וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החמצן של נסראללה: כך מנסה חיזבאללה להיחלץ מהמשבר הכלכלי הקשה

15.2.2019 / 17:27

במסגדים, במוסדות חינוך, ובתחנות דלק, הארגון השיעי פתח בקמפיין גיוס תרומות אגרסיבי עבור "רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית". התרומות מועברות ישירות לרכש עבור הזרוע הצבאית ונועדות לחלץ אותו מהמשבר תוך ניסיון להתחמק מארגוני הביון המנסים לעקוב אחר נתיב הכסף

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

צבא לבנון קיבל השבוע מארצות הברית את המשלוח הראשון מתוך עסקת רכש של 2,000 טילי APKWS מונחי לייזר אותם ניתן לשגר ממטוסי הסופר-טוקאנו. מדובר בעוד שלב בעסקה עם ארצות הברית הכוללת גם שישה מטוסי סופר טוקאנו תוצרת חברת לוקהיד מרטין, שישה מנועים, מערכות התרעה עבור המטוסים, מערכות לוחמה אלקטרונית ומערכות ניווט בסך כולל של יותר מחצי מיליארד דולר. בזמן שצבא לבנון מתעצם, יצא ארגון חיזבאללה בתחילת החודש בקמפיין גיוס תרומות מהציבור בלבנון ובחו"ל בקרב שיעים ובכלל.

לפי הערכות גורמים בקהילת המודיעין הישראלית, חיזבאללה נקלע למשבר כלכלי במיוחד על רקע הוצאות הלחימה בסוריה והעלייה בכמות ההרוגים והפצועים בסוריה, אך גם בשל הקיצוץ החד בתקציב שמעבירה איראן מדי שנה. זאת ככל הנראה משום איראן סובלת מסנקציות אמריקניות חריפות מאוד שהובילו את הציבור האיראני למחאה ברחובות בעקבות העלייה בשנה האחרונה בין היתר במוצרי המזון ובדיור.

לקריאה נוספת:
לקראת אפשרות של תקיפה: איראן מקימה מערך תצפיות על צה"ל בגולן
אחרי 8 חודשים: הוקמה ממשלה חדשה בלבנון, חיזבאללה הגדיל את כוחו
נתניהו: חיזבאללה בממשלת לבנון - משמעותה שליטת איראן בממשלה

הודעה על העברת המשלוח מארצות הברית ללבנון

לפי מחקר שבוצע על ידי מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית בהובלת ד"ר ראובן ארליך, חיזבאללה מגייס תרומות מהציבור החל משנות התשעים, אך בראשית החודש הנוכחי הוא פתח בקמפיין גיוס תרומות אגרסיבי על רקע מצבו הכלכלי באמצעות "רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית", בראשותו של חאג' פצ'ל בזון. התרומות מועברות ישירות לרכש עבור הזרוע הצבאית של הארגון.

בעבר הייתה כפופה רשות הסיוע לבית אלאמאל, הבנק של חיזבאללה שהותקף על ידי חיל האוויר הישראלי במהלך מלחמת לבנון השנייה. לפי מקורות לא מאומתים, גוף גיוס הכספים כפוף היום ישירות לנסראללה על מנת להגביר שליטה ולמנוע שחיתות. למרות שחיזבאללה הוגדר לפי החוק האמריקני מאז שנת 2006 כארגון טרור ופשיעה בינלאומי, משרד הפנים הלבנוני אישר את פעילות רשות הסיוע לגיוס הכספים.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
בחירות בלבנון, 7 במאי 2018. רויטרס
תומכי חיזבאללה בלבנון/רויטרס

אנשי רשות הסיוע אוספים כספים מאנשים פרטיים ובמקומות ציבוריים כגון בתי עסק, מסגדים, מוסדות חינוך, תחנות דלק, מרכזי קניות ומחסומי דרכים, ובאמצעות אלפי קופות חיסכון שמפוזרות בבתי עסק ובבתים, בעיקר של בני העדה השיעית.

בנוסף לכך, עורך הארגון מבצעי גיוס שנתיים, ביניהם ארוחות שבירת צום רמדאן אליהם מוזמנים בעלי ממון ואישי ציבור ואף ערבי שירה ותרבות. במקרים אחרים בהם מדובר באזרחים בעלי משאבים מוגבלים, מתבקשים האזרחים לתרום עלות רקטה או מחיר כדור רובה.

מבצעי הגיוס יוצאים אל הפועל בסיוע מוסדות כלכליים חברתיים אחרים של חיזבאללה כגון קרן הבינוי, "ג'יהאד אל-בנאא'", וקרן הפצועים ומוסד החלל, "מאססת אלשהיד". פעילותו הגלויה לא נתקלת בקשיים ומטרתה המוצהרת של רשות הסיוע היא "להפיץ את תרבות ההתנגדות" או במילים אחרות את דרך הטרור והאסלאם הרדיקלי במאבק נגד ישראל, ארצות הברית, והמערב ברוח האידאולוגיה האיראנית.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. אתר רשמי
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בחודש שעבר/אתר רשמי

רשות הסיוע להתנגדות האסלאמית משתמשת לגיוס התרומות ברשתות החברתיות, אמצעי תקשורת של חיזבאללה, כולל ערוץ אלמנאר ואתר חיזבאללה הרשמי, אך גם בשלטי חוצות בדרכים ובמערכת טלפונים נייחת.

המחקר בראשות ד"ר ארליך מגלה כי מטעמי זהירות, אין לגוף המדובר אתר אינטרנט או עמוד פייסבוק רשמי. גיוס הכספים נעשה באמצעות פרסום כרזות וסרטונים, הקוראים לתרום בסניפי רשות הסיוע בלבנון ודרך התקשרות למספרי טלפון מלבנון ומחוצה לה ללא פירוט חשבונות שדרכם ניתן להעביר את התרומות. באחד הסרטונים שפרסם הגוף לגיוס תרומות לפני כשבועיים תחת השם "פרויקט לציוד איש ג'יהאד", מבהירות הכתוביות בערבית כי מי שלא יכול להילחם בגופו יכול לתרום ללחימה מכספו לרכש ציוד ותחמושת.

הסרטון שפרסם הארגון לגיוס תרומות

קהילות מודיעין זרות במערב, כולל גופי אכיפה בארצות הברית, מנסות להתחקות אחר פעילות ארגוני טרור בכלל, ביניהם גם של חיזבאללה, ולכן חיזבאללה מנסה להסתיר את צינורות העברת הכספים. לפי הפרסומים במסגרת הקמפיין של חיזבאללה, עולה כי יש כמה טלפונים של הנהלת רשות הסיוע באזורים שונים בלבנון כגון ביירות, דרום לבנון, בקעאה, ג'ביל, וכסרואן, אלמתן והר הלבנון. יש גם מחלקה לתורמים מחוץ לבנון בראשות חאג' מניף קשמר המכונה "אבו-עאצם".

לא מופיעים מספרי חשבונות בנקים בלבנון או מוסדות אחרים בשל החשש מחשיפת הפעילות על ידי ארגוני ביון שמנסים להניח את ידיהם על כספי טרור. ניתן להניח כי התורמים מקבלים הנחיות טלפוניות כיצד להעביר את הכסף. המשבר הכלכלי שפוקד את חיזבאללה מסביר את תהליך שילוב הזרועות בין חיזבאללה לצבא לבנון שמקיים פעילות משותפת בדרום לבנון על הגבול ואת התלות הגוברת של חיזבאללה בתקציב האיראני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully