וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ונצואלה: העליון אסר על מנהיג האופוזיציה לצאת מהמדינה

בית המשפט, הנשלט על ידי מדורו, אישר לפתוח בחקירה נגד חואן גוואידו, שהוכר על ידי ארה"ב ועשרות מדינות כנשיא הזמני. "זה לא דבר חדש", השיב וקרא למפגינים לצאת לרחובות. הנשיא שב על נכונותו לקיים שיחות בתיווך בינלאומי, אך אמר: "בחירות - רק ב-2025"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בית המשפט העליון של ונצואלה אסר על מנהיג האופוזיציה חואן גוואידו לעזוב את המדינה והקפיא את חשבונות הבנק שלו, זאת אחרי שארצות הברית ועשרות מדינות נוספות הכירו בו כמנהיג הזמני. בית המשפט נחשב לאחד ממעוזי התמיכה העיקריים של הנשיא הסוציאליסטי ניקולס מדורו, שבידודו הולך ומעמיק.

עם זאת, מדורו עדיין זוכה לתמיכתה של רוסיה, והיום (רביעי) הוא שב על כך שהוא מוכן לשיחות עם האופוזיציה "למען השלום והעתיד". בריאיון לסוכנות הידיעות הרוסית רי"א הוא ביקש את השתתפותם של מתווכים בינלאומיים בשיחות עם יריביו ואף הבטיח כי קראקס תשלם את כל חובותיה למוסקבה. עם זאת, אמר כי לא ייכנע לאולטימטומים להכריז על בחירות חדשות. "הבחירות לנשיאות יתקיימו ב-2025", אמר. הוא אמר כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה לקולומביה השכנה לחסל אותו.

גוואידו קרא לתומכיו לצאת היום שוב לרחובות ולהפגין בדרכי שלום במשך שעתיים. לא ברור אם הוא ישתתף בעצמו במחאה, שבוע אחרי שהכרזתו על היותו הנשיא הזמני החריפה את המשבר הפוליטי במדינה שחווה קריסה כלכלית חסרת תקדים בהיסטוריה שלה. עתה הוא נתון לחקירת המשטר, אחרי שבית המשפט העליון אישר במהירות את בקשתו של התובע הכללי להטיל עליו מגבלות בשל צעדיו האחרונים.

ארצות הברית מזהירה את משטרו של מדורו מפני פגיעה בגוואידו, ובכירי הממשל, כולל הנשיא דונלד טראמפ בעצמו, אומרים כי "כל האופציות מונחות על השולחן" ברומזם לאפשרות של פעולה צבאית. ואולם, הלילה הביע ארגון של 14 מדינות האזור, המכונה "קבוצת לימה", את התנגדותו לכל התערבות צבאית חיצונית. הארגון, שבו חברה גם קנדה, הוקם ב-2017 כדי למצוא פתרון לוונצואלה.

מנהיג האופוזיציה של ונצואלה גוואידו בפרלמנט, 29 בינואר 2019. רויטרס
קורא לחזור לרחובות. גוואידו, אתמול/רויטרס

מאז תחילת כהונתו השנייה של מדורו ב-10 בינואר, אחרי בחירות שהוגדרו כפארסה על ידי המערב, פרץ גל מחאה נוסף נגד הנשיא, שנמצא בשלטון מאז 2013. לפי האו"ם, לפחות 40 בני אדם נהרגו מאז 21 בינואר בעימותים ברחבי המדינה ועוד מאות אנשים נוספים נעצרו. הממשל האמריקני החריף את הסנקציות על ונצואלה בשבוע האחרון, במטרה ללחוץ על מדורו לוותר על השלטון, תוך שהוא התמקד בחברת הנפט הלאומית PDVSA.

בתור מנהיג האסיפה הלאומית, הקונגרס של ונצואלה, גוואידו חסין מהעמדה לדין כל עוד בית המשפט העליון לא מאשר זאת. לדבריו, צעדי הענישה נגדו "אינם חדשים". ואולם, הוא הוסיף בשיחה עם כתבים מחוץ לפרלמנט: "אני לא ממעיט ערך באיומים, העמדה לדין בשלב זה, אבל אנחנו כאן, אנחנו נמשיך לעשות את העבודות שלנו".

ההחלטה של בית המשפט לפתוח בחקירה הגיעה אחרי שארצות הברית הודיעה כי היא מעבירה את חשבונות הבנק הממשלתיים של ונצואלה שפועלים בשטחה לידיו של גוואידו, שזכה בהכרה של מרבית מדינות האזור, וגם של ישראל ואוסטרליה. מדינות באירופה הקציבו למדורו כשבוע להכריז על בחירות חדשות, ולא הן יצטרפו למהלך האמריקני.

(עדכון ראשון 08:56)

עוד באותו נושא

רוסיה: נגן על ונצואלה מפני הסנקציות האמריקניות הלא חוקיות

לכתבה המלאה
נשיא ונצואלה מדורו בתרגיל צבאי בוולנסיה, 27 בינואר 2019. רויטרס
חושש מחיסול. מדורו וראשי הצבא, השבוע/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully