וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בתאילנד: אחות המלך תתמודד בבחירות נגד מפלגת הצבא

8.2.2019 / 13:51

הנסיכה אובולרטן מהידול, כוכבת אופרות סבון שהתחנה עם אמריקני וויתרה על תאריה, תייצג את המפלגה המזוהה עם ראש הממשלה לשעבר שינוואטרה ותכניס את הארמון ישירות לפוליטיקה. בחודש הבא יתקיימו הבחירות הראשונות מאז ההפיכה ב-2014, ומולה יעמוד ראש החונטה

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

אחותו של מלך תאילנד הכריזה היום (שישי) כי היא תתמודד בבחירות בחודש הבא מטעמה של המפלגה הפופוליסטית, בצעד חסר תקדים עבור בית המלוכה ששמר באופן מסורתי על מרחק מהפוליטיקה. הנסיכה אובולרטן מהידול, בת 67, היא אחותו הבכורה של המלך, שלא ברור אם תמך במועמדותה.

היא תהיה מועמדת המפלגה של ראש הממשלה לשעבר טקסין שינוואטרה, שעמד במרכז התהפוכות הפוליטיות וההפגנות היריבות שפילגו את החברה התאית מאז אמצע העשור הקודם. מולה יתמודד בבחירות הראשונות מאז ההפיכה הצבאית ב-2014 ראש הממשלה פריות צ'אן-אוצ'ה, שהיה אז מפקד הצבא ועכשיו עומד בראש החונטה. הוא הכריז בעצמו על מועמדותו היום.

תאילנד היא מונרכיה חוקתית מאז 1932, אבל למשפחת המלוכה יש עדיין השפעה גדולה ומיליוני מעריצים. חוק דרקוני אוסר להעביר ביקורת על המלך, המלכה או על הארמון, ומי שעושה זאת מסתכן בעונשי מאסר כבדים. מאז ההפיכה גברה אכיפתו של החוק, במה שנראה כמו דיכוי של הצבא נגד מבקריו.

לקריאה נוספת בנושא
תאילנד הולכת לבחירות לראשונה מאז 2014

הנסיכה אובולרטן, תאילנד, 2008. רויטרס
הודתה לתומכיה. הנסיכה אובולרטן, 2008/רויטרס

התמודדותה של הנסיכה, שכיכבה באופרות סבון מקומיות וחיה בקליפורניה במשך שנים אחרי שהתחתנה עם אזרח אמריקני וויתרה על תאריה המלכותיים בשל כך, עשויה לשנות את פני הבחירות. הן נתפסות כעימות ישיר בין תומכי משפחת שינוואטרה הפופוליסטית לבין הממסד הצבאי-מלכותי.

אובולרטן הודתה לתומכיה. "קיבלתי את מועמדות מפלגת רקסה צ'ארט לתפקיד ראשת הממשלה כדי להפגין את זכויותיי ואת החירות שלי ללא כל פריבילגיה על חשבון אזרחים תאים אחרים בהתאם לחוקה", כתבה באינסטגרם.

מפלגה קטנה התומכת בצבא הטילה ספק בחוקיות מועמדותה וביקשה מוועדת הבחירות המרכזית לבחון אם אין זו הפרה של החוק האוסר על מפלגות להשתמש בארמון בקמפיינים שלהן. עם זאת, מנהיג מפלגת תאי רקסה צ'ארט אמר לכתבים כי הוא אינו מודאג והוא סבור שלא יהיו בעיות חוקיות באישור מועמדותה. על ועדת הבחירות לאשר או לדחות את כל המועמדים עד יום שישי הבא.

ראש הממשלה, שהסכים היום לקבל את מועמדותו ממפלגת פלנג פרצ'רט, מפלגה חדשה שהוקמה על ידי נאמניו, לא התייחס לריצתה של הנסיכה. "אני לא מכוון להגדלת כוחי, אלא אני עושה זאת למען המדינה והעם", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש ממשלת תאילנד פריות צ'אן אוצה, 11 בדצמבר 2018. רויטרס
מנהיג את המדינה מאז ההפיכה ב-2014. ראש הממשלה פריות צ'אן-אוצ'ה, דצמבר/רויטרס

היריבות בין האליטה המלכותית-צבאית שבסיסה בבנגקוק לבין תומכי תקסין, שבסיס תמיכתו הוא בכפרים, נמשכת כמעט 15 שנה והיא הובילה להפגנות רחוב, להפיכות צבאיות ולעימותים אלימים. תקסין ומפלגתו הואשמו על ידי יריביהם בכך שהם מתנגדים למלוכה, אולם הם דוחים זאת.

הפרשנים תוהים אם התמודדות הנסיכה הוא ניסיון לאחות את הקרעים, תוך אישורו של המלך שעלה לשלטון אחרי מותו של אביו ב-2016, או הימור אמיץ של נאמני תקסין לפגוע במשיכה שיש למפלגות הממסדיות בזכות הזדהותן עם הארמון.

"זאת התפתחות משמעותית שתעצב את הדינמיקה ואת הצורה של הפוליטיקה לפני הבחירות ואחריהן, מפלגת רקסה צ'ארט היא המועמדת המובילה כרגע", הסביר ת'יטיניאן פונגסודהירק, מומחה פוליטי מאוניברסיטת צ'ולאלונגקורן, לרויטרס. "צריך לשקול מחדש את הערכות והתרחישים הקודמים. אם זה יעלה יפה, יהיה תהליך של פיוס ושל אחדות. ואם לא, זה יהווה סכנה גדולה עוד יותר לעתיד הפוליטיקה של תאילנד".

מלך תאילנד, מאי 2018. AP
מלך תאילנד מאהה וצ'יראלונגקון/AP

הנסיכה ויתרה על התואר המלכותי בשנת 1972 אז נישאה לאמריקאי פטר ג'נסיס, עמית מחקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. היא חיה בארצות הברית במשך 26 שנה לפני גירושיה בשנת 1998. בשנת 2004 בנה נהרג באסון הצונאמי.

אובולרטן, ילידת 1951, היא הבכורה מבין ילדי המלך. היא למדה מתמטיקה וביוכימיה במכון הטכנולוגי, והתמחתה במערכות בריאות ציבוריות באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. בסופו של דבר היא חזרה לתאילנד בשנת 2001, לקחה מאז חלק במטלות משפחת המלוכה, אולם מעולם לא הרוויחה חזרה את מלוא התואר המלכותי. אובולרטן ידוע בתמיכתה במאבק נגד סמים. בחשבון האינסטגרם שלה היא העלתה לאחרונה וידאו נהנית מאוכל רחוב בבנקוק ומתלוננת על זיהום האוויר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully