וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2,000 עובדים פיליפינים למסעדות: כך מנסים לפתור את המשבר

10.1.2019 / 7:45

העובדים צפויים לתת מענה למחסור בכוח האדם בענף המסעדנות. שר הכלכלה אלי כהן הסביר שהמהלך "ייתן מענה להעסקה בלתי מוסדרת ולביקוש לתעסוקת עובדים זרים". המסעדנים טוענים כי מדובר ביוזמה מבורכת, אך צופים כי האוצר יתנגד למהלך

תל אביב הבימה מיצג מסעדות נסגרות סגורות בית קברות. רעות סהר, מערכת וואלה!
מיצג מחאה בעקבות סגירת המסעדות בתל אביב/מערכת וואלה!, רעות סהר

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו), יוזם בימים אלו הקצאת מכסה של 2,000 עובדים זרים שיגיעו מהפיליפינים, הצפויים לתת מענה למחסור הקיים בכוח האדם בענף המסעדנות. הדבר מגיע בעקבות מחאת "שהמס יקר יותר מהאוכל", אותה מובילים המסעדנים נגד משרד האוצר.

בין היתר, יוזמי מחאת המסעדנים "מסעדנים חזקים ביחד", טוענים כי הם מתקשים לאייש משרות בתחום עבודת המטבח בעובדים ישראלים, וכך העסקת זרים מאפריקה הפכו ליקרה בשל חוק הפיקדון שהוביל שר הפנים לזרז את הרחקתם מהארץ. החלטת ממשלה תוגש על ידי שר הכלכלה כהן בחודש הקרוב.

כהן ציין כי היוזמה "תיתן מענה משולב להעסקה בלתי מוסדרת ולביקוש לתעסוקת עובדים זרים", והוסיף כי "זהו צעד חיוני שיקל על מצוקת כוח האדם בענף והוא בעל חשיבות כלכלית".

לקריאה נוספת:
חוק הטיפים: המסעדנים וההסתדרות מנסים להגיע להסכם
"ביטוי הרוח התל אביבית": החל מתן רישיונות להפעלת מרכולים בשבת
28 מיליון שקל למבקשי מקלט אושרו - ונתקעו במשרדי הממשלה

חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
עסקת זרים מאפריקה הפכו ליקרה בשל חוק הפיקדון. מבקשי מקלט בבני ברק, פברואר/יותם רונן

בתגובה, המסעדנים ציינו כי יוזמה זו היא מבורכת, אך הם טרם קיבלו התייחסות ישירה בנושא ולא בטוחים שהיא אכן תצא לפועל. כמו כן, הם צופים להתנגדות מצד מחלקת התעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר אותו מוביל אורי שיינין.

החל מחודש מאי 2017 נדרשים מעסיקים להפריש פיקדון לעובדים זרים בשיעור של 36% משכרו של העובד, כש-16% משולמים על ידי המעסיק ו-20% מנוכים משכרו של העובד. בנוסף לכך, לאחרונה גם הסתיימה המחלוקת על היטל מבקשי מקלט, כאשר בית המשפט העליון פסק כי על מעסיקים לשלם היטל זה גם בגין עובדים זרים שהם מבקשי מקלט, בשיעור של 20% משכרו של העובד.

הפיקדון נוצר בין השאר על מנת לעודד את עזיבתם של עובדים אל את הארץ, זאת מאחר שיחד עם ההיטל מייקר את עלות העסקתם - מה שעלול להותיר את המסעדות ללא עובדים. חוק הפיקדון לא חל על עובד זר שמגיע לישראל באישור, והפער הוא של עשרות אחוזים משכרו ברוטו, אותו נאלץ לשלם המעסיק. המסעדנים טוענים כי מצד אחד נציגי האוצר מעוניינים להגביל הגעה של עובדים זרים לישראל, ומצד שני הם כלל לא מעודדים עבודה ישראלית.

עוד באותו נושא

פותחים שבוע בסימן חורף: מחאת המסעדנים מעלה הילוך

לכתבה המלאה
שר הכלכלה אלי כהן. אופיר אייבי,
שר הכלכלה אלי כהן/אופיר אייבי

בתחילת שנת 2018, הממשלה אישרה הקצאת מכסה של 1,500 עובדים הפלסטינים לענף המסעדות. אולם, מדובר בפתרון חלקי שלא נותן מענה מלא למצוקת כוח האדם בענף. המחסור בעובדים מקשה על עבודתם של העסקים בענף, הידוע בכל מקרה כבעל סיכון עסקי גבוה במיוחד. יוזמה של שר הכלכלה והתעשייה להקצאת 2,000 עובדים זרים לענף, יחד עם מכסת העובדים הפלסטינים שתהליך הקצאתם למסעדות כבר החל, נועדו לתת מענה למשבר כוח האדם במסעדות ולסייע בתפעולן השוטף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully