וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים אתיופיות מרוויחות 50% פחות מהממוצע - ומה לגבי ערבים?

18.2.2019 / 11:00

דוח נציבות שוויון ההזדמנויות בתעסוקה מציג פערים משמעותיים בשכרן של נשים אתיופיות וערביות לעומת הממוצע במשק. בנוסף לכך, נחשפו נתונים חיוביים על שילוב גברים חרדים אקדמאים בענפים רווחיים - אך הנשים החרדיות מרוויחות הרבה פחות. הנתונים המלאים

חסימת נתיבי  איילון בהפגנת מחאה של בני העדה האתיופית על הריגתו של יהודה ביאדגה, צומת עזריאלי ת"א, 30 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מחאת יוצאי העדה האתיופית, חודש שעבר/ראובן קסטרו

יוצאי אתיופיה לא מועסקים בענפים מרכזיים במשק בעוד שנשים אתיופיות וערביות מרוויחות פחות 50% מהשכר הממוצע במשק - כך עולה ממצאי מדד הגיוון התעסוקתי של נציבות שיוויון ההזדמנויות בתעסוקה. המדד, שחושף פערים משמעותיים של קבוצות המיעוט באוכלוסיה בייצוג ובשכר בשוק העבודה, מתפרסם היום (שני) בשיתוף הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ופרופ' אלכסנדרה קלב מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה תל אביב.

המדד בוחן עשרים ענפי כלכלה מרכזיים בסקטור הפרטי המעסיקים מעל מיליון עובדים, המהווים 40% מהמועסקים בישראל. הוא בוחן את התעסוקה של קבוצות מיעוט באוכלוסייה בהם נשים, ערבים, יוצאי אתיופיה, חרדים ובני 45 ומעלה, משני היבטים - ייצוג במקומות העבודה ושוויון בשכר.

נשים, בפרט מקבוצות המיעוט, עומדות בפני חסמים גדולים יותר בשוק העבודה, הן בהעסקתן והן בשוויון בשכרן. נשים מרוויחות 59% משכר הגברים. בכל אחת מקבוצות המיעוט, ייצוג התעסוקה של נשים בעלות השכלה אקדמית בענפים המרכזיים בסקטור הפרטי נמוכים מאשר של הגברים מאותה קבוצה, ושכרם נמוך בכמעט חצי. פערי השכר גבוהים במיוחד בקרב נשים בגילאי 45 ומעלה ללא השכלה אקדמית המרוויחות 48% משכר הגברים המקבילים. כמו כן, נמצא כי נשים יוצאות אתיופיה ונשים ערביות מרוויחות פחות מ-50% מהשכר הממוצע.

עוד בוואלה! NEWS:
תקרית בדרום: לוחם נפצע בגבול עזה; צה"ל תקף עמדות חמאס
סוף לפיצויים: נגמר הכסף לנפגעי מתקפת 11 בספטמבר
ליצמן על החשדות נגדו: "לא ידעתי על מה מדובר ועזרתי" | צפו

תחילת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב, אוקטובר 2014. ראובן קסטרו
סטודנטית בפתיחת שנת הלימודים/ראובן קסטרו

המדד מצביע על דפוס בולט של הפרדה אתנית בשוק העבודה. הן גברים והן נשים יוצאי אתיופיה, בעלי תואר אקדמאי, מועסקים במספרים בודדים במספר ענפים בהם טקסטיל והלבשה, מסחר בכלי רכב, הוצאה לאור והפקה, רדיו וטלוויזיה, תעשיית מתכות, אדריכלות והנדסה. לעומת זאת, לנשים יוצאות אתיופיה יש ייצוג יתר בחמישה מהענפים המשלמים את השכר הנמוך ביותר, ובשאר הענפים שנבחנו השתלבותן היא הנמוכה ביותר בקרב כל יוצאי אתיופיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"לא מועסקים כלל בענפים מרכזיים במשק"

בנוסף לכך, עבור נשים יוצאות אתיופיה, השכלה אקדמאית מקדמת אותן בהשתלבות בתעסוקה בענפים מרכזיים בסקטור הפרטי, גם בענפים המשלמים שכר גבוה, זאת בניגוד לנשים ערביות עם תואר אקדמי. אולם, הן עדיין סובלות מפערי שכר גבוהים מאוד. לדוגמא, בענף השירותים פיננסים נשים אקדמיות יוצאות אתיופיה אמנם משולבות טוב יותר מחרדיות וערביות אקדמאיות, אבל הן מרוויחות הרבה פחות. השכר שלהן הוא כ- 42% משכר מקביליהם שאינם יוצאי אתיופיה. חרדיות מרוויחות 60% וערביות 55% משכר קבוצת ההשוואה להן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גברים חרדים אקדמאים הם קבוצת המיעוט שמשולבת בצורה המיטבית ביותר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גברים חרדים אקדמאים הם קבוצת המיעוט שמשולבת בצורה המיטבית ביותר, גם בהיבט של ייצוג וגם בהיבט של שכר. לגברים חרדים אקדמאים יש ייצוג גבוה ושוויוניות שכר גבוהה יחסית בכמה מהענפים הרווחיים ביותר במשק, כמו ייצור תרופות, מחקר מדעי ופיתוח, ייצור מחשבים, תכנות מחשבים ושירותים פיננסיים. בקרב הנשים המצב שונה. נשים חרדיות לא אקדמאיות מועסקות בשיעור גבוה יותר מנשים חרדיות אקדמאיות ברוב הענפים, ושוויוניות השכר שלהן גבוהה יותר. אישה חרדית אקדמאית מרוויחה 55% מהשכר הממוצע בענפים אלו, ואישה חרדית שאינה אקדמאית מרוויחה 69% ממוצע השכר. כלומר מצב התעסוקה והשכר של הנשים החרדיות ללא תואר אקדמי טוב יותר מאשר של חברותיהן שרכשו השכלה, בכל עשרים הענפים שנבחנו.

נשים ערביות - האוכלוסייה המופלת ביותר בשוק התעסוקה

גברים ערבים ללא תואר אקדמי משתלבים בייצוג גבוה יותר ומקבלים שכר גבוה יותר מאשר נשים ערביות ללא השכלה אקדמית. יצוין כי שיעורי התעסוקה של נשים ערביות ללא השכלה אקדמית הם נמוכים ביותר ועומדים על כ-35% משיעורם בגילאי העבודה, עובדה המשפיעה גם היא על הייצוג הנמוך. גברים ערבים ונשים ערביות ללא תואר אקדמי נמצאים בייצוג יתר בענפים המשלמים את השכר הנמוך ביותר.

פערי שכר משמעותיים התגלו בענף ייצור המחשבים, שבו נשים ערביות ללא תואר אקדמי מרוויחות 37% משכר היהודים ללא תואר אקדמי. מבין הענפים שנסקרו במדד עולה כי ענף ייצור טקסטיל ממוקם במקום 20 והאחרון בשוויוניות השכר של נשים ערביות אקדמאיות. בענף זה הן מרוויחות רק 29% משכר עמיתיהם היהודים בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully