וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המשבר עם סעודיה: ארה"ב תרחיב את בסיסה האווירי בקטאר

13.1.2019 / 21:05

פומפאו אמר בביקורו בדוחה כי נחתם מזכר להרחבת בסיס אל-עדיד, הגדול ביותר בבסיסי ארה"ב במזה"ת. הוא הודה כי אין התקדמות במגעים לסיום המצור שמטילות שכנותיה של קטאר עליה. "זה נמשך זמן רב מדי", אמר שר החוץ, שימשיך לביקור בריאד

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום (ראשון) כי החרם שמטילות מדינות המפרץ נמשך "זמן רב מדי". עם זאת, בעת ביקורו בדוחה, לא עלו סימנים לכך שהמשבר בין הנסיכות הקטנה לבין שכנותיה, בהובלת ערב הסעודית, עומד להיפתר. במסיבת עיתונאים בקטאר, אמר פומפאו כי "דברים גדולים" קורים בין ארצות הברית לבין קטאר. "כולנו חזקים יותר כשאנו עובדים יחד", אמר. "מחלוקות בין מדינות עם מטרה משותפת אף פעם לא עוזרות".

לדבריו, הוא חתם על מזכר הבנות עם קטאר על הרחבת ושיפוץ הבסיס האווירי אל-עדיד, שמשמש את המטה של הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית ומשכן עשרת אלפי חיילים אמריקנים. זהו הבסיס האמריקני הגדול ביותר במזרח התיכון.

בהמשך, בשיחה עם עובדת שגרירות ארצות הברית בקטאר, שסיפרה כי העבודה שלה עוברת לאיחוד האמירויות הערביות בשל החרם, היה פומפאו ברור עוד יותר בנוגע למרחק מפתרון המשבר. "אנחנו לא קרובים לפתור אותו היום יותר מאשר אתמול, ואני מצר על כך", אמר שר החוץ של ארצות הברית.

לקריאה נוספת בנושא
ריגל לטובת קטאר: מאסר עולם למנהיג האופוזיציה השיעית בבחריין

שר החוץ של ארה"ב פומפאו בפגישה עם אמיר קטאר בדוחה, 13 בינואר 2019. רויטרס
פומפאו ואמיר קטאר בארמונו בדוחה, היום/רויטרס

ערב הסעודית, איחוד האמירויות, בחריין ומצרים מחרימות את קטאר מאז יוני 2017. הן מאשימות את האמירות במימון ארגוני טרור וביחסים קרובים מדי עם איראן. קטאר מכחישה את הטענות הוותיקות על כך שהיא מעבירה כספים לארגונים קיצוניים, אך היא חולקת שדה גז טבעי עצום עם איראן, שבזכותו הכנסת אזרחיה היא הגבוהה ביותר בעולם. אחרי תחילת המשבר, דוחה וטהראן חידשו את יחסיהן, למורת רוחה של ריאד שרואה במדינה השיעית אויב.

משבר דומה פרץ ב-2014, אך הפעם הוא קשה יותר. קטאר תומכת במפלגות אסלאמסטיות המזוהות עם "האחים המוסלמים", ומקיימת יחסים קרובים עם טורקיה של רג'פ טייפ ארדואן.

בסימן נוסף לכך שהקרע רחוק מאיחוי, פרש מוקדם יותר החודש גנרל אנתוני זיני מתפקידו כשליח המיוחד לפתרון המשבר. לפי ההערכות, עזיבתו של זיני, לשעבר מפקד הפיקוד המרכזי בצבא האחראי על המזרח התיכון, עשויה להיות בשל עקשנותם של הצדדים המעורבים. "המחויבות של ארצות הברית לאזור נותרה בעינה", הדגיש פומפאו.

עוד באותו נושא

בשל המשבר עם קטאר: ארה"ב משהה תרגילים צבאיים עם מדינות המפרץ

לכתבה המלאה
מפציץ אמריקני מדגם B-52 בבסיס אל-עדיד, קטאר, אפריל 2016. רויטרס
מפציץ אמריקני מדגם B-52 בבסיס אל-עדיד, אפריל 2016/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית, שנפגש עם מקבילו הקטארי ועם אמיר קטאר, המשיך לערב הסעודית כחלק ממסעו באזור אחרי החלטת הנשיא דונלד טראמפ לסגת מסוריה. היחסים בין וושינגטון לריאד נותרו מתוחים מאז ההתנקשות בעיתונאי ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר, שלפי הקונגרס האמריקני בוצע בהוראת יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

"נמשיך לנהל שיחות עם יורש העצר ועם הסעודים להבטחת מיצוי הדין בנוגע לרצח הבלתי-מתקבל על הדעת של ג'מאל חאשוקג'י", אמר פומפאו. "נמשיך לדבר על כך ולהבטיח שיש בידינו את כל העובדות כך הדין ימוצה עד תום, ודאי על ידי הסעודים, אבל גם על ידי ארצות הברית, היכן שצריך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully