וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הירי לישראל: צה"ל תקף מטרות איראניות בשטח סוריה

בתגובה לשיגור טיל איראני לגולן שיורט על ידי "כיפת ברזל", צה"ל הודיע כי הוא תקף אתרים צבאיים של כוח קודס. סוריה: "ארבעה חיילים סוריים נהרגו". גורם צבאי סורי: "טילים שוגרו מהקרקע ומהאוויר בכמה גלים, עשרות מהם יורטו". אתר החרמון נסגר למבקרים

עריכה: ניר חן

מתיחות בצפון - עדכונים אחרונים:

-צה"ל תקף מטרות של כוח קודס האיראני בסוריה
- סוריה: "ארבעה חיילים סוריים נהרגו בתקיפה"
-דובר צה"ל: "מזהיר מניסיונות פגיעה בשטח ישראל או בכוחותינו"
-אתר החרמון נסגר למבקרים; אין הנחיות נוספות לתושבי הצפון
-גורם סורי: טילים שוגרו מהקרקע מהאוויר, עשרות מהם יורטו
-בין המטרות שהותקפו: מחסני טילים, אתר מודיעין ומחנה אימונים איראניים
- השר ישראל כץ: "התקיפה היא מסר לאיראנים"

צה"ל הודיע הלילה (שני) כי הוא תקף מטרות של כוח קודס האיראני וסוללות הגנה אוויריות בשטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל מזהיר את צבא סוריה מפני ניסיונות פגיעה בשטח ישראל או בכוחותינו". התקיפה בוצעה בתגובה לירי לעבר רמת הגולן אתמול, שלדברי צה"ל בוצע על ידי כוח קודס. רוסיה הודיעה כי ארבעה חיילים סוריים נהרגו במהלך התקיפה. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, נהרגו 11 בני אדם.

על פי הודעת דובר צה"ל, בין המטרות שהותקפו היו "אתרים לאחסון אמצעי לחימה ובמרכזם אתר בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, אתר מודיעין איראני ומחנה אימונים איראני". כמו כן, הותקפו סוללות הגנה אוויריות מאחר ש"במהלך התקיפה בוצע ירי של עשרות טילי קרקע-אוויר סוריים על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה".

עוד בוואלה! NEWS:
"לא הפריע לנו ליהנות": הגולשים בחרמון לא מתרגשים מהירי מסוריה
סוריה: ישראל תקפה בדרום המדינה; צה"ל יירט שיגור לגולן

תיעוד התקיפה הישראלית בסוריה על פי דיווחים ב-21 בינואר 2019. רויטרס
התקיפה הישראלית בסוריה, על פי דיווחים/רויטרס

עוד נמסר מדובר צה"ל כי "התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לכוונה העומדת מאחורי ניסיונות ההתבססות האיראנית בסוריה, ולסכנה שהם מהווים למדינת ישראל וליציבות האזורית. צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש כנגד ההתבססות האיראנית בסוריה. כמו כן, צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לנעשה בשטחו ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל".

השר ישראל כץ אמר לוואלה! NEWS כי "התקיפה היא מסר לאיראנים", וכי "העובדה שנטלנו אחריות מעלה את ממד ההרתעה". בעקבות המתיחות הצפון, אתר החרמון לא נפתח היום למבקרים. "לפי שעה השגרה נמשכת ואין הנחיות נוספות לעורף. יש להישמע להוראות פיקוד העורף שיעודכנו באם יידרש", נמסר.

תיעוד מסוריה ברשתות החברתיות, הלילה:

שפי מור, מנכ"ל התיירות בקיבוץ מרום גולן, התייחס למתיחות ואמר כי "יש דריכות ותקווה שהאירוע מאחורינו. כרגע אין ביטולים, יש טלפונים של התעניינות. ברור שלסגירת אתר החרמון יש השלכות על ענף התיירות בצפון. החרמון הוא הדלק המניע את הענף בעונה הזאת. החורף החל בסערה ואנחנו מקווים שכך גם ימשיך. רוצים שהיום יעבור בשקט ושהמטיילים ימשיכו לבוא".

יניב אברהם, שעובד במלון "קיסר באילת", סיפר כי הגיע לצפון לנופש משפחות עובדי המלון. ישנו בטבריה והבוקר היינו אמורים לעלות לחרמון. הבוקר הבנו שהחרמון סגור ושינינו תכניות; מה שתוכנן למחר, עבר להיום. הגענו למפעל השוקולד בעין זיוון, ואני מאמין שמחר כבר נוכל לעלות לחרמון. לא הייתה אפילו משפחה אחת שחששה לעלות לגולן. היה ברור שנטייל היום בגולן".

תקיפה באזור דמשק שבסוריה שעל פי הדיווחים ישראל ביצעה ב-21 בינואר 2019. צילום מסך
מתוך תיעוד התקיפה, הלילה/צילום מסך

בחלק מהדיווחים בסוריה נטען כי המערכות יירטו "עשרות" מטרות ישראליות באזור נמל התעופה הבינלאומי בדמשק ואל-כיסווה. בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א טענו כי התקיפות הישראליות בוצעו משטח לבנון ומאזור הכנרת והגליל, תוך שימוש בכמה סוגים של כלי נשק. "מערכות ההגנה האוויריות שלנו יירטו את רוב המטרות העוינות", טענו בסאנ"א שהגדירו את התקיפה כ"נרחבת". עוד נמסר כי "אנחנו ממשיכים להתמודד עם התוקפנות הישראלית".

הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח על "נזקים משמעותיים" בעקבות התקיפה. "הטילים הישראליים השמידו מחסני טילים ואתרים צבאיים של איראן וחיזבאללה באזור נמל התעופה הבינלאומי של דמשק ובאזור אל-כיסאווה וג'מריאה", אמרו בארגון.

עדי ראייה דיווחו על שמיעת פיצוצים עזים בשמי דמשק. גורם צבאי סורי אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" כי התקיפה בוצעה מהאוויר ומהקרקע, וכי סוריה יירטה 38 טילים שנורו לכיוון דמשק, קוניטרה וא-סוידא. לדברי הגורם, "האויב הישראלי ביצע תקיפה מסיבית באמצעות טילים מונחים מהאוויר ומהקרקע בכמה 'גלים'. מערכות ההגנה האוויריות שלנו מיד החלו להדוף את טילי האויב".

תיעוד התקיפה הישראלית בסוריה על פי דיווחים ב-21 בינואר 2019. רויטרס
התקיפה הישראלית בסוריה, על פי דיווחים/רויטרס

"חלק משמעותי מהטילים הושמד לפני שהם הגיעו ליעדיהם", הוסיף הגורם, שכינה את הירי "המתקפה האלימה ביותר" מאז חודש מאי.

התקיפה מגיעה אחרי שאתמול מערכת "כיפת ברזל" יירטה שיגור שנצפה בשמי החרמון ברמת הגולן. במהלך התקרית לא הופעלה אזעקה. לדברי גורמים בצה"ל, מדובר בירי תלול מסלול שנועד לפגוע בישראל. הבוקר הודיע צה"ל כי הטיל שוגר לישראל על ידי כוח קודס האיראני. זאת, בהמשך לסיכול תקיפה אווירית בדרום המדינה שאותה ייחסו בכלי תקשורת זרים לישראל.

בטלוויזיה הסורית טענו כי ישראל שיגרה שישה טילים לאזור הסמוך לנמל התעופה של דמשק. על פי התקשורת הסורית, מערכות ההגנה האוויריות במדינה הופעלו בדרום המדינה והפילו חמישה מהטילים, בעוד שהשישי יורט לחווה ריקה סמוכה.

מפת תקיפות צה"ל בסוריה ב-21 בינואר 2018. דובר צה"ל
מפת התקיפות של צה"ל/דובר צה"ל

צבא רוסיה טען כי ארבעה מטוסי F-16 שיגרו מהים התיכון טילים מונחים לעבר נמל התעופה שמדרום-מערב לבירה, מבלי שפגעו במטרותיהם או גרמו נזק. הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי התקיפה הייתה באזור אל-כיסווה שמדרום לדמשק - אזור שהותקף לפי דיווחים זרים פעמים רבות על ידי ישראל ובו פועלים כוחות איראניים.

הדיווחים על התקיפה מגיעים בזמן ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בצ'אד, שם הוא נראה כשהוא מסתודד עם המזכיר הצבאי אבי בלוט בארמון הנשיאות. הוא עודכן על המתרחש בזמן הפגישה ושוחח עם הרמטכ"ל הטרי אביב כוכבי לפני המראתו בחזרה ארצה. "יש לנו מדיניות קבועה לפגוע בהתבססות האיראנית בסוריה ובכל מי שמנסה לפגוע בנו", אמר נתניהו. "המדיניות הזו לא משתנה כשאני בארץ וגם לא כשאני בביקור היסטורי בצ'אד. היא קבועה".

אתרי כח קודס שצה"ל תקף בסוריה ב-21 בינואר 2018. דובר צה"ל
אתרי כוח קודס שהותקפו/דובר צה"ל

לפי דיווחים זרים, טהראן מעבירה ציוד צבאי מתקדם לחיזבאללה ולמשטר אסד דרך מטוסים. ישראל תקפה בסוריה מאות פעמים בשנים האחרונות, אך תקיפות בשעות היום הן חריגות. בשבוע שעבר, בעת כניסתו של כוכבי לתפקיד, הודה נתניהו באופן חריג כי צה"ל תקף מחסני נשק איראניים בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק.

גם במאי 2018 תקפה ישראל מטרות איראניות רבות בסוריה, במסגרת מבצע "בית הקלפים". זאת, לארח שכוח קודס שיגר רקטות מסוריה לעבר ישראל. בעקבות זאת צה"ל השמיד סוללות הגנה אוויריות סוריות שירו 160 טילי קרקע אוויר על מטוסי חיל האוויר.

(עדכון ראשון: 1:36)

אתרי כח קודס שצה"ל תקף בסוריה ב-21 בינואר 2018. דובר צה"ל
אתרי כוח קודס שהותקפו/דובר צה"ל
מטיילים מהדרום בקיבוץ עין זיוון בבוקר שאחרי תקיפת ישראל בסוריה, 21 בינואר 2019. שלומי גבאי
מטיילים שהגיעו לקיבוץ עין זיוון, ונאלצו לבטל את ביקורם בחרמון/שלומי גבאי
שובלי עשן בשמי דמשק
דיווח בסוריה: סוכלה מתקפה אווירית ישראלית
באזור אל-כיסווה, מדרום לעיר הבירה. אתר רשמי
שובל עשן בשמי דמשק, אתמול/אתר רשמי
יירוט באמצע הטיול
מבלים באתר החרמון תיעדו יירוט של מערכת 
כיפת ברזל לשיגור שבוצע מכיוון סוריה. אתר רשמי
שובל בשמי רמת הגולן, אתמול/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully