וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי או מת? מעצר משורר מוסלמי גרם למשבר בין טורקיה לסין

11.2.2019 / 17:09

בייג'ינג פרסמה סרטון שבו נראה לכאורה מוזיקאי מהמיעוט האויגורי שטוען כי הוא בחיים ומצבו טוב. זאת אחרי שאנקרה תקפה בחריפות את מחנות המעצר של המוסלמים במדינה. לא כולם מאמינים לכך שהוא אכן בחיים

עריכה: תומר לוי

כלי התקשורת הרשמיים בסין פרסמו אתמול (ראשון) סרטון שבו נראה לכאורה משורר ומוזיקאי אויגורי בחיים, בתגובה לגינויים החריפים של טורקיה בעקבות דיווחים על מותו של עבדורחים הייט במעצר במחוז שינג'יאנג. לא ניתן לאמת את אמינות הסרטון. בהצהרה חריגה, אמרו באנקרה כי מחנות המעצר למוסלמים בסין הם "בושה לאנושות" וקראו לה לסגור אותם.

הסרטון, שאורכו 26 שניות, פורסם על ידי הרדיו הבינלאומי של סין בשפה הטורקית. בסרטון נראה אדם הלבוש בחולצה אפורה שהזדהה כמשורר לפני שהכריז כי מצבו הבריאותי טוב. "היום הוא 10 בפברואר 2019", אמר. "אני נמצא בתהליך חקירה על הפרה לכאורה של חוקי המדינה. אני במצב בריאותי טוב ומעולם לא הותקפתי".

דוברת משרד החוץ של סין, הו צ'וניינג, אמרה כי הסרטון מראה לא רק שהייט בחיים, אלא שהוא גם במצב בריאותי טוב מאוד. היא אמרה כי הערותיה של אנקרה הן "שגויות וחסרות אחריות לחלוטין".

דבריה הגיעו בתשובה לשאלה על הדיווחים שלפיהם המשורר מת בזמן שנשלח למאסר למשך שמונה שנים בשל אחד משיריו. היא הוסיפה כי הייט נחקר בחשד ל"פשעים נגד הביטחון הלאומי", אבל הפנה אל השלטונות בשינג'יאנג לצורך שאלות נוספות, אולם אלו לא השיבו.

לקריאה נוספת בנושא
טורקיה תוקפת את סין: מחנות המעצר למוסלמים - בושה לאנושות

השמועות על מותו היו מוקדמות? כלי תקשורת בסין פרסמו תיעוד של המוזיקאי האויגורי עבדורחים הייט מצהיר כי "מצבו טוב". אתר רשמי
טורקיה רוצה מידע על עצירים נוספים. המשורר הייט בסרטון שפרסמה סין/אתר רשמי

גורם דיפלומטי טורקי אמר לרויטרס כי בעוד שזו תהיה התפתחות חיובית אם הסרטון "אמתי" והייט בחיים, הסוגיה המרכזית שהעלה משרד החוץ באנקרה בהצהרתו הייתה "ההפרות הכבדות" של זכויות אדם בסין. הוא אמר כי בטרם שודר הסרטון, הם לא קיבלו שום מידע לגבי המשורר או לגבי "רבים" אחרים שנמצאים בתנאים דומים. "אנחנו מצפים לקבל מידע בנושאים הללו", אמר הגורם. "אנחנו מקווים שהרשויות בסין יהיו פתוחות יותר מעתה".

נציגי הפזורה האויגורית אמרו כי שפת גופו של הייט ושטף הדיבור הלא טבעי שלו בסרטון מעידים על כך שייתכן שהוא אולץ לתת את העדות הזו והוסיפו שלא ניתן לשלול את האפשרות שהוכנסו לו שינויים דיגיטליים. ארגוני זכויות אדם אומרים כי סין מכריחה באופן קבוע עצירים למסור הודאות מצולמות המשודרות בתקשורת הרשמית כדי לשרת את מטרות התעמולה של הממשלה.

בייג'ינג עומדת בפני לחץ בינלאומי בשל תכנית "הדה-רדיקליזציה" שהיא מנהלת במחוז שבמערב המדינה. היא טוענת שהיא מגנה על הדת ועל התרבות של המיעוטים האתניים שחיים בשטחה וכי אמצעי הביטחון שהיא נוקטת במחוז נדרשים כדי להילחם בגורמים קיצוניים. בשבוע שעבר קראו פעילי זכויות אדם למדינות אירופיות ומוסלמיות להוביל להקמת חקירה של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully