וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי יחסי מין עם מועמדת הופכים לשוחד? מדריך לפרשת אפי נוה

17.1.2019 / 11:58

כיצד יו"ר לשכת עורכי הדין יכול להשפיע על מינוי שופטים, מהן הראיות שיש כרגע בידי המשטרה ומה יצטרכו החוקרים להוכיח כדי להראות שהיחסים האינטימיים התקיימו בתמורה לפעילותו של נוה? מורה נבוכים לפרשה שמטלטלת את עולם המשפט

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: תומר לוי

אחרי לא מעט שמועות שהועברו בצל צו איסור הפרסום, בית המשפט פיזר מעט מהערפל סביב הפרשה שמטלטלת את עולם המשפט. אתמול (רביעי) הותר לפרסום כי במרכז הפרשה עומד חשד לשוחד מיני בתמורה למינוי לכס שיפוט, וכן שמו של החשוד המרכזי - יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נוה.

מהם בעצם החשדות המרכזיים?

חוקרי יאח"ה חושדים כי נוה פעל למינויה של שופטת שלום איתה ניהל קשר אינטימי, וכן כי פעל לקידומו של שופט שלום שאשתו מקורבת אליו מאוד, וככל הנראה גם איתה ניהל קשר אינטימי. בנוסף לכך, במהלך דיון הארכת מעצרו של נוה אתמול, טענו החוקרים כי הם מבקשים את מעצרו בשל "חשד שאינו ערטילאי" לשיבוש הליכה החקירה, אולם נכון לשלב זה נוה אינו חשוד בשיבוש הליכים.

בכיר במערכת המשפט במהלך הארכת מעצרו בבית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
נוה/ראובן קסטרו

מהם סעיפי העבירה שכן מיוחסים לנוה?

לפי בקשת הארכת המעצר, נוה חשוד בעבירות שוחד ומרמה והפרת אמונים. סעיף השוחד נראה על פניו קשה מאוד להוכחה במקרה הזה, שכן גם אם יוכח כי נוה ניהל יחסים אינטימיים עם מי מהנשים המעורבות, עדיין יהיה צורך להוכיח כי הדברים נעשו זה תמורת זה. כלומר, שלשני הצדדים היה ברור כי טובת ההנאה ניתנה במפורש תמורת פעילותו של נוה. ללא הוכחת הנקודה הזו, סביר שהתיק יישאר בגדרי עבירת הפרת האמונים - שמשמעותה כי איש ציבור ביצע פעולה שקשורה לתפקידו בעת שהוא מצוי בניגוד עניינים. גם כאן, כפי שציין בדיון הארכת המעצר סנגורו של נוה, עו"ד בועז בן צור, עדיין יצטרכו החוקרים להוכיח כי נוה ביצע פעולה משמעותית לצורך המינוי ו/או הקידום.

כיצד יכול היה נוה להשפיע על מינוי השופטת אם כלל לא היה חבר ועדה בעת מינויה?

זוהי אחת הטענות המשמעותיות שמעלה נוה, שכן גם על פי חוק, חברי הוועדה אמורים להפעיל שיקול דעת עצמאי, ולא להיות "בובות" של אף אדם או של הגוף מטעמו הם יושבים בוועדה. עם זאת, נוה ידוע כיו"ר דומיננטי מאוד ובעל השפעה רבה בלשכה - ובפרט כאשר מדובר בענייני מינוי שופטים. למעשה, הוא עצמו התגאה במעורבותו במינוי שופטים עוד לפני שהיה חבר בוועדה באופן פורמלי, כשהתראיין על כך ארוכות בתוכנית "עובדה", וגם הודה בכך במהלך דיון משפטי שנערך לאחרונה.

אפי נוה יוצא מביתו של אחיו בשפיים ללהב 433, 17 בינואר 2019. שלומי גבאי
נווה בדרך לחקירה, היום/שלומי גבאי

בדיון הארכת מעצרו של נוה אתמול טען נציג המשטרה כי "רוחו של נוה נחה על הוועדה" עת מונתה השופטת. הוא הוסיף כי לגבי עדים אחרים שצפויים להעיד בפרשה יש לנוה "שליטה מכרעת", עד כדי כך שגם אם ישוחרר למעצר בית מלא ללא טלפון, הוא עשוי להשפיע עליהם. "הוא עומד בראש לשכת עורכי הדין", טען נציג המשטרה. "אדם ראוי, רציני וחזק מאוד. לא יכול להיות שפעולות החקירה לא יזוהמו אם ישוחרר".

מה הראיות שידוע כרגע כי יש בידי המשטרה?

ככל שידוע עד כה, הראיות העיקריות שבידי החוקרים הן תכתובות מפלילות לכאורה בין נוה לשתי החשודות. לפחות חלק מהראיות נמסרו למשטרה על ידי כתבת גלי צה"ל, הדס שטייף.

סנגורו של נוה טוען כי התכתובות הושגו באופן לא חוקי, ולדבריו תוך הפרה של חוק האזנות סתר, חוק המחשבים וחוק הגנת הפרטיות. במידה שיוגש כתב אישום, זו צפויה להיות טענת הגנה מרכזית. עם זאת, השופט עלאא מסראווה ציין בהחלטתו אתמול כי חוקרי יאח"ה הציגו בפניו גם ראיות ממקורות נוספים. חלק מהראיות נמצאו במהלך חיפושים שנערכו במשרדו של נוה ובלשכת עורכי הדין עם הפיכת החקירה לגלויה.

מה אומרות החשודות בפרשה?

שתיהן הכחישו באמצעות סנגוריהן - עורכי הדין עדי כרמלי ואופיר סטרשנוב - כי ביצעו כל עבירה פלילית. השופטת שוחררה לאחר חקירתה לארבעה ימי מעצר בית, ועורכת הדין למעצר בית של חמישה ימים.

אפי נוה, בעת יציאתו בית משפט השלום, ת"א 16 בינואר 2019. ראובן קסטרו
נוה יוצא מבית משפט השלום, אמש/ראובן קסטרו

מה צפוי לקרות כעת?

חקירת המקרה תמשיך להתנהל, כאשר לגבי נוה - הוא מתמודד במקביל גם עם כתב אישום שהוגש נגדו בפרשת הברחת בת זוגו בנתב"ג. ביום ראשון צפויה להתכנס המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין ולהכריז רשמית כי נבצר מנוה למלא באופן זמני את תפקידו כיו"ר, ומי שיתפוס את מקומו הוא עו"ד אורי קינן. גורמים בלשכה אמרו בימים האחרונים כי אם נוה לא יפרוש מתפקידו כיו"ר הלשכה, הם יפעלו להדחתו. בנוסף, הוא כבר יצא מהוועדה לבחירת שופטים.

מה לגבי החברים האחרים בוועדה לבחירת שופטים?

ככל הידוע, אין כרגע ראיות לכך שמי מחברי הוועדה היה מודע למעשיו לכאורה של נוה, ולכן איש מהם אינו חשוד ולא נחקר באזהרה. עם זאת, המשטרה צפויה לגבות עדויות מכל חברי הוועדה, שיישאלו על ההתנהלות בדיוני הוועדה ומאחורי הקלעים סביב המינויים החשודים. חלק מהחברים כבר הגיעו אתמול להעיד במשרדי להב 433 בלוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully