וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוש היסטורי ורגישות לצדק: הצל"ש האחרון של גדי איזנקוט לחייל

15.1.2019 / 21:17

הרמטכ"ל היוצא העניק תעודת הוקרה לבני משפחתו של חגי בר אוריאן שנהרג בהר הצופים ב-1964 כשאחז ברימון עד שהתפוצץ כדי שלא יפגע בחבריו. מנימוקי סודיות הסיפור על מותו לא סופר להוריו. איזקוט הביא לתיקון העוול ובכך פרע חוב של כבוד ללוחם גולני ולצה"ל

עריכה: ניב מעוז

ביומו המלא האחרון כרמטכ"ל אתמול, פרע גדי איזנקוט חוב של כבוד לחייל שהקריב את חייו כדי להציל את חבריו ממוות ודאי. לא חוב אישי - איזנקוט היה בן ארבע בעת שהאירוע התרחש - אלא של צה"ל ושל חטיבת גולני.

איזנקוט העניק תעודת הוקרה לבני משפחתו של חגי בר אוריאן ז"ל, שנהרג בהר הצופים באוקטובר 1964, כאשר נמנע מהשלכת רימון, פן יפגע בחבריו והחזיק בו עד שהתפוצץ. בר אוריין, לוחם בגדוד 51 של גולני, הוצב יחד עם פלוגתו בהר הצופים במסווה של שוטר, כמעקף של הסכם שביתת הנשק עם ירדן. בגלל התכחשות ישראל לאופיו הצבאי של הכוח הכמו-משטרתי, נשמרה הסודיות ולהוריו של בר אוריאן לא סופר היכן ואיך נהרג.

ביום האירוע שהתה בהר הצופים מחצית מפלוגתו. מפקד המחלקה שלו, אורי איזנברג, לימים אלוף אורי שגיא, נכלל במחצית השנייה שהוחלפה. בהיעדרו אירעה תקלה בעת טיפול בתחמושת שהוגנבה להר ומאחד הרימונים שהועברו בין הלוחמים נשלפה הניצרה. בר אוריאן הזדרז לקחת את הרימון ורץ אל מחוץ לחדר כדי להשליכו, הבחין בחיילים נוספים, המשיך לרוץ כדי להתרחק מהם ובלם בגופו את הפיצוץ.

עוד בוואלה! NEWS:
אביב כוכבי נכנס לתפקידו כרמטכ"ל: "נוטל את התפקיד ביראת קודש"
אם הלוחם שנהרג באימון: "התרענו על הסכנות - והמפקדים התעלמו"
כוחות צה"ל סורקים: חשד שאדם חצה את הגבול לשטח לבנון

חגי בן אוריאן. אתר רשמי
חוב של כבוד לחייל שהקריב את חייו. חגי בר אוריאן/אתר רשמי

לאחר מלחמת ששת הימים נחשף סיפורו של "מצוף", כוח צה"ל (סגל קטן קבוע ולוחמים מגולני, נח"ל והצנחנים בתחלופה, א"מ) בהר הצופים, אך גם אז הוסתר אירוע הגבורה של בר אוריאן. בשנים האחרונות פעלה משפחתו להנצחתו ולהענקת הוקרה ראויה, בדומה לציון לשבח שהומר לעיטור המופת שהוענק לנתן אלבז.

האלוף במילואים שגיא נרתם לסייע למשפחה והביא להוספת שמו של בר אוריאן לאתר ההנצחה בצומת גולני. שלטונות צה"ל לא נענו לפניית משפחתו של בר אוריאן, שבגבור התמרמרותה עמדה לנקוט גם בהליכים משפטיים, אך שגיא מצא אוזן קשבת אצל הרמטכ"ל היוצא.

לאיזנקוט חוש היסטורי ורגישות לצדק. בהיותו סגן הרמטכ"ל פעל לתיקון עוול שנגרם לקצין ותיק, יצחק פונדק, שהבטחת הרמטכ"ל בשנות ה-60' משה דיין לקדמו לאלוף, כמפקד גייסות השריון, הופרה. בסיוע איזנקוט זכה פונדק לענוד דרגות אלוף בגיל 100. גם בסיפור בר אוריאן התגבר איזנקוט על הסתייגות שלישים באגף כוח-אדם מפני קביעת תקדים שיעודד פניות נוספות, חתם על תעודת ההוקרה ומסר אותה אתמול, באחת מפעולותיו הרשמיות האחרונות בצה"ל, בטקס שהנוכחים בו תיארו כ"מרגש ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully