וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היהודים משנים את ההיסטוריה": פעילי ימין קיצוני הפגינו באושוויץ

28.1.2019 / 14:42

בזמן שראש ממשלת פולין וניצולי שואה התפללו במחנה ההשמדה ביום הזיכרון הבינלאומי לשואה, מחו בצד אחר עשרות אנשי ימין קיצוני. "פטריוטים פולנים לא יכולים לאפשר לישראל לשנות את ההיסטוריה"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

עשרות פעילי ימין קיצוני בפולין התאספו אתמול (ראשון) מחוץ למחנה ההשמדה אושוויץ בזמן שבמקום צוין יום השנה ה-74 לשחרור המחנה בטקס השנתי הרשמי. שני הצדדים נתכנסו בחלקים שונים של המחנה, שהפך למוזיאון פתוח, ולא פגשו אחד את השני. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה הימין הקיצוני קיים הפגנה באושוויץ במקביל לטקס הרשמי ביום שהוא גם יום הזיכרון הבינלאומי לשואה.

בזמן שראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי ואנשי ממשל נוספים התפללו יחד עם כמה מהשורדים האחרונים מהמחנה, הפגינו אנשי הימין הקיצוני תוך שהם נופפו דגלים, שעל חלקם נכתב "השואה הפולנית". הם הניחו פרחים ושרו את ההמנון הפולני.

"העם היהודי וישראל עושים הכול כדי לשנות את ההיסטוריה של האומה הפולנית", אמר פיוטר ריבק מתנועת העצמאות הפולנית, שהוביל את המחאה. "פולנים פטריוטים לא יכולים לאפשר זאת".

שר הפנים, יואכים ברודזינסקי, דחה את הרמיזות לכך שהממשלה אחראית. "למה יש להגיב? לעובדה שמישהו אינו שפוי ומאשים בכל הרוע בעולם עם אחד ומוציא עליו את כל התסכולים שלו?", כתב בטוויטר בתגובה לפוליטיקאי מהאופוזיציה ששאל כמה זמן יידרש לממשלה להגיב למצבים כאלו. "אם אתה מסנה להאשים את הממשלה באנטישמיות של אותם שוטים (אני מאמין) משוגעים, זה לא ראוי ולא חכם".

פעילי ימין קיצוני מפגינים מחוץ למחנה אושוויץ, פולין, 27 בינואר 2019. רויטרס
"שואה פולנית". פעילי ימין קיצוני מחוץ לאושוויץ, אתמול/רויטרס

המחאה באה בזמן התגברות האנטישמיות בחלקים שונים של אירופה, כשמתנגדי הממשלה מאשימים את מפלגת השלטון חוק וצדק PIS בניסיון ליצור תחושה לאומית של מרמור בקרב האזרחים דרך צמצום חלקה של פולין בשואה.

במשך עשרות שנים של שלטון קומוניסטי, לימדו הרשויות את הפולנים להאמי כי למעט כמה חריגים, התנהגה האומה בצורה מכובדת בזמן המלחמה שהרגה חמישית מהאוכלוסייה שלה. רבים מסרבים עדיין לקבל מחקרים שמצביעים על כך שאלפים השתתפו בשואה - בנוסף לאלפים שסיכנו את חייהם כדי לסייע ליהודים - והם חשים שהמערב לא הכיר בסבלה של המדינה.

יותר משלושה מיליון מתוך 3.2 מיליון מיהודי פולין נרצחו על ידי הנאצים - כמחצית מכלל היהודים שנרצחו בשואה. יהודים מכל רחבי אירופה נשלחו למוות במחנות ההשמדה שנבנו והופעלו על ידי הגרמנים על אדמת פולין, בהם אושוויץ, טרבלינקה, בלז'ץ וסוביבור. לפי מוזיאון השואה בארצות הברית, הנאצים הרגו גם לפחות 1.9 מיליון אזרחים פולנים לא יהודים.

היחסים הדיפלומטיים בין פולין וישראל נקלעו למשער בשנה שעברה לאחר שהממשלה העבירה חוק שקבע עונשי מאסר על מי שיטען שהאומה הפולנית שותפה לשואה. בשל לחץ מצד ארצות הברית וישראל, החוק רוכך.

עוד באותו נושא

"פעמון אזהרה": עשרות אלפים נפרדו מראש העיר שנרצח בפולין

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פולין מורביצקי במחנה אושוויץ, 27 בינואר 2019. רויטרס
הממשלה מתנערת מאנטישמיות. ראש הממשלה מורביצקי, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully