וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין ביטחון, אין משטרה": הרצח שהסעיר את היישוב הפסטורלי

30.1.2019 / 13:50

חסיב מוסא בן 60 מנצרת נרצח במרכז המסחרי בטבעון. התושבים חרדים מהתדרדרות הביטחון האישי, "ניסו לגרור מפה את הכספומט ולפני שבועיים-שלושה שרפו מכוניות". בינתיים ראש המועצה מתכנן להציב מצלמות כדי להגביר את תחושת הביטחון

צילום: דוברות מד"א ויואב איתיאל

הרצח שהתרחש ביום שני בערב במרכז המסחרי בשכונת גבעת עמל בקריית טבעון, טלטל את המקום והפך לשיחת היום ברחוב, ברשתות החברתיות ובמועצה המקומית בת ה-18 אלף תושבים. מחד, מדובר בישוב בעל תדמית פסטורלית, ומנגד, זה זמן מלינים התושבים על כרסום בביטחון האישי.

"מזל שלא נפגעו ילדים שהיו כאן קרוב בכדורסל", אמרה אימא מהיישוב. "ובגלל מזג האוויר הם לא עצרו באותה השעה לאכול פלאפל". מיד עם התפרסם הרצח דאגו במועצה להרגיע את התושבים ולהודיע כי "על פי משטרת ישראל - הנפגע אינו תושב היישוב וככל הנראה מדובר באירוע פלילי שאינו קשור לקריית טבעון". אולם לא כולם נרגעו.

האירוע התרחש במרכז המסחרי שבכניסה לשכונה, בסביבות השעה 21:30, כשהעסקים היו כבר בשלבי סגירה ולמעט כמה עובדים, כנראה שכבר איש לא היה במקום. אלמוני ירה מספר יריות לעבר תושב נצרת, חסיב מוסא כבן 60, ופצע אותו באורח אנוש. צוותי מד"א שהגיעו למקום ניסו להחיות אותו שעה ארוכה בזירה ובניידת הטיפול הנמרץ בדרך לבית החולים רמב"ם בחיפה. שם, תוך זמן קצר, נאלצו רופאים לקבוע את מותו.

קרבן הרצח בקריית טבעון חסיב מוסא כבן 60 מנצרת - 29/1. אתר רשמי
קורבן הרצח חסיב מוסא מנצרת/אתר רשמי

המרכז המסחרי הקטן בו התרחש הרצח היה כמעט שומם מלקוחות בבוקר שלמחרת. מדי פעם עצר איזה שכן או תושב לברר מה קרה. בעלי העסקים בעיקר שוחחו ביניהם, בניסיון לעכל את שאירע. אחד העובדים ניצל בנס כששמע את הירי מאחוריו וכדור אחד שרק ממש בסמוך לעורפו. "למה בטבעון ולמה פה?", ביקשה עובדת האזור לדעת.

מצד אחד הם אומרים כי "הכל כרגיל", וכי "לציבור יש זכרון קצר" ומנגד יש מי שחוששים ומעזים לומר כי "לאירוע כזה ולפרסום שלו בתקשורת יש השפעה ישירה על העסקים במקום ועל התדמית שלו, שאנו עמלים כל כך קשה לבנות אותה".

בין הסוחרים שאינם רגועים יש מי שטוענים כי בשנים האחרונות נכנסה לקריית טבעון אוכלוסיה מזן חדש. קטנה, אבל משמעותית. "בוודאות יש פה עדי מדינה ואסירים משוקמים שהמשרד לבטחון פנים משכן פה", אמר אחד מבעלי העסקים, "אין להם עבודה, אף אחד גם לא ייתן להם, אז לפרנסתם הם מציקים לתושבים, סוחטים בעלי עסקים, מפעילים ילדים לגניבות ושודים".

עוד הוסיף כי "לפני חודש ניסו לגרור מפה את הכספומט. לפני שבועיים-שלושה שרפו קרוב לפה שתי מכוניות. זו אוכלוסיה שלא היתה פה. התושבים בטבעון חיים בשלום, לא רבים אחד עם השני ואין סכסוכים. אבל עכשיו עם החדשים האלה ששמו לנו כאן, אין ביטחון בכלל. אין משטרה, אין תחנה, אין ניידת ואין מצלמות".

עוד באותו נושא

שני אירועי ירי תוך שעה: חשד לרצח ביפו, גבר נורה למוות בקריית טבעון

לכתבה המלאה
אירוע ירי במרכז המסחרי בטבעון, 28 בינואר 2019. יואב איתיאל
זירת הרצח במרכז המסחרי בטבעון/יואב איתיאל

סגנית ראש המועצה, שרון רופא אופיר, אמרה לוואלה! NEWS כי "התפקיד הכי חשוב שלנו הוא לדאוג לשלומם וביטחונם האישי של תושבי טבעון ואירוע כזה המתרחש בישוב הפסטורלי שלנו הוא מטריד מאוד ומעורר מטבע הדברים חשש בקרב התושבים".

לדבריה, היא שוחחה עם תושבים רבים מאז האירוע. "הם הביעו בפני דאגה ופחד. נפגשתי היום עם בעלי העסקים במרכז המסחרי שהעלו חשש שהעסקים שלהם יפגעו. הרצח התרחש בשעה שלא פעם נמצאים במקום בני נוער ורק בנס לא התרחשה פגיעה באזרחים חפים מפשע". עוד אמרה כי "אנחנו כמועצה נעשה הכול בכדי לשמור על ביטחונם האישי של תושבי המקום ואני קוראת לשר לביטחון פנים - בשלה השעה להקים בטבעון תחנת משטרה. הגיע הזמן שזה יקרה".

"אירוע כזה הוא סוג של הלם", הוסיפה תושבת המקום. "זה מטריד. זה מפתיע. בוודאי ובוודאי למי שיש לו ילדים", אמרה. "לא בדיוק מספרים לנו מה בעצם קרה פה, אבל כשאני חושבת על האופציות זה יותר ויותר מפחיד". עוד הוסיפה כי "במועצה שלנו מאמינים שקידום פרויקט המצלמות ישפר את הביטחון וכמובן אם תהיה לנו נקודת משטרה יותר משמעותית זה בהחלט ישפר ואם תהיה ניידת משטרה שתסתובב בישוב זה הרבה יותר ישפר. היא זכרה שבעבר הייתה ביישוב ניידת משטרה והתושבים לדבריה היו מאד מרוצים. "אני לא יודעת מה קורה איתה עכשיו".

יער השומרים בקרית טבעון. עומר זיו, מערכת וואלה! NEWS
ישוב פסטורלי בדרך כלל. טבעון/מערכת וואלה! NEWS, עומר זיו

איש אינו יודע להשיב על השאלה מתי הופסקה להסתובב ניידת המשטרה בקריית טבעון ובהחלטת מי. גם את נתוני הפשיעה בישוב לא ניתן היה לקבל. במועצה המקומית הפנו למשטרה ופניה למשטרה לא נענתה.

לישוב יש ראש מועצה חדש, עידו גרינבלום, שאך נבחר בנובמבר ומהמועצה המקומית שבראשותו נמסר כי היא "מקדמת בימים אלה את רישות היישוב במצלמות אבטחה בשאיפה להגביר את הביטחון האישי של התושבים" וכי "קב"ט המועצה, אלי זיו, בשיתוף מנהלת 'עיר ללא אלימות' ליאת רייכמן, ערכו מיפוי של היישוב כולל בחינה של נקודות קריטיות. בסיום ערכו תכנית שנתית כאשר בשלב הראשון יטופלו האזורים הקריטיים".

לשאלת וואלה! NEWS מסרו כי התכנית תוקצבה ותוצג בשבוע הבא בפני מנכ"ל המועצה וראש המועצה לאישור. "עד שנת 2017 המועצה מימנה ניידת אבטחה ומאבטח, וכי החל משנת 2017 המשטרה מפעילה ניידת איזורית בגזרת טבעון, "שעובדת על פי הנחיות תחנת המשטרה בזבולון".

"בסך הכול טבעון זה ישוב בטוח"

מהמועצה נמסר עוד כי לנקודת המשטרה בקריית טבעון יש 50 מתנדבים בהם 25 ביחידת הג'יפאים, 13 במשמר השכונה ו-12 מתנדבי מש"ק (מפקד שאינו קצין), וכן ביישוב פועלת סיירת הורים ובה מעל 30 מתנדבים בסופי שבוע. "אנו פועלים להגברת מספר המתנדבים בכל התחומים כמו גם בתחום הביטחון", מסרו. ובגילוי לב הודו כי "יש צורך בהגברת נוכחות כוחות שיטור וביטחון בקריה", וכמו כן כי - "ראש המועצה פועל לקדם תחנת משטרה משולבת באזור".

"אם המדינה משכנת עד מדינה אני כראש מועצה כלל לא יודע מזה", אמר לוואלה! NEWS ראש המועצה עידו גרינבלום. "לא חושב שיש פה איזו טלטלה גדולה בעיקר בגלל שזו לא אלימות פנים-יישובית". לדבריו, "זה נראה יותר כמו סכסוך מחוץ לישוב שבמקרה פגש צומת בישוב. זה היה יכול לקרות בקניון אלונים או ברמת ישי". עוד אמר כי "בסך הכול טבעון זה ישוב בטוח. אנחנו צריכים להכניס מצלמות שיאפשרו לנטר, לעקוב ולפקח על מה שקורה פה, לייצר שיתופי פעולה הדוקים וחזקים עם כוחות המתנדבים ולהגביר נוכחות משטרתית".

המשטרה הגיבה לדברים ומסרה כי "אנו מצרים על השמעת טענות מופרכות שיש בהן כדי להטעות את ציבור הקוראים. בניגוד לנטען משטרת ישראל פועלת, מונעת ואוכפת פשיעה בישוב. כך לדוגמא: בזכות פעילות המשטרה במקום, בשנה החולפת חלה ירידה של כ-46% בשיעור עבירות הפריצות וגניבות הרכבים בישוב וירידה של 43% בעבירות תקיפה, מהעבירות המטרידות את האזרח הנורמטיבי שומר החוק, אל מול שנת 2017". במשטרה הוסיפו, "מלבד מקרה רצח זה הרי שבמהלך השנתיים האחרונות לא התרחש בישוב אף מקרה רצח. משטרת ישראל תמשיך לפעול ולחקור כל מקרה פשיעה ביסודיות ולבצע אכיפה נחושה במטרה לשמור על בטחונם האישי, שלומם ורכושם של תושבי קרית טבעון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully