וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה שיקר, ערפאת פשע: ראש המודיעין הסעודי לשעבר פותח את מחסן הסודות

28.1.2019 / 9:57

בנדר בן סולטאן היה שגריר הממלכה בארה"ב במשך כרבע מאה, ועמד בראש המודיעין של ארצו. בריאיון נרחב הוא חושף את הטינה לאובמה - "החזיר את האזור 20 שנה לאחור" את יחסיו עם אסד - "פוטין אמר שהוא זוחל אליו" ואת התנגדות ערפאת ליוזמה של קלינטון - "פשע נגד הפלסטינים"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בכיר סעודי לשעבר האשים את נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה בכך שאפשר את התבססות רוסיה ואיראן בסוריה וחתם על הסכם הגרעין עם איראן. בריאיון ממושך שקיים עם האינדיפנדנט בשפה הערבית, פתח הנסיך בנדר בן סולטאן - לשעבר ראש המודיעין הסעודי, ראש המועצה לביטחון לאומי והשגריר בארצות הברית, את מחסן סודותיו על האזור ועל עבודתו כשגריר של ריאד בוושינגטון במשך כרבע מאה. קטעים נוספים מהריאיון יפורסמו במהלך השבוע.

לדבריו, אובמה גרר את רוסיה ואת איראן להתערב בסוריה בשל "המדיניות הרפה" שלו מול משטרו של בשאר אסד. "לא תיארתי לעצמי שאחיה בזמן שבו אראה את נשיא ארצות הברית משקר לי", תיאר הנסיך את השיחה האחרונה שהתנהלה בין המלך המנוח עבדאללה - ששלט עד תחילת 2015 - לבין נשיא ארצות הברית. זאת ברומזו לקווים האדומים שהציב אובמה אם אסד ישתמש בנשק כימי נגד אזרחיו, ושאותם מעולם לא אכף.

"הוא הבטיח דבר אחד ועשה ההפך", אמר ראש המודיעין הסעודי לשעבר על המתיחות ששררה בין ריאד לבין וושינגטון בשלהי ממשל אובמה. לטענת בן סולטאן, בעוד שאובמה הבטיח להיאבק בצמצום השפעתה של איראן על האזור, הוא נשא ונתן עמה בחשאי וגרם לסעודים לאבד אמון בממשלו. "אני לא מתחרט שלא נפגשתי עם אובמה, מאחר שהוא החזיר את האזור 20 שנה לאחור בגלל מדיניותו", אמר הנסיך, שבכהונתו הארוכה הספיק להיפגש עם נשיאים רבים, מג'ימי קרטר ועד ג'ורג' בוש הבן.

ראש המועצה לביטחון לאומי של ערב הסעודית בנדר בן סולטאן עם ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, 2008. AP
"הוא אמר שגידלנו את ראש האריה". פוטין ובן סולטאן, 2008/AP

בריאיון, שנמשך 14 שעות, סיפר בנדר על יחסיו עם אסד. "אני מכיר את בשאר לפני שהפך למשהו ואחר כך כשחשב שהוא הפך למשהו", אמר. הוא הכחיש את הטענות שנשמעות בדמשק ולפיו היה לו תפקיד בהקמת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

הוא תיאר את אסד כ"ילד" ואמר שאביו של נשיא סוריה, השליט לשעבר חאפז אסד, היה יכול להכריע ולקבל החלטות בניגוד לבנו בשאר, שסובלת מתסבוכת שהוא לא יכול להיפטר ממנה - "באשר חאפז אסד". בנדר חשף בראיון כיצד תיווך בין אסד לבין ממשלת בריטניה לאחר שהוא סיים את ההתמחות ברפואת עיניים בלונדון ועל פגישתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אחרי תחילת מלחמת האזרחים ב-2011.

לדבריו, פוטין אמר לו שהסעודים הם מי "שגידלו את ראש האריה" (פירוש השם אסד בערבית הוא אריה, ג"א) כשארגנו לו פגישות עם נשיא צרפת ז'אק שיראק ועם בכירים בבית לבן לאחר שירש את אביו בשנת 2000. הוא ציין כי פוטין אמר לו במהלך הפגישה שהזמין את אסד יותר מפעם אחת לבקר במוסקבה, אולם הוא לא הגיע ו"עכשיו הוא זוחל אליי ומבקש את עזרתי".

עוד באותו נושא

מלך ערב הסעודית ביטל השתתפותו בוועידה עם אובמה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ברק אובמה מבקר בסעודיה. AP
סירב להיפגש עם נשיא ארה"ב. אובמה והמלך עבדאללה/AP

על איראן אמר הבכיר הסעודי כי הצרות עמה החלו בעלייתו של המנהיג רוחאללה חומייני אחרי המהפכה ב-1979, שבה הודח השאה. הוא תיאר את המלך הפרס כ"אויב נבון העדיף מחבר בור" על אף שלדבריו לא הייתה ידידות ביניהם. הוא טען כי המלך פייסל, ששלט בערב הסעודית בין 1964 ל-1975, הצליח לשכנע את השאה שלא לספח את בחריין, שבה חי רוב שיעי. לדבריו, ההיסטוריה הייתה שונה מאוד אם השאה לא היה מאלץ את סדאם חוסיין לגרש לגלות בפריז את חומייני, שהיה כלוא בעיראק.

בנדר סיפר כי נפגש עם קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, במהלך ביקורו בטהראן כדי להיפגש עם יו"ר הפרלמנט האיראני הנוכחי, עלי לאריג'אני, וסיפר: "זה היה צירוף מקרים שזיהינו את פניו של סלימאני לאחר שרק שמענו אותו ולא ראינו אותו".

ראש המועצה לביטחון לאומי של ערב הסעודית בנדר בן סולטאן עם מקבילו האיראני עלי לריג'אני בטהראן, 2007. רויטרס
בן סולטאן ומקבילו האיראני לריג'אני בטהראן, 2008/רויטרס

כשנשאל על הסוגיה הפלסטינית, הוא אמר כי מנהיגה הקודם של הרשות יאסר ערפת "פשע" נגד הפלסטינים כשדחה את יוזמת השלום ואת הפתרונות שהציע נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון. הוא גם פירט על מחלוקות שהיו בין הנשיא ג'ורג' וו. בוש לבין המלך הקודם עבדאללה בעת פגישתם בחוותו של הנשיא בטקסס.

(עדכון ראשון: 14:26, 27 בינואר 2019)

שריר ערב הסעודית בארה"ב בנדר בן סולטאן עם נשיא ארה"ב ג'ורג' וו. בוש בחוותו בטקסס, 2002. רויטרס
בן סולטאן, בתור השגריר בארה"ב, עם הנשיא בוש בחוותו בטקסס, 2002/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully