומט מצוין". "לעולם לא נשכח את הטרגדיות שפקדו את העם היהודי על אדמת הונגריה", אמר נתניהו, שהוסיף: "אנחנו גם חולקים את ההווה. שתינו מדינות קטנות, דמוקרטיות, שחולקות ערכים משותפים ואינטרסים משותפים ושפניהן לעתיד. שנינו רוצים לבנות עתיד המבוסס על שלום, חירות ושגשוג. זהו קשר עמוק מאוד".

בנוסף לכך, נתניהו בירך את ראש ממשלת הונגריה על ההחלטה להרחיב את שגרירות המדינה בישראל ולפתוח נציגות סחר בירושלים בעלת מעמד דיפלומטי. מהלך דומה עשתה גם סלובקיה, שראש ממשלתה הזמין את נתניהו לביקור. פתיחת מרכזי התרבות והסחר בירושלים היא במקום העברת השגרירות עצמה, מהלך המנוגד לעמדת האיחוד האירופי.

לקריאה נוספת
בעקבות פולין: צ'כיה הודיעה כי פסגת וישגרד בישראל מבוטלת

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, 19 בפברואר 2019. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו לצד אורבן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי הודיע אתמול כי ורשה לא תשלח נציגות לפסגה, בעקבות דבריו של ממלא מקום שר החוץ ישראל כץ, שאמר כי פולנים רבים "יונקים אנטישמיות מחלב אמם". זה היה בהמשך לדבריו של נתניהו מיום שישי, כשבתחילה דווח שהוא האשים את פולין בשיתוף פעולה עם הנאצים בשואה, אולם בהמשך הוא הבהיר כי הוא התייחס רק לחלק מהתושבים.

המשבר הנוכחי פרץ כמה חודשים אחרי תום המשבר הקודם, שהחל אחרי שפולין העבירה חוק, שכונה "חוק השואה", וקבע עונשי מאסר למי שישתמש בביטויים כמו "מחנות מוות פולניים". אחרי לחץ של ארצות הברית ושל ישראל, הממשלה הלאומנית בוורשה ריככה את החוק שאינו כולל עוד עונשי מאסר.

רבים בפולין מסרבים לקבל את המחקרים שמראים כי חלק מאזרחי המדינה היו מעורבים ברצח יהודים בשואה, לצד אלפים אחרים שסיכנו את חייהם כדי להצילם ומוכרים כחסידי אומות עולם. חלק ניכר מששת מיליון הנרצחים בשואה נספו במחנות על אדמת פולין הכבושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully