וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בעזה, מערכה חשאית בעיראק: כך נערך צה"ל של כוכבי ל-2019

13.2.2019 / 17:00

תקופת החסד של הרמטכ"ל תמה, וגורמים בצבא העריכו כי הוא מוכן למערכה ברצועה, הנפיצה מכל אתגרי הביטחון. הערכת אמ"ן היא כי בעוד שיימשך המאבק בהתבססות איראן בסוריה בצל איום מערכת ה-S-300, המאמץ עשוי להיות מופנה לפגיעה בניסיון להפוך את עיראק לאיום חדש על העורף

עריכה: שניר דבוש

פחות מחודש עבר מאז נכנס הרמטכ"ל אביב כוכבי לתפקידו, וימי החסד שבהם היה עליו להכיר את מקרוב את האיומים שעומדים בפני צה"ל נגמרו. למרות הקטלניות הגבוהה שמשתקפת מהזירה הצפונית והאיראנית, הפכה בשנים האחרונות הזירה הפלסטינית לנפיצה ביותר בדגש על רצועת עזה.

באמ"ן מעריכים כי הסבירות למלחמה יזומה נגד ישראל היא נמוכה, אך הסיכוי להתלקחות ברצועת עזה ולאחריה ביהודה ושומרון עלתה. הסיבה הבולטת לכך היא המשבר ההומניטארי ברצועת עזה ומאמץ של חמאס לשפר מעמדו ויכולתו לשלוט ברחוב הפלסטיני תוך כדי שהוא נשאר בעמדת זינוק להשתלט על יהודה ושומרון.

בשלב זה, מאתגר אותו לא רק הרחוב הפלסטיני שרוצה אופק כלכלי ומדיני ויציבות אלא גם הג'יהאד האסלאמי שמסוגל להפתיע אותו באמצעות פיגוע שיחייב את צה"ל להגיב בעוצמה ולאחר מכן להיגרר לכמה ימי קרב. הנחת העבודה בצה"ל היא שיש לחמאס מנהרות התקפיות שחוצות את גדר המערכת, ועד שלא תושלם החומה התת-קרקעית, צה"ל ייערך להתמודד עם האיום. בנוסף לכך, מעריכים בצה"ל כי חמאס מבין כי חטיפת חייל ושימוש במנהרות היא הכרזת מלחמה ולכן יחפש מדרגות ביניים.

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: הפגישה החשאית של נתניהו עם שר החוץ של עומאן
כוח שנערך לפגיעה בצה"ל? התקרית המסתורית של ישראל בסוריה
ההחלטה, התכנון והביצוע: חיזבאללה יחשוף פרטים מתקרית הר דב

אביב כוכבי בטקס מצטיינים בקרייה 3 בנובמבר 2016. ראובן קסטרו
מוכן לאתגרים. כוכבי/ראובן קסטרו

בצה"ל לא שוללים את התסריט שפיגוע הנ"ט על אוטובוס החיילים באוגדה עזה בפיקודו של תא"ל אליעזר טולדנו יכול לחזור על עצמו מבלי להיגרר למלחמה. אירועים נוספים שיכולים לטלטל את המערכת הפלסטינית ולגרור אותה לעימות חזיתי עם ישראל הם עסקת המאה האמריקנית והשלכותיה, מות אבו מאזן ומעורבות אגרסיבית של חמאס באיו"ש. בתוך כך, הג'יהאד האסלאמי לא מטופל בצורה ישירה על ידי צה"ל, ובתקיפות שמערכת הביטחון מבצעת ברצועת עזה הארגון לא מותקף בהתאם.

עוד באותו נושא

נתיב הפעולה והמילוט של איראן: ישראל עוקבת אחרי הנעשה בעיראק

לכתבה המלאה
שיגור רקטות מרצועת עזה, 8 באוגוסט 2018. רויטרס
שיגור רקטות לעבר העורף הישראלי, בשנה שעברה/רויטרס

הרמטכ"ל כוכבי קיים את ביקור העבודה הראשון שלו בזירה הדרומית והעבר כמה הנחיות, בראשן הגברת המוכנות של הכוחות, והקמת מנהלת מטכ"לית ליצירת מטרות באופן שיעלה את ההספק וייצור חדות לאור ההישג הנדרש של המלחמה הבאה. בנוסף, העביר כוכבי הנחיות להעלות את רמת הקטלניות של הכוחות באמצעות רכש טילי נ"ט נוספים, אינטרנט מבצעי להעברת מידע מהיר ומאובטח, פיתוח יכולות מסווגות ואמצעי אופטיקה מתקדמים.

בנוסף הנחה כוכבי לקצר תהליכים ברכש מערך ההגנה האווירי. עד סוף 2019 לפי קביעתו, יוכשרו שני גדודי כיפת ברזל חדשים ושני גדודי מילואים יעברו הסבה לכוחות סדיר. בסך בכול יהיו עשר סוללות כיפת ברזל בשנת 2019. לפי מקורות בפיקוד הדרום, מעריך כוכבי כי בשנה הקרובה תבוא הרעה מהזירה הדרומית, ולהערכתם למרות שחלפו 30 יום מכניסתו לתפקיד הוא מוכן למלחמה אם המציאות תיכפה עליו.

הדילמה הגרעינית של טהראן

הרמטכ"ל גדי איזנקוט החליט עם כניסתו לתפקיד, על רקע החתימה האיראנית על הסכם הגרעין עם המערב, לקחת סיכונים ולהעביר משאבים ממוכנות למעקב מודיעיני ומוכנות מול איראן, להתעצמות מוכנות צה"ל למלחמה בחזיתות אחרות.

כעת ניצב הרמטכ"ל אביב כוכבי בפני דילמה דומה בבואו להכריע על קווים מרכזיים בתכנית הרב שנתית שתתחיל בשנת 2020, וזאת על רקע הסנקציות האמריקניות על המשטר האיראני. לפי הערכות בצה"ל, האיראנים מתלבטים אם להתמודד עם הסנקציות האמריקניות בתקווה שאולי זו תהיה הקדנציה האחרונה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ואחריו יבוא נשיא פרגמטי.

סטודנטים צועדים ברחבי טהראן לציון 40 שנה למהפכה, איראן, 11 בפברואר 2019. AP
האיראנים מתלבטים כיצד להתמודד עם הסנקציות. עצרת בטהראן/AP

בטהראן מתלבטים אם לאותת למערב כי אם המצב יימשך היא עשויה לצאת מההסכם ולחזור להעשרת אורניום או במקרה המסוכן הרבה יותר, לפעול במישור החשאי ולהגיע תוך שנתיים לחומר בקיע באופן שיספיק לראש נפץ גרעיני אחד לפחות. דוגמה להשפעת הסנקציות באה לידי ביטוי בעלייה בשנה האחרונה של מחירי הבננות באיראן בשנה האחרונה ב-165%, 50% במחירי הבשר, 103% עגבניות, 15% דיור.

מצב שכזה מחייב את קהילת המודיעין בישראל בפרט וצה"ל בכלל להיות ערוכים להשתנות בשנים הקרובות. זה אתגר מורכב מאוד שיחייב את כוכבי לבצע שינויים בתחומים שונים כמו מוכנות לתקיפה והרחבת איסוף מודיעין כבר בשנת 2019.

ידם הארוכה של הכוחות העולמיים באזור

בשבוע שעבר הציג ראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום את הערכת המצב השנתית בפני פורום המטה הכללי. המזרח התיכון בשנה האחרונה מושפע מעידן הרובוטים ברשת, הבינה המלאכותית, סנסורים מתקדמים שמאיצים מתחים חברתיים ודתיים ומערערים יציבות של משטרים. למרות זאת, אחד המשפיעים הגדולים על המזרח התיכון היה התבטאויות והחלטות של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

לפי הערכות במערכת הביטחון, גם אם ארצות הברית תדלל כוחות במזרח התיכון, טראמפ ימשיך להשפיע על האזור. כמו כן, חשוב לציין כי מאז כניסתו אל הבית הלבן מערכת היחסים הביטחוניים בין ישראל לארצות הברית התחזקו באופן משמעותי.

סין היא שחקן עולה בעולם ומשפיעה באופן דרמטי על המזרח התיכון. ההשקעות הסיניות במזרח התיכון עלו בשנה מ-2012-2005 ב-1,700% והמגמה נמשכת. סין מפתחת ומנהלת נמלים ימיים ורוכשת חברות מזון ותשתיות באופן מעורר דאגה במערב. דיונים בנושא מתקיימים גם בישראל בעיקר בתחום הימי.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך ביקור פתע לחיילים אמריקאים בבסיס חיל האוויר האמריקאי בעיראק 26 בצדמבר 2018. רויטרס
מערכת היחסים הביטחוניים עם ישראל התחזקה מכניסתו לתפקיד. נשיא ארה"ב טראמפ בעיראק/רויטרס

כניסת ה-S-300 מקרבת הזירה הסורית לרתיחה

רוסיה היא לא מעצמת על, אך היא בהחלט מעצמה במזרח התיכון שמגבילה את חופש הפעולה של ישראל, אך מייצרת עבורה גם הזדמנויות. מנגנון החיכוך שמאפשר תקיפות לפי פרסומים זרים הוא אחד הכלים. האתגר הבא יהיה הרגע בו ימסרו הרוסים את מערכת ה-S-300 לידי הצבא הסורי.

ברגע שמערכת שכזו תתקוף את חיל האוויר, היא תותקף ותושמד ולכך יהיו השלכות לא רק בין סוריה לישראל, אלא גם למערכת היחסים הרגישה עם רוסיה. ולדימיר פוטין, מנהל מגעים עם כל השחקנים במזרח התיכון בשיטת המקלות והגזרים, כולל עם ארגוני הטרור בהם חיזבאללה וחמאס. בשלב זה נדמה שהוא מצר את צעדי איראן באופן יחסי, בגלל שהוא רוצה לקדם את שיקום סוריה המתחדשת. יציבות והשקעות זרות הן פועל יציבות של שקט הוא מבין שהתהליך לא יתקדם בקצב שהוא רוצה.

S-300. : ImageSat International (ISI, אתר רשמי
כניסת במערכת תשנה את החוקים. מתקן שבו מאוכסנת מערכת ה-S-300 בסוריה/אתר רשמי, : ImageSat International (ISI

לכן, חלון ההזדמנויות של צה"ל הולך ומתקצר או לפחות יהיה מוגבל יותר, כמו גם של איראן, לעשות בסוריה כבשלה. יהיה מעניין לראות כיצד פוטין מצמצם את הפעילות האיראנית בסוריה. מטרת העל של צה"ל בזירה הסורית היא לעצור את ההתבססות האיראנית בסוריה ולמנוע מעבר נשק מסוריה לחיזבאללה בלבנון, בדגש על נשק מדויק - זאת על פי דיווחים קודמים - שיכול לפגוע במטרות בישראל ברדיוס של 50 מטרים. לא שרדיוס של 100 מ' או 200 מ' לא מהווה איום ישיר על תשתיות אסטרטגיות ומתקנים רגישים עם ישראל.

בהתאם לכך, לא רק פרויקט הגרעין האיראני מעורר דאגה בישראל ומציב אתגר, אלא גם התהליכים הטכנולוגיים שהיא מקדמת וההשקעה בתשתיות הטרור ברחבי המזרח התיכון. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה דיבר לאחרונה בשבחי הטכנולוגיה האיראנית המתפתחת. לדברי בכירים במערכת הביטחון, דבריו לא היו מנותקים מהמציאות. למרות האמברגו והסנקציות, האיראנים מתפתחים בתחום הטילים, סייבר, מערכות נשק תת מימיות וכלי טיס לא מאוישים.

מזל"ט איראני שהוברח ונתפס על ידי האמריקנים, מוצג בוושינגטון 30/11. רויטרס, רויטרס
ההשפעה הטכנולוגית של טהראן מגיעה לגזרות שונות. מל"ט מפיתוח איראני/רויטרס, רויטרס

מעבר לכך, משקיעה איראן מאמצים גדולים לקרב מוצבים לעבר הגבול הישראלי כפי שהתרחש לפי פרסומים זרים לפני יומיים ברמת הגולן הסורית ובתגובה לכך צה"ל תקף תשתיות טכנולוגיות איראניות. השלב המתקדם, שמהווה מוקד עניין לארגוני הביון במערב אך גם בישראל היא עיראק. איראן מעבירה אליה משאבים לא מבוטלים למרות מצבה הכלכלי, מציבה בה בסיסי טילים וכוחות שביום פקודה בעתיד יכולים להוות איום על עורף מדינת ישראל. לפי ההערכה, צה"ל עשוי לעסוק במרחב העיראקי ביתר שאת בשנים הקרובות וכפי הנראה לנהל שם מערכה חשאית כפי שהוא מנהל לפני פרסומים זרים בסוריה.

שיקום צבא סוריה הוא תהליך המצטרף לשיקום סוריה באופן כלי. צבא אסד כיום מונה 450 אלף חיילים ברמות מוטיבציה שונות אך דבר אחד ברור: האיום של צבא אסד המתחדש הוא ישראל. עוד יידרשו שנים לחזור לכוחו הצבאי לפני מלחמת האזרחים בשנת 2011, אך עד אז הוא ינסה להתעצם בתחום שיפגעו בעליונות הישראלית כמו הגנה אווירית, כלי טיס לא מאוישים, טילים ורקטות כמו גם באמצעות הקמת מפעלים ותשתיות לייצור מערכות נשק בסיוע איראן ומדינות נוספות.

עיראקים שיעים, חברי הכוח הגיוס העממי, מציינים את יום אל-קודס בבגדאד, 23 ביוני 2017. רויטרס
מוקד עניין לארגוני הביון במערב אך גם בישראל. מיליציה שיעית בתמיכת איראן בעיראק/רויטרס

חשוב לציין כי לסוריה יש עדיין חומר לחימה כימי וביולוגי שיכול להוות איום על האזור. לפי הערכות בצה"ל, בהינתן מצב שבו חיזבאללה נכנס לעימות רחב עם ישראל, אסד המחויב לציר הרדיקלי, עשוי לפתוח חזית נוספת נגד ישראל בשונה ממלחמת לבנון השנייה במהלכה ישב בצד והתבונן כיצד חיל האוויר הישראלי מרסק את רובע הדאחייה בביירות.

דעאש היה ונותר איום חי ונושם על המזרח התיכון כולו, ובבואנו לבחון את האיומים על ישראל נכון לציין, כי בשלב זה בין סוריה לעיראק מתרכזים 150-200 אלף פעילי דעאש על פני תשעה קמ"ר, והם עדיין מהווים אתגר לאזור. חשוב גם לציין, כי על פי פרסומים קודמים, לישראל היה חלק לא מבוטל בתקיפות של כוחות הקואליציה נגד דעאש באמצעות מודיעין איכותי. אין ספק שתקיפות אלו תרמו להבסת דאעש אך גם לעלייתו כוחם של השיעים במרחב ויצירת ציר שיעי קיצוני רצוף.

חיזבאללה נאלץ לחשב מסלול מחדש

חיזבאללה בלבנון ממשיך להתעצם למרות המאמץ של צה"ל, והנחת העבודה צריכה להיות כי חיזבאללה מצליח להבריח טילים, מערכות נשק וטכנולוגיות מתקדמות ללבנון. למרות הצלחתו של מבצע "מגן צפוני" לאיתור ונטרול מנהרות התקפיות לשטח ישראל, חשוב להדגיש כי ראש חטיבת המחקר תא"ל שלום יצא באומץ רב נגד עיתוי המבצע. הנקודות שהעלה בפני הקבינט עדיין לא נבדקו ונבחנו כדי לקבוע אם שגה או צדק בגישתו.

למרות הצלחת מבצע "מגן צפוני" בשלילת המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה נותרו בידיו מנהרות הגנתיות שעוד יהוו אתגר לצה"ל במלחמה הבאה במידה ויתמרן לעומק השטח, נ"ט איכותי, רחפנים, מל"טים, יכולות פשיטה יבשתית וימית, רקטות וטילים בהיקף שעולה על 100 אלף פריטים מסוגים שונים וזרוע סייבר הולכת ומתפתחת.

איתור המנהרה האחרונה במבצע מגן צפוני, כפר רמיה, לבנון, צ"הל 13 ינואר 2019. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל במסגרת מבצע "מגן צפוני"/דובר צה"ל, דובר צה"ל

יחד עם זאת, חיזבאללה נקלע למשבר כלכלי בשל הסנקציות שהופעלו נגד הפטרון האיראני שלו והוא נאלץ לחשב מסלול מחדש בהוצאות ובהשקעות הצבאיות. הערכות הן שבמידה ואיראן תחוש שהיא עם הגב לקיר היא עשויה להפעיל את חיזבאללה נגד ישראל לא בהכרח עד כדי מלחמה אלא כניסה לימי קרב בודדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully