וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזמן טקס ההשבעה: נשיא קונגו החדש התעלף

25.1.2019 / 11:20

בצל הטענות לזיופים, הושלמו העברת השלטון הראשונה במדינה ללא שפיכות דמים, שהנשיא היוצא קבילה העביר את הסרט המיוחד למנהיג האופוזיציה טשיסקדי. בשל העייפות וההתרגשות, הוא קרס לזמן קצר בטרם שב לבמה וקרא לפיוס

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

מנהיג האופוזיציה פליקס טשיסקדי הושבע היום (חמישי) כנשיא החדש של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הוא יחליף את הנשיא ג'וזף קבילה בהנהגת המדינה שבמרכז אפריקה, בהעברת שלטון ראשונה דרך הקלפי ב-59 שנות עצמאותה. במהלך הטקס, הוא קרס ופונה לטיפול רפואי, אבל שב לבמה תוך זמן קצר. הוא אמר כי הוא מותש מקמפיין הבחירות והתרגש מהמעמד. דובר מטעמו של הנשיא החדש אמר כי האפוד שלבש היה צמוד מדי ולכן הוא הסיר אותו.

ניצחונו בבחירות ב-30 בדצמבר לא היה חלק - הוא הואשם בהגעה להסכם עם הנשיא היוצא כדי למנוע את ניצחונו של מועמד אופוזיציה אחר, מרטין פיולו. המחנות של קבילה ושל טשיסקדי דוחים זאת. בטקס היו אלפי תומכים, גורמי ממשלה ושגרירים זרים, אך רק ראש מדינה אחד - נשיא קניה - בסימן לספקות בקהילה הבינלאומית לגבי אמינות תהליך הבחירות.

לקריאה נוספת בנושא
קונגו: בית המשפט אישר את הבחירות; המפסיד הכריז על עצמו נשיא

נשיא קונגו הנכנס טשיסקדי (משמאל) לצד הנשיא היוצא קבילה, בטקס ההשבעה בקינשסה, 24 בינואר 2019. רויטרס
קבילה/רויטרס

למרות זאת, התמונה שבה נראה המנהיג היוצא קבילה מעביר את סרט הנשיאות לטשיסקדי, שחבש משקפיים שחורים ולבש חליפה כחולה, הייתה מהדהדת במדינה שבה חילופי השלטון הקודמים היו רק כתוצאה של הפיכות, התנקשויות ומרידות. בנאומו, קרא הנשיא החדש לפיוס. "אנחנו רוצים לבנות קונגו חזקה, לפנות לעבר פיתוח בשלום ובביטחון. קונגו עבור כלום, שבה לכולם יש מקום", אמר.

יריבו פיולו טוען כי הוא ניצח ברוב גדול את הבחירות, טענות שזכו לגיבוי הכנסייה הקתולית, שפרסה כ-40 אלף משקיפים בקלפיות. גם דיפלומטים זרים גיבו את טענותיו בשיחות סגורות, אולם מדינות רבות ביבשת ובמערב החליטו להכיר בנשיא החדש אחרי פסיקת בית המשפט העליון נגד פיולו מחשש שהעמקת המחלוקת עלולה לגרום לחידוש הסכסוך במדינה העשירה במשאבים.

"פליקס צריך להתחיל באמירת האמת", אמר פיולו, שהדגיש כי הוא לעולם לא יעבוד עם טשיסקדי. "הוא לא הנשיא הנבחר. הוא הנשיא שמונה על ידי קבילה". קבילה, שהמדנט שלנו הסתיים ב-2016 אך מאז דחה את הבחירות שוב ושוב, לא שולל את האפשרות שיתמודד שוב ב-2023, אז תוסר מגבלת שלוש הכהונות הרצופות. בשל כך, רבים תוהים אם הנשיא החדש אכן יביא שינוי של ממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully