וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עלול להיגמר באסון": שניים הותקפו על ידי תנים עם כלבת בגליל

15.1.2019 / 15:25

2019 נפתחה עם שלושה מקרי כלבת בגליל, כאשר אישה ננשכה על ידי תן במושב בית הלל בצווארה וברגלה וגבר הותקף בקיבוץ יפתח. התנים נמצאו נגועים בכלבת. ב''תנו לחיות לחיות'' קוראים לרשויות בגליל להירתם לטיפול בתופעה. "וטרינר הרשויות אינו עומד בעומס''

בווידאו: בהלת התנים הגיעה לשכונת בבלי/צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

בצל החשש מהתפרצות של מחלת הכלבת בגליל, אישה וגבר הותקפו שלשום (ראשון) על ידי תנים בגליל העליון הנגועים בכלבת. השניים נפצעו קל וחוסנו נגד כלבת. נוסף על כך, דווח על מספר כלבים בעוספיה ובדלית אל כרמל שקיים חשד למסכונותם, זאת בצל טענתם החוזרת ונשנת של ארגון ''תנו לחיות לחיות'' כי באזורים אלה, הטיפול בבעיית הכלבים המשוטטים אינו יסודי.

האישה הותקפה במושב בית הלל כאשר תן התנפל עליה ונשך אותה פעמיים - בצווארה וברגלה. לאחר מכן התן נמלט. האישה נפגעה קל, טופלה וחוסנה נגד כלבת. בהמשך, נמצא פגר תן בקיבוץ שדה נחמיה ולא ברור האם מדובר בתן שתקף בבית הלל או בתן אחר. מקרה תקיפה נוסף אירע בקיבוץ יפתח. תן התנפל על עובד במוסך בקיבוץ. הגבר נאבק עם התן ובעזרת את חפירה הצליח לחבוט בו ולהדוף אותו מעליו.

תן בפארק הירקון מתוך הספר "מסע צילום בשביל ישראל". אודי גורן, מערכת וואלה! NEWS
שלושה מקרי כלבת ראשונים השנה. תן בשביל ישראל/מערכת וואלה! NEWS, אודי גורן

שני התנים, מיפתח ומשדה נחמיה, נשלחו לבדיקות במעבדות השירותים הווטרינריים בבית דגן. התן שתקף ביפתח אובחן בבדיקות המעבדה כנגוע בכלבת. התן שתקף בבית הלל נמלט.

בשנתיים הקודמות היו מקרי כלבת רבים בישראל בהם 74 מקרים ב-2017 ו-61 מקרים ב-2018. בינתיים כבר אובחנו בוודאות שלושה מקרי כלבת ראשונים לשנת 2019: בנוסף לתן שתקף ביפתח, כלבה עזובה שנאספה בעוספיה אובחנה כנגועה בכלבת, על ידי מתנדבי "תנו לחיות לחיות", והועברה לידי תושב שכונת גבעת המורה בעפולה. עם קבלת אבחנת המעבדה כי הכלבה חולה בכלבת, בעליה המחזיקים במשק ביתם חסידה, שקנאי וטבלן קיבלו הודעה טלפונית והזמנה לקבלת חיסון דחוף. בימים אלה מבצעים הן רופא וטרינר והן פקח חיסונים סריקות באזור האירוע.

מקרה כלבת נוסף אובחן בגור כלבים בן ארבעה חודשים בדלית אל כרמל. נוכח אבחון מקרי הכלבת בדלית אל כרמל ובעוספיה טוענים בארגון "תנו לחיות לחיות" כי הטיפול בתחום בעלי החיים בשני הישובים לקוי. לטענת הארגון, מאות כלבים אינם רשומים ואינם מחוסנים לכלבת והווטרינר מטעם הרשויות מועסק בהיקף של שליש משרה ואינו יכול לעמוד במעמסה. עוד טוענים בתנו לחיות לחיות כי כלבים רבים כלל לא רשומים במאגר הארצי, בהם גם כלבים המוגדרים על פי חוק כ"מסוכנים" ושיש חובה לעקר או לסרס אותם.

לפני כחודש קיבלה תנו לחיות לחיות דיווח על 30 כלבים מהגזעים שיצו ופיקניז, שהוחזקו בבית שנמצא בתהליכי בנייה בדלית אל כרמל. הכלבים הוחזקו ללא חימום, ללא שמיכות וללא כל בידוד.
בעקבות תלונה של תנו לחיות לחיות - משטרת ישראל הגיעה למקום, אולם לטענת הפעילים, למרות בואם של יחידת הפיצו"ח ווטרינרית של משרד החקלאות, הכלבים לא חולצו מהמקום. "חשוב לציין - כי כלבים אלו לא חוסנו מעולם לכלבת ולכן על פי פקודת הכלבת - חובה היה לפנות אותם להסגר מיוחד למשך חודש - דבר שלא נעשה", נמסר מ"תנו לחיות לחיות".

עוד באותו נושא

הכלבת מתפשטת מערבה: תנים נגועים אותרו ביקנעם ובדרום הכרמל

לכתבה המלאה
תן סמוך לקיבוץ טירת צבי. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
אי מילוי הנחיות השירותים הווטרינים- עלול להסתיים באסון. תן סמוך לקיבוץ טירת צבי/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אין כל קשר בין שני מקרי הכלבת שהתגלו בדלית אל כרמל לבין הכלבים שנמצאו ביישוב. 30 הכלבים שנמצאו במבנה בריאים, סומנו וחוסנו כנגד מחלת הכלבת. בעוד ששני מקרי הכלבת נמצאו בכלבים שלא היו מחוסנים, וככל הנראה באו במגע וננשכו על ידי כלבים משוטטים בסביבת הישוב. משרד החקלאות פנה מספר פעמים בנושא אל הרשות המקומית, האמונה לטפל בנושא, בדרישה שתטפל בתופעה. במקביל, לנוכח חשיבות הדבר, משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים מסייעים לרשויות המקומיות המבקשות בכל הנוגע לכלבים המשוטטים שבשטח אחריותן".

"לעניין מקרה הכלבים שהוחזקו ללא חיסון בדלית אל כרמל, הכלבים שנמצאו במקום בריאים. הם סומנו וחוסנו נגד מחלת הכלבת והועברו לפנסיון עד למציאת מקום הראוי לגידול הכלבים. בינתיים השירותים הווטרינריים במשרד ממשיכים להיות עם הבעלים בקשר רציף והוא מחויב לעדכן על כל שינוי בסוגיה. במקביל, נפתחה חקירה על ידי יחידת הפיצו"ח במשרד, ומטבע הדברים איננו יכולים לפרט בנושא".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי ''יתר על כן, וחמור מכך, עמותה הפועלת למען בעלי החיים עושה את ההפך ומסכנת את בריאותם של בעלי החיים ובני האדם ואף לא פועלת על פי הנהלים הידועים לה. במקרה המדובר, העמותה לקחה תחת חסותה כלבה וחמישה גורים שנאספו מאזור בעל סיכון גבוה למחלת הכלבת. ככלל, כלבים משוטטים הנאספים מאזור בעל סיכון, צריכים להיות מוחזקים בכלבייה למשך 45 ימים לפחות, טרם מסירתם לבתים פרטיים. בניגוד לנהלים, העמותה העבירה את הכלבים לאומנה טרם חלפו 45 ימים, ובכך גרמה לסיכון ממשי לבריאות בעלי החיים ובני האדם שהיו בסביבתה החדשה של הכלבה ובאו עמה במגע. אי מילוי הנחיות השירותים הווטרינריים, עלול להסתיים באסון, ולהביא להדבקת אדם במחלת הכלבת".

תן בגלבוע. אביחי רן, מערכת וואלה! NEWS
ארגון הרופאים הווטרינרים מזהיר: אין לאסוף כלבים משוטטים לאימוץ/מערכת וואלה! NEWS, אביחי רן

בעקבות שני מקרים של כלבים חולי כלבת שנתגלו לאחרונה במועצות המקומיות דלית אל-כרמל ועוספיא שבאזור הכרמל, מקומות המוכרזים כאזורים בעלי סיכון גבוה לכלבת, ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מזהיר: אין לאסוף כלבים משוטטים לאימוץ או למסור אותם לבתי אומנה. במקרה שנתקלים בכלבים משוטטים יש לפנות ישירות לשירותים הווטרינריים ברשויות המקומיות.

ד"ר אבי צרפתי, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות, מסר כי המקרים המתוארים עלולים לגרום להתפשטות מחלת הכלבת לאזורים שהיו עד כה 'נקיים מכלבת': "איסוף כלבים משוטטים ייעשה על ידי השירותים הווטרינרים ברשויות המקומיות בלבד כדי למנוע סיכון להדבקת בני אדם, כלבים וחתולים".

ד"ר צרפתי מסביר כי "מגע עם כלבים חולי כלבת מסוכן ביותר ועלול להעביר את המחלה לבעלי חיים נוספים ואף לבני אדם. נקיטת זהירות הנדרשת תשמור על בריאותם של בני האדם ובעלי החיים ותמנע התפשטות המחלה לאזורים נוספים בארץ".

(עדכון ראשון: 13:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully