וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנהרות הושמדו, ארה"ב נסוגה - והוא שותק: לאן נעלם נסראללה?

13.1.2019 / 11:01

חודשיים חלפו מאז פצה מזכ"ל חיזבאללה את פיו, כשלנגד עיניו הושמד הפרויקט הסודי שלו והוכרז על סיום הפעילות האמריקנית בסוריה. בזמן שארגונו מנסה לקבל הישגים בממשלה, ייתכן שהצעד הטוב ביותר מבחינתו הוא לשתוק

נחשפה מנהרה נוספת שחדרה לשטח ישראל מלבנון/צילום: דובר צה"ל

חודשיים תמימים חלפו מאז שמזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא את נאומו האחרון, על אף שבסביבתו חלו שורת התפתחויות שלהן אפשר היה לצפות לתגובות מצדו של מנהיג הארגון השיעי.

נסראללה לא פצה את פיו לכל אורך מבצע "מגן צפוני", שהבוקר (ראשון) הוכרז על סיומו לאחר חשיפת שש מנהרות התקפיות מלבנון אל ישראל. צה"ל מתאר זאת כאובדן קלף אסטרטגי של חיזבאללה לקראת כל עימות עתידי, והרמטכ"ל היוצא גדי איזנקוט סיפר כי הארגון רצה להחדיר מאות לוחמים אל יישובי הצפון ולהחזיק בהם למשך תקופה.

בחודש שחלף מאז המבצע התבטאו רבות בישראל על המהלומה שהונחתה על חיזבאללה מבלי להשתמש בכוח צבאי, אלא הנדסי, ונסראללה נותר דומם. מבחינה טקטית, יש בכך הגיון: המנהרות היו פרויקט סודי והפרה של הפסקת האש ממלחמת לבנון השנייה, שלטענת חיזבאללה מופרת רק מצדה של ישראל.

לקריאה נוספת בנושא
טילים מדויקים מכוונים לבסיסים: חיזבאללה נתן פרומו למלחמה הבאה

חסן נסראללה בנאום לתומכיו בא-נבטיה 10 בנובמבר 2019. רויטרס
נסראללה בנאום האחרון שנשא לתומכיו בא-נבטיה, בנובמבר/רויטרס

כל הודאה בחפירה של מנהרות כאלו הייתה יכולה ליצור ביקורת פנימית בלבנון, בימים שבהם חיזבאללה מנסה לתרגם את הצלחתו בבחירות במאי גם לממשלה הבאה. המדינה נותרה משותקת מאז, כשנסראללה מתעקש שבעלי בריתו הסונים בפרלמנט יקבלו מקום בממשלה בראשות סעד אל-חרירי, מנהיג הגוש הסוני היריב שדוחה זאת.

ייתכן שנסראללה מעדיף לפתור את המשבר הפוליטי הפנימי מאשר להידרש להסביר את קריסת המיזם החשאי שלו. בשנים שחלפו מאז מלחמת לבנון השנייה הרבה חיזבאללה לאיים כי בעימות עתידי הוא יכבוש את הגליל, ועתה נלקחה ממנו, גם אם לא באופן מוחלט, הדרך לעשות זאת.

קולו של מזכ"ל חיזבאללה לא נשמע גם ביחס להתפתחויות בסוריה שכנה, שם לוחמיו מסייעים לבשאר אסד לשמור על שלטונו. ההחלטה של ארצות הברית לסגת מהמדינה היא מקור להצהרות ניצחון מבחינתו של נסראללה, שהרבה לתקוף את מדיניותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשנים האחרונות.

בשבועות הקרובים יהיה ברור יותר לאן נעלם נסראללה, עם ציון יום השנה ה-11 לחיסולו של בכיר הארגון עימאד מורנייה. אירוע זה, שמיוחס לישראל, משמש אותו באופן קבוע לנאומים תקיפים ולשחרור איומים. אם לא יופיע על מסכים ברחבי ביירות כמו בכל שנה, יהיה ניתן להניח שמשהו אכן קרה בבונקר של מנהיג חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully