וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: אסד ביצע כ-300 מתקפות כימיות, רובן אחרי "הקו האדום" של אובמה

מחקר מקיף שעשה מכון גרמני מצביע על שימוש שיטתי שעשה המשטר בסוריה מאז תחילת המלחמה, רובן אחרי שנשיא ארה"ב הבהיר כי לא יסבול שימוש בנשק כימי נגד אזרחים.

צלמים זמניים מורשים

משטרו של בשאר אסד ובעלי בריתו ביצעו יותר מ-300 מתקפות כימיות מאז תחילת המלחמה ב-2011 - כך עולה מדוח חדש שפורסם היום (ראשון) על ידי המכון העולמי למדינית ציבורית, שבסיסו בברלין. הממצאים בדוח הם המקיפים ביותר שנעשו עד כה על השימוש בכלי נשק כימיים בלחימה במדינה, שדעכה בחודשים האחרונים. הנתונים המופיעים בדוח יכולים לשמש גם לחקירה בינלאומית אפשרית לפשעי מלחמה שבוצעו על ידי נשיא סוריה, הנתמך על ידי רוסיה, איראן וחיזבאללה.

בדוח נכתב כי נאסף מידע מבוסס על 336 מקרים של שימוש בנשק כימי, החל מגז עצבים ועד לפצצות המכילות גז כלור, ברחבי סוריה בכמעט שמונה שנות מלחמה. 98% מהם יוחסו למשטר ולכוחות התומכים, בהם יחידת העלית "כוחות הנמר". יתר המתקפות בוצעו על ידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ששלט בעבר על כשליש משטחה של המדינה והיום ניצב בפני אובדן סופי של הטריטוריה שלו.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: 70 הרוגים ומאות נפגעים במתקפה כימית של אסד בפרברי דמשק
טראמפ על התקיפה בסוריה: הושגו התוצאות הטובות ביותר, המשימה הושלמה

אדם נראה במרכז רפואי בדומא, סוריה 22 בינואר 2018. רויטרס
אדם שמטופל אחרי שהראה תסמינים לפגיעה כימית בדומא, ינואר 2018/רויטרס

הדוח של המכון הולך אחורה עד ל-23 בדצמבר 2012, אבל רובן המוחלט של המתקפות התרחשו אחרי אזהרתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ב-2013 כי שימוש בכלי נשק כימי נגד אזרחים הוא "קו אדום" מבחינת ממשלו. אחרי שימוש בגז עצבים בפרברי דמשק, אובמה עמד לצאת לפעולה נגד המשטר, אך הסכם שהשיג ברגע האחרון עם רוסיה, על רקע התנגדות בקונגרס, מנע זאת. אסד היה אמור להשמיד את מאגריו, ועל אף ש-72 טונות של נשק כימי הושמדו, המתקפות לא פסקו.

יורשו בבית הלבן, דונלד טראמפ, תקף פעמיים בסוריה, באפריל 2017 ובאפריל האחרון, בעקבות מתקפות כימיות, אם כי היה זה בצורה מוגבלת לאור הנוכחות הרוסית במדינה. מאז התגובה הצבאית האמריקנית האחרונה, לא תועדו מתקפות כימיות נוספות במדינה.

"משטר אסד לא רק 'התחמק' מהשימוש בכלי נשק אסורים, אלא הצליח להשתמש בהם למען מטרות אסטרטגיות", נכתב בדוח. "ככל שאנו מסתכלים על תבניות השימוש בנשק הכימי, אנחנו מבינים יותר כי הם לא היו כלי נשק מיוחד, רוע נפרד, אלא יכולת משמעותית של צבא סוריה כחלק מקמפיין האלימות חסר האבחנה שלו", אמר טוביאס שניידר, שהוביל את צוות המחקר.

גורמי רפואה והצלה שפעלו באזורים שבשליטת האופוזיציה אמרו כי הם טיפלו ביותר מ-5,000 נפגעים בחשד שהם נפגעו מנשק כימי ב-2012, מה שהכביד על מערכת הבריאות הקורסת ממילא. לדבריהם, לפחות 188 איש מתו כתוצאה מחשיפה לגז כלור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
טיל שיוט ששוגר למטרות בסוריה בעקבות מתקפה כימית באפריל 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully