וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קר יותר מאנטארקטיקה: עשרות מיליונים חווים גל קור קיצוני בארה"ב

30.1.2019 / 8:13

מערבולת פולארית חריגה מכה בחלקים נרחבים במדינה, שרבים מהם יהיו מתחת לאפס. בשיקגו הטמפרטורות עשויות לצנוח עד ל-33-. באיווה, הרשויות ממליצות לתושבים להמעיט בדיבור. "משהו של פעם בדור"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

גל קור קיצוני מכה בחלקים נרחבים בארצות הברית בעקבות מערבולת פולארית נדירה, שתוריד במקומות מסוימים את הטמפרטורות עמוק מתחת לאפס. הרוחות הארקטיות עשויות להביא עמן עד -53 מעלות במקומות מסוימים ולפחות 55 מיליון איש יחוו טמפרטורות נמוכות מתחת לאפס.

הרשויות פרסמו אזהרות שונות לתושבים: באייווה קראו לאזרחים להימנע מנשימות עמוקות ולהמעיט בדיבור אם הם יוצאים מבתיהם. במדינות ויסקונסין, מישיגן ואילינוי שבמערב התיכון הוכרז מצב חירום, כמו גם במדינות אלבמה ומיסיסיפי, החמות יותר בדרך כלל. כ-60 ס"מ של שלג צפויים לרדת בוויסקונסין.

כ-2,500 טיסות בוטלו ברחבי ארצות הברית בגלל תנאי מזג האוויר הקשים והחשש להחלקה על המסלול, כשבמצב הנוכחי אין שום דרך להפשיר את מסלולי ההמראה והנחיתה. במהדורות החדשות המקומיות אמרו כי העיריות נערכו למצוא קורת גג עבור חסרי הבית.

"האינטנסיביות של האוויר הקר הזה, אני יכול לומר, זה משהו של פעם בדור", אמר ג'ון גאגן, משירותי החיזוי הלאומיים. השירות מזהיר מפני מכות קור בעת שהות של עשר דקות בלבד תחת תנאים קיצוניים כאלו.

אגם קפוא בעיר שיקגו, ארה"ב, 29 בינואר 2019. רויטרס
חלקים קפואים באגם מישיגן בשיקגו, אתמול/רויטרס

בשיקגו שבאילינוי יהיה קר יותר מאשר באנטארקטיקה. הטמפרטורות בה עשויות להגיע עד ל-33- מעלות, כשבפועל יורגשו -46 בשל הרוחות הקפואות. המשטרה בעיר אמרה כי כמה אנשים נשדדו ממעיליהם באיומי אקדח. המעילים שבמוקד הגניבות הם של "גוס קנדה" ויכולים לעלות להגיע לכ-1,100 דולר.

עוד באותו נושא

מדענים חוזים: בעוד 15 שנה - כדור הארץ יעבור "עידן קרח קטן"

לכתבה המלאה
שיקגו, אילינוי, ארה"ב, 29 בינואר 2019. רויטרס
מצב חירום הוכרז בכמה מדינות. שיקגו, אתמול/רויטרס

עם זאת, עבור רבים מהמקומיים אין הרבה הבדל בין 15- מעלות שהם חוו בשבועות האחרונים ובין 30- שיחוו מחר.

תום גל ותהל גולדשמיד, בני זוג מירושלים המתגוררים בשיקגו בזמן לימודי הדוקטורט של תהל, סיפרו כי הבתים בעיר מותאמים לעמוד במזג האוויר הזה. "בפנים הכול מחומם ונעים, אבל בחדשות הדגישו להשאיר ברז מטפטף כדי למנוע מהצינורות לקפוא", סיפרה גולדשמיד. היא אמרה כי השלג שהצטבר מגיע כמעט עד גובה הברכיים: "הכול ממש מחליק, ומכוניות שמנסות לבלום בשלטי עצור פשוט מחליקות קדימה".

בן זוגה הוסיף כי כבר סייע ביממה החולפת לחלץ שני רכבים שהתחפרו בשלג: "זה כמו לראות רכב ששוקע בחול, רק שמדובר בשלג". לדבריו, כשהלך לקניות כדי להצטייד במזון, החיסרון של מוצרי יסוד כבר הורגש במדפים.

"גם הטיולים עם הכלב הופכים לקצרים יותר", אמרה גולדשמיד. "כואב לו ברגליים בגלל שהעירייה מפזרת מלח על המדרכות, וקר מדי בשביל טיולים ארוכים כמו שאנחנו עושים בדרך כלל בבוקר". לדבריה, "השכנים הסבירו לנו איך להתלבש: ג'ינס שבתוכו יש פליז, נעלי שלג מונעות החלקה, כפפות ומעיל שמתאימים עד 40-. אחרת קשה מאוד להיות בחוץ".

אגם מישיגן, שיקגו, אילינוי, ארה"ב, 29 בינואר 2019. רויטרס
אגם מישיגן קפוא/רויטרס

החזאים מייחסים את גל הקור להתחממות פתאומית מעל הקוטב הצפוני, שנגרמה על ידי פיצוץ של אוויר חם ממרוקו בחודש שעבר. מערכת מזג האוויר הזו חילקה את המערבולת הקוטבית וגרמה לה להיסחף דרומה, כך אמר יהודה כהן, מומחה לסערות חורף לסוכנות הידיעות אי-פי. המדענים המובילים בעולם אמרו כי שינויי האקלים הנגרמים בעיקר על ידי בני האדם ועשויים להוביל לחורפים קשים יותר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שמטיל ספק באחריות בני האדם לשינויי האקלים, לעג למומחים. "מה לעזאזל קורה עם ההתחממות הגלובלית?", כתב בטוויטר. "בבקשה שובי מהר, אנחנו צריכים אותך". עם זאת, מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה, אחת מסוכנויות הממשל, פרסמה פוסט שפורש כלעג לנשיא.

וזו התגובה של טראמפ לגל הקור הקיצוני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully