וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאב הראש החדש של צה"ל באיו"ש: "ההסתה החדשה" והמתוחכמת לטרור

10.2.2019 / 17:20

במערכת הביטחון מתגאים ביעילות הניטור של גורמים מסיתים ואלימים ביהודה ושומרון, אך בחודשים האחרונים הם נאלצים להתמודד עם מציאות חדשה: קריאות לאלימות התחלפו במסרים סמויים המחממים את האווירה ומלבים את השיח בקיצוניות בלי לעודד מפורשות טרור - והתוצאה קטלנית

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בצה"ל התגאו בשנים האחרונות כי הצליחו לבלום את תופעת טרור הבודדים באמצעות מדיניות הסיכול המורחב שפיתחו האלוף במיל' רוני נומה והאלוף ליאור כרמלי. המדיניות כללה מאמץ לאיתור והחרמה של אמצעי לחימה ותחמושת, מעבדות לייצור נשק וכספי טרור אלא גם מלחמת חורמה בהסתה: פשיטה על בתי דפוס ותחנות רדיו, מעצר של דרשנים קיצוניים ומפיצי כרזות אלימות, אך גם שוטטות ברשתות החברתיות ואיתור מסיתים או בעלי כוונות לבצע פעולות טרור. חלק מהמסיתים או בעלי הכוונות לבצע פיגועים קיבל מצה"ל אזהרה בשיחת טלפון. חלק מאלו שעמדו לבצע פיגוע פקחו את עיניהם במיטתם וראו את מסתערבי יחידת דובדבן שולפים אזיקונים ומובילים אותו לחדרי החקירות. המאמץ של פיקוד המרכז, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ומשטרת ישראל הגיע לרמת אומנות והתבסס על פעילות מודיעינית מתקדמת ואלגוריתם מיוחד שניטר, מיין והצליח לאתר כמעט כל מי שחלם לרצוח יהודי או עודד לטרור.

אבל הטרור הוא תופעה מפתחת ומשתנה, ומטרתו היא לקרוא תיגר על עוצמתה של המדינה והארגונים הממוסדים. חמאס הבין את פוטנציאל ההסתה ברשת האינטרנט ועבר להסתה מרחבית בניגוד להסתה ממוקדת. לא עוד קריאה לבצע פיגוע אלא הסתה תוך עמידה על מוקדי התנגשות בין האסלאם וחמאס לישראל תוך ליבוי שיח קיצוני. השיטה החדשה נעזרת בוויראליות של רשת האינטרנט ככלי הסתה, גיוס פעילים ולאחר מכן הנעה לטרור, כל אחד במקום מגוריו.

עצרת לרגל יום השנה ה-31 לייסוד חמאס. רויטרס
עצרת לרגל יום השנה ה-31 לייסוד חמאס, דצמבר 2018/רויטרס

בעבר השקיע חמאס מאמצים רבים להניע טרור על סוגיו, בעיקר ביהודה ושומרון ועוטף ירושלים. היו אלה ניסיונות לעודד בצורה ישירה לבצע טרור: גיוס חוליות טרור, הכשרה, מימון פעילות, תכנון, הכוונה ולעתים גם פיקוד עד לרגע ביצוע הפיגוע: ירי, מטען חבלה, חטיפה וכו' - אך פיגועים אלו התחלפו במסרים נסתרים שנועדו להתסיס את השטח ולהלהיט את הרוחות, מסרים שגורמים לציבור הפלסטיני לחשוב שהוא תחת התקפה ולפיכך הוא נדרש לפעול. ההסתה החדשה לא אומרת כיצד לפעול - אבל בהחלט מייצרת אווירה שמובילה לכל סוגי הטרור: יידוי אבנים, דקירה, דריסה, ירי וכו'.

יש תאריכים קבועים שהם מוקד לפורענות ביהודה ושומרון: יום הנכבה, יום הנכסה, חג הרמדאן, חג הקורבן, ימים שהוגדרו כפוליטיים כמו מועד העברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים וההפגנות ברקע. אך יש מוקדים נוספים שמשמשים דלק לחמאס ולשאר הגורמים המסיתים כדי לדבר על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולחמם את האווירה ולקרוא בצורה עקיפה לטרור, כמו ביטול פקחי ה-TIPH בחברון ורמיזה שמדובר במהלך שנועד להכשיר את הפיגוע הבא במערת המכפלה, הלוויות פלסטינים שנהרגו מאש צה"ל ברצועת עזה או באיו"ש וברקע את הנקמה, תיאור שיפוצים בקרבתו של מסגד אל-אקצה בירושלים והגדרתם כשינוי סטטוס-קוו באופן שמאיים על האסלאם, עליית ישראלים להר הבית באופן שפוגע בקדושת המקום. ההסתה המובנית במערכת החינוך הפלסטינית ברחבי הגדה ובמזרח ירושלים היא סיפור עמוק אחר, הדורשת הרחבה בטור נפרד.

עוד באותו נושא

רק שלא יסגרו לו את הברז: הסיבות שבגללן חמאס לא רוצה הסלמה

לכתבה המלאה

התוצאה: הפיגועים בברקן ובגבעת אסף

כך למעשה יצר חמאס מכונה משומנת להפצת מסרים שמועתקים על ידי פלסטינים ברשתות חברתיות ובכלי תקשורת נוספים, שאינם קוראים לטרור ישיר נגד ישראל אבל בהחלט מייצרים אווירה אלימה שהתוצאות הישירות שלה היא טרור מסוגים שונים.

חמאס יודע לנצל את האירועים הללו להסתה שמוגדרת על ידי גורמים במערכת הביטחון כ"הסתה חכמה". שימוש במילים קיצוניות אך לא כאלה שקוראות באופן ישיר לטרור, כך שיהיה קשה מאוד לקשור אותן לטרור ישיר נגד ישראל באופן שישמשו לעילה למעצרם. המילים הללו שמתארות את הסכסוך הפלסטיני-ישראלי ועומדות על התפר בין דת האסלאם והקנאות אליה יוצרות את המתח בין הצדדים ולפי הערכת גורמי ביטחון הוא זה שגורם לציבור הפלסטיני לפרש אותה כקריאה ועידוד לאלימות וטרור.

ההסתה מתפשטת ברשת האינטרנט, ברדיו ובטלוויזיה והופכת לאתגר עבור מערכת הביטחון שבעבר בקלות הייתה יודעת לאתר מילים אלימות או קריאות ישירות לטרור, שמוגדרות כעבירות על החוק, אך כעת קשה לאתר את הטרמינולוגיה או את הקריאה הישירה. המעצר והסיכול על רקע הסתה התחלף במאמץ לשבש ולצמצם את האווירה האלימה.

חיילים בזירת הפיגוע בצומת אסף, 13 בדצמבר 2018. דובר צה"ל
חיילים בזירת הפיגוע בצומת אסף, 13 בדצמבר 2018/דובר צה"ל

גורמים במערכת ביטחון טוענים שהתופעה הזו, שציבור פלסטיני שלם חושש מקריאה ישירה לטרור, היא תוצאה של פעילות יעילה בשנים האחרונות - אך גם לתופעה החדשה צריך למצוא פתרון. לא רק למקרים שבהם יש דמויות מתחזות ברשת, אותם יודעים במערכת הביטחון לתקוף או לדאוג שימחקו את החשבונות שלהם מהאתרים.

לפי הערכות במערכת הביטחון, האפקט של ההסתה החכמה מתבטא בפיגועים שהתרחשו בחצי השנה האחרונה, בדגש על הפיגוע המזעזע באזור התעשייה ברקן, כשבמסגרת חקירתו התברר כי המחבל אשרף נעאלווה התכוון באיומי נשק לרכז במקום אחד את כל עובדי המפעל בו עבד, לאזוק אותם ולאחר מכן להוציא את כולם להורג. כך גם הפיגועים של האחים ברגותי בעופרה ובגבעת אסף: לא מדובר בהכרח בחוליית טרור ממוסדת, אלא הסתה חכמה שגורפת איתה גורמים אלימים שחיים על הקצה, ומספיקה דחיפה של הסתה או טריגר אישי כדי לבצע פעולת טרור רצחנית. לפי הערכות במערכת הביטחון המחבלים הללו לא קיבלו הנחייה ישירה מחמאס לבצע פיגוע אבל מה שהניע אותם לפעולה זו ההסתה ההחכמה - זו שלא קוראת באופן ישיר לביצוע פיגוע אלא מדרבנת לטרור.

שינוי נוסף במערכה נגד הטרור היא העובדה שחמאס כבר לא נוטל אחריות אלא נוטל חסות על פיגוע - וזהו הבדל משמעותי. הוא לא מכוון את הפיגוע ולא מממן אותו, אבל דוחף לביצוע שלו באמצעות הסתה, ואף לא בהכרח מכיר את הפעולה באופן ישיר אלא בדיעבד. עד לאיתור הפתרון להסתה המתוחכמת יידרשו לוחמי צה"ל להיות דרוכים בשטח וערוכים להפתעות על ידי מחבלים מסוג חדש שלא בהכרח קיבלו הנחייה, אלא יצאו לפעולה בעקבות אווירה אלימה והסתה מתקדמת.

  • עוד באותו נושא:
  • חמאס
  • הסתה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully