וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים ציינו באיראן 40 שנה למהפכה: "נמשיך לפתח טילים"

11.2.2019 / 16:23

תושבים רבים יצאו לעצרות תמיכה ברפובליקה האסלאמית בבירה טהראן ובערים נוספות, לציון היום שבו הושלמה המהפכה. "לא נבקש רשות לפתח את עוצמתנו הצבאית", הצהיר רוחאני, על רקע המתיחות עם ארה"ב אחרי פרישתה מהסכם הגרעין והשבת הסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

מאות אלפי איראנים השתתפו היום (שני) בעצרות ברחבי המדינה לציון 40 שנה למהפכה האסלאמית - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. הנשיא חסן רוחאני אמר כי טהראן נחושה להגדיל את כוחה הצבאי ואת תכנית הטילים שלה, למרות הלחץ המערבי בנושא.

"לא ביקשנו ולא נבקש רשות לפתח סוגים שונים של טילים ונמשיך בדרך שלנו ובעוצמתנו הצבאית", אמר רוחאני בנאום שנשא מכיכר אזאדי בטהראן, שבה היו עשרות אלפי אנשים. הוא הבטיח גם כי איראן תביס את הסנקציות האמריקניות חרף הקשיים הכלכליים שחווים האזרחים. "נתגבר על הבעיות דרך עזרה הדדית", אמר רוחאני.

המפגינים בטהראן נופפו בגדלים וקראו "מוות לאמריקה", סיסמה המושמעת באופן מסורתי בעצרות אנטי-אמריקניות באיראן. רחוב אנכלאב, שבמרכז בירת איראן, עוצב בבלונים עצומים, כשברקע בוקעים שירים מהפכניים ולאומניים מרמקולים על מנת לעודד את התושבים לחבור להפגנות.

לקריאה נוספת בנושא
שר החוץ של איראן בלבנון: מוכנים להעניק לה סיוע צבאי אם תרצה

סטודנטים צועדים ברחבי טהראן לציון 40 שנה למהפכה, איראן, 11 בפברואר 2019. AP
סטודנטים בעצרת תמיכה במשטר בטהראן, היום/AP

ביום הזה, ב-1979, נכנע צבא איראן אחרי ימים של קרבות רחוב, ואפשר למהפכנים להשתלט על איראן בזמן שממשלתו של השאה המודח התפטרה. זה גם היום שבו הכריז האייתוללה רוחאללה חומייני על איראן כעל רפובליקה אסלאמית.

יום השנה ה-40 למהפכה מגיע בזמן של משבר כלכלי חריף ברפובליקה האסלאמית וכשהמתיחות בין איראן לארצות הברית מחריפה בהדרגה מאז הפרישה מהסכם הגרעין והשבת הסנקציות. טהראן נותרה בהסכם הגרעין, ויחד עם מדינות אירופה היא מנסה להצילו, אולם גם באיחוד מזהירים אותה מפני פיתוח תכנית הטילים. המשטר מצהיר כי הנושא אינו פתוח למשא ומתן.

ידאללה ג'וואני, סגן ראש הלשכה הפוליטית של משמרות המהפכה, הזהיר היום כי איראן "תשטח" את תל אביב ואת חיפה אם ארצות הברית תפתח במלחמה נגדה. "לארצות הברית אין אומץ לירות אפילו כדור אחד לעברנו למרות כל הנכסים ההגנתיים והצבאיים שלה", אמר הבכיר, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א, בעצרת לציון המהפכה. "אבל אם יתקפו אותנו, אנחנו נשטח את תל אביב ואת חיפה עד היסוד".

עוד באותו נושא

מבעלת ברית לאויבת: כשארה"ב הפכה ל"שטן הגדול" של איראן

לכתבה המלאה
עצרת לציון 40 שנה למהפכה האסלאמית, טהראן, איראן, 11 בפברואר 2019. רויטרס
"מוות לאמריקה". מפגינים שורפים דגלי ארה"ב בטהראן, היום/רויטרס

אחד ממשתתפי העצרת בטהראן, חוסיין חוסיינפור, סטודנט לרפואה בן 27, צעד יחד עם אשתו ועם בנם בן השנה וחצי אמיר עלי. הוא אמר כי הוא רוצה ללמד את בנו לתמוך במהפכה. "אני רואה עתיד זוהר עבורו ועבור המדינה שלנו", אמר.

מחמוד המט, בן 35, לקח את אמו בת ה-68 המרותקת לכיסא גלגלים לעצרת. "אימא שלי, למרות המחלה שלה, ביקשה ממני להביא אותה לכאן", אמר. האם, פריבאש פאקרי, הייתה אחת מתומכות המהפכה שיצאו לרחובות לפני 40 שנה. היא אמרה שהיא מוכנה להגן על המפכה פעם נוספת. "אני בפנסיה עכשיו ואני יודעת שיש בעיות כלכליות רבות, אבל זה לא קשור למהפכה שלנו", אמרה. "היא מתקדמת ב-40 השנים האחרונות והופכת את איראן לחזקה יותר".

מפגן התמיכה במשטר, שמעודד את האזרחים לצאת לרחובות ומשדר את ההפגנות בכלי התקשורת הרשמיים, מגיע כשנה אחרי גל מחאה נגדו שהוציא אלפים לרחובות בחלקים שונים במדינה. הייתה זו המחאה הגדולה ביותר מאז זו ב-2009, אך היא דוכאה ואלפים נעצרו.

(עדכון ראשון: 9:41)

עצרת לציון 40 שנה למהפכה האסלאמית, טהראן, איראן, 11 בפברואר 2019. AP
המונים בטהראן, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully