וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פעמון אזהרה": עשרות אלפים נפרדו מראש העיר שנרצח בפולין

המדינה ציינה יום אבל ובכירי ההנהגה חלקו כבוד אחרון לפאבל אדמוביץ', שנדקר באירוע צדקה בעירו גדנסק. מפלגת השלטון הלאומנית, שאדמוביץ' היה אחד ממבקריה הבולטים, מאבדת גובה מאז הרצח שזעזע את המדינה

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

פולין מציינת היום (שבת) יום אבל בצל הלווייתו של ראש עיריית גדנסק פאבל אדמוביץ', שנרצח באירוע צדקה ביום ראשון שעבר. מסביב לכנסיית סנט מארי בעיר הוצבו מסכי ענק, שישדרו את ההלוויה, בהשתתפות הנשיא אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון, ונשיא המועצה האירופית, דונלד טוסק, ראש ממשלה לשעבר וממנהיגי המחנה הליברלי בפולין. לפי המשטרה, כ-45 אלף איש נכחו בהלוויה.

אדמוביץ' כיהן במשך 20 שנה כראש עיריית גדנסק, עיר נמל לחופי הים הבלטי שהייתה מוקד ההתקוממות נגד המשטר הקומוניסטי בשנות ה-80. הוא היה מבקר בולט של מפלגת השלטון הלאומנית חוק וצדק ((Pis והרצח שלו זעזע את פולין והדליק נורה אדומה ביחס לאווירה הפוליטית במדינה. הרשויות העמידו לרשות התושבים סיוע פסיכולוגי, ועצרות זיכרון נערכו ברחבי הערים הגדולות בשבוע האחרון.

בתוך הכנסייה בת 500 השנה, התקבצו לפי התקשורת המקומית כ-3,500 מתאבלים. "מה שקרה ביום ראשון בערב כמוהו כפעמון אזהרה אלים, קריאה לשמירה על המצפון ולשינוי דרך החיים והסגנון הפוליטי שלנו", אמר הארכיבישוף של העיר, לשק סלבוז' גלודז, שהעניק לבני משפחתו של ראש העיר מנחות מהאפיפיור פרנציסקוס.

אתמול ליוו אלפים את ארונו של אדמוביץ', שכוסה בפרחים לבנים ובדגלה האדום של העיר, בעת שחלף ברחבי גדנסק. הוא הוצב במוזיאון של תנועת סולידריות, שמנהיגה לך ולנסה, שהיה גם הנשיא הראשון אחרי נפילת המשטר, השתתף בהלוויה.

ארונו של ראש עיריית גדנסק, פולין, בכנסיית סנט מרי בעיר, 18 בינואר 2019. רויטרס
האפיפיור שלח מנחות תנחומים. ארונו של אדמוביץ' בכנסייה, היום/רויטרס

אדמוביץ', בן 53, נדקר על הבמה מול מאות אנשים, בזמן שהשתתף באירוע צדקה שנתי שבו אוספים המתנדבים כספים לטובת מימון ציוד רפואי בבתי חולים. הרופאים נאבקו על חייו בזירה ובבית החולים, שם הוא עבר ניתוח שנמשך חמש שעות שלאחריו נקבע מותו. בעת אשפוזו התקבצו תושבים רבים לתרום דם עבור ראש העיר הנערץ, שנבחר לכהונה חמישית רצופה בנובמבר, אחרי שגבר על מועמד מפלגת השלטון.

הרוצח שלו היה אסיר לשעבר בן 27, שהתפרץ לבמה ועקף את מערכי האבטחה תוך שימוש בתעודת עיתונאי מזויפת. הוא שוחרר בחודש שעבר מהכלא אחרי חמש וחצי שנות מאסר בגין ניסיון שוד. על הבמה, אחרי שדקר את אדמוביץ', הוא האשים את הממשלה הליברלית הקודמת בהשלכתו לכלא, שם לטענתו, הוא עבר עינויים. הוא זוהה רק כסטפן וו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ארונו של ראש עיריית גדנסק, פולין, עובר ברחובות העיר, 18 בינואר 2019. רויטרס
ארונו של אדמוביץ' חולף ברחובות גדנסק, אתמול/רויטרס

מאז הרצח, עצרו הרשויות עשרה חשודים בהסתה לרצח ולמעשי אלימות אחרים בעקבות התבטאותיהם ברשתות החברתיות. אדמוביץ' היה אחד מ-11 ראשי עיר בפולין שסומנו על ידי ארגון ימין קיצוני, "הצעירים הכול פולנים", ב-2017. הארגון הוציא להם תעודות מוות מזויפיות אחרי שחתמו על הצהרה שבה הביעו תמיכה בקליטת פליטים, בניגוד לעמדת ממשלת הימין הלאומנית.

הרצח שלו קרה בתקופה מתוחה בפולין ובמדינות נוספות במזרח אירופה, שבהן ממשלות ומנהיגים פופוליסטיים משלהבים את הציבור נגד ההגירה תוך פגיעה בשלטון החוק. אדמוביץ' תמך גם בקמפיין שנועד לנגן על ההתערבות של הממשלה במערכת המשפט והתקשורת.

במקביל, סקר שפורסם בימים האחרונים הראה ירידה בתמיכה במפלגת השלטון המואשמת בעידוד השיח האלים, מ-33% בנובמבר ל-30%. לגוש האופוזיציה הגדול ביותר מולה, שבו חברה גם מפלגתו של אדמוביץ', היו 25% תמיכה בסקר. הבחירות לפרלמנט יתקיימו לקראת סוף השנה.

ראש העיר הפולנית גדנסק פאבל אדמוביץ' באירוע צדקה לפני שנדקר 13 בינואר 2019. רויטרס
נבחר לכהונה חמישית בנובמבר. אדמוביץ' על הבמה לפני הרצח/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully