וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפויס מהצפוי, טראמפ הציע לדמוקרטים עלה של זית

9.1.2019 / 14:49

ההצהרה הדרמטית לא הייתה ונשיא ארה"ב טרם שבר את הכלים במאבק מול יריביו על מימון החומה בגבול מקסיקו. לא ברור מי ימצמץ ראשון, אך אין ספק שהסוגיה תככב גם בבחירות 2020

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

זו הפעם השנייה השבוע שבה מנהיג מתייצב מול מצלמות הטלוויזיה ומבטיח הצהרה דרמטית, ופעם שנייה שההצהרה היא פחות דרמטית מהצפוי.

דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית הבלתי צפוי שיודע לתקוף את יריביו בלשון המעטה, הבטיח נאום אתמול בנושא החומה - או הגדר, ההגדרות מתחלפות לפי הנוחות באותו הרגע - בגבול ארצות הברית-מקסיקו. הציפייה הייתה למתקפה בוטה על הדמוקרטים, ואולי אף הכרזה על מצב חירום לאומי שבעקבותיו הנשיא מורה להקצות משאבים לבנייה מידית של החומה.

זה לא קרה. טראמפ היה מפויס, ככל שטראמפ יכול להיות. הוא הסביר מדוע הגדר הכרחית. הוא אמר שיש להקים אותה מסיבות ביטחוניות והוסיף שגם מסיבות הומניטריות. הוא אמר שהנפגעים המרכזיים מהמצב של אי-הקמת הגדר הם ההיספנים והשחורים -ללא בסיס או הוכחה, אבל לא זו הנקודה.

הנקודה היא שהנאום לא נועד לעם האמריקני. הוא נועד למחוקקים הדמוקרטים. הממשל משותק כעת ושני הצדדים לא ממצמצים. לפני פחות משבוע נכנסה לתפקידה נסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, מנהיגת המפלגה הדמוקרטית והאישה שיכולה להפוך את חיי טראמפ לגיהנום על ידי התחלת שימועים על גבי שימועים בוועדות בית הנבחרים. נשק שהכול מודעים לו.

לקריאה נוספת
טראמפ בנאום לאומה: "בגבול הדרומי יש משבר, עוד כמה דם יישפך?"

נשיא ארה"ב טראמפ נושא נאום לאומה מהחדר הסגלגל, 8 בינואר 2019. רויטרס
פוחד מחקירה. טראמפ בנאום בחדר הסגלגל, הלילה/רויטרס

טראמפ מנסה, עדיין, לפייס את פלוסי, בדרכו. הוא לא יכול, טוענים משפטנים, להקצות משאבי חירום בזמן שהממשל סגור לצורך בניית החומה, והוא מנסה להגיע להסדר. הוא מבקש לבנות את החומה, הבטחת הבחירות שלו - כשהדמוקרטים מצדם לא מוכנים לשמוע על כך. הם לא רוצים לתת לנשיא שום הישג, אבל מעבר לכך הם סבורים שהחומה המוצעת לא תפתור דבר.

הוא גם התייחס לנושא המימון במערכת הבחירות כשהתחייב שמקסיקו תממן את החומה עד הסנט האחרון. בנאמו אמש הסביר שאמנם ארצות הברית תממן את החומה, אבל היא תרוויח מקיומה הרבה יותר במניעת הברחת סמים, למשל.

שני הצדדים משחקים את המשחים הפוליטיים המוכרים: מי ימצמץ ראשון ועל מי תוטל האשמה בו-זמנית, אבל הכלים עדיין לא נשברו סופית. אין מתקפה טוטלית של הבית הלבן על הדמוקרטים אלא מתקפות רגילות בסגנון טראמפ, ולהפך.

מי שקולו לא נשמע כעת הוא מנהיג הרפובליקנים בסנאט מיץ' מקונל. הרי יש סיבה מדוע החומה לא תוקצבה בשנתיים שבהן הרפובליקנים שלטו בשני בתי הקונגרס. השאלה הגדולה היא את מי העם האמריקני יאשים יותר בשיתוק הממשל, בעובדה שכשלושת רבעי מיליון עובדים לא מקבלים משכורת, כשחלקם מובטלים מאונס ואחרים נאלצים לעבוד בחינם. מערכת הבחירות של 2020 כבר החלה - ונושא החומה יככב גם במערכת הבחירות הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully