וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערוץ עוקף ארה"ב: אירופה השלימה את הקמת המנגנון לעסקאות עם איראן

31.1.2019 / 19:48

המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין - גרמניה, צרפת ובריטניה - הקימו את המנגנון לעקיפת הסנקציות האמריקניות כדי להציל את ההסכם. טראמפ איים להעניש את שימשיך לסחור עם טהראן. איראן: "מקווים שזה הצעד הראשון"

צילום: רשת 13, עריכה: ניר חן

גרמניה, צרפת ובריטניה הקימו מנגנון תשלומים אירופי לביצוע עסקאות עם איראן שיעקוף את הסנקציות האמריקניות ויקזז את השפעתן - כך אמרו היום (חמישי) גורמים דיפלומטיים. לפי דיווח ברשת NPR הגרמנית, שמו של הערוץ יהיה INSTEX - כלי לתמיכה בעסקות סחר. ואולם, הצדדים הודו כי אין הוא מספיק בשביל לפצות את איראן על אובדן הכנסותיה הרבות כפי שדרשה. בוושינגטון אמרו כי הם לא צופים שתהיה לכך השפעה רבה על הלחץ שהם מפעילים על טהראן.

המשך המסחר בין המדינות החתומות על הסכם הגרעין - גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה - עם איראן היה התנאי של טהראן לשמור על התחייבויותיה לצמצם את פעילות הגרעין שלה גם אחרי הפרישה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מהסכם הגרעין. "זהו הצעד הראשון שנלקח על ידי הצד האירופי, אנחנו מקווים שהוא יכסה את כל הסחורות והמוצרים", אמר סגן שר החוץ של איראן, עבאס עראקצ'י, לרשת הטלוויזיה הממלכתית.

טראמפ, מבלי להתייחס ישירות להתפתחות, אמר היום כי הדמוקרטים הפגינו חולשה ביחס לאיראן ולא הבינו את הסכנות הנשקפות ממנה. "איראן נמצאת בכאוס כלכלי בגלל הסנקציות שלנו וביטול הסכם הגרעין. הדמוקרטים שמו אותנו במקום רע, אבל עכשיו טוב", כתב טראמפ בטוויטר.

לכל הכתבות על הסכם הגרעין
רוחאני: איראן במשבר הכלכלי החריף ביותר זה 40 שנה באשמת ארה"ב
טראמפ נגד ראשי המודיעין: תמימים לגבי איראן, שישובו לבית ספר

נשיא איראן רוחאני בטהראן 10 בינואר 2019. AP
מנסה להציל את הסכם הגרעין. רוחאני בכנס בטהראן, החודש/AP

המנגנון, שאמור לשמש מעין מסלקה תוך הימנעות משימוש בדולרים, צפוי להתחיל לפעול רק בעוד כמה חודשים בשל פרטים טכניים. בשלב הראשון, הוא אמור להתמקד בעיקר במזון, בתרופות ובסיוע הומניטרי ולא בעסקאות נפט בשל העיצומים האמריקניים. צרפת וגרמניה יחלקו אחריות על המנגנון - בנקאי גרמני יעמוד בראש המנגנון, שבסיסו יהיה בצרפת. לשלוש המדינות החתומות על ההסכם יהיו מניות במנגנון החדש, והן מקוות שמדינות נוספות יצטרפו.

"זה לא ישנה את הדברים בצורה דרמטית, אבל זהו מסר פוליטי חשוב לאיראן כדי להראות לה שאנחנו נחושים לשמור על ה- JCPOA (הסכם הגרעין), ולארצות הברית, כדי להראות לה שאנחנו מגנים על האינטרסים שלנו למרות הסנקציות שלה", אמר גורם דיפלומטי בעילום שם.

טראמפ איים בחודשים האחרונים כי מי שימשיך לסחור עם איראן אחרי חידוש הסנקציות עליה לא יוכל להמשיך לפעול בארצות הברית, וחברות אירופיות רבות אכן נסוגו והפסיקו את ההתקשרות הכלכלית עם טהראן.

בנוסף לכך, למרות המאמצים לשימור הסכם הגרעין, היחסים בין האיחוד לטהראן הדרדרו בחודשים האחרונים בשל ניסויים בליסטיים שערכה איראן וניסיונות לפגוע במתנגדי משטר באירופה. האיחוד האירופי הטיל החודש את הסנקציות הראשונות על איראן מאז הסכם הגרעין ובצעד סמלי הכניס שני אזרחים איראנים ויחידה של המודיעין האיראנית לרשימת הטרור שלו. גורמים דיפלומטיים אמרו לרויטרס כי שלוש המעצמות האירופיות הגדולות שוקלות אם לקדם סנקציות חדשות על תכנית הטילים של איראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דונלד טראמפ בנאומו מהבית הלבן - 9/1. רויטרס, רויטרס
מאיים להעניש את אירופה. טראמפ, החודש/רויטרס, רויטרס

אתמול הודה נשיא איראן חסן רוחאני כי ארצו חווה את המצב הכלכלי הקשה ביותר זה 40 שנה, וכי ארצות הברית אחראית לכך. "הבעיות שלנו הן בעיקר בשל הלחץ מאמריקה ומתומכיה", אמר הנשיא והוסיף כי אין סיבה להאשים את ממשלת איראן ואת הרפובליקה האסלאמית בכך.



(עדכון ראשון: 9:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully