וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא מדינה בפני עצמה: ארה"ב הורידה את מעמד האיחוד האירופי

8.1.2019 / 22:09

האיחוד שהוכר בתקופת אובמה כמדינה, ירד למעמד של ארגון בינלאומי. חשדם של האירופים התעורר לאחר שלא הוזמנו לכמה אירועים רשמיים בוושינגטון בשנה שעברה. לאחר מחאה מצדו, המהלך בוטל לפחות באופן זמני

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

סיבוב נוסף במאבק בין הממשל האמריקני והאיחוד האירופי: במהלך שנחשף היום (שלישי) בסוכנות הידיעות הגרמנית DW, הוריד הממשל את המעמד של שגרירות האיחוד האירופי בארצות הברית ממעמד של מדינה למעמד של ארגון בינלאומי, וזאת לאחר שבספטמבר 2016, בשלהי כהונתו של הנשיא הקודם ברק אובמה, שודרג מעמד שגרירות האיחוד האירופי למעמד של מדינה לכל דבר.

לדברי גורמים באיחוד, לא ברור מתי המהלך ייצא לפועל כיוון שהממשל לא עדכן את האיחוד האירופי על כך מראש. חשדם של האירופים כי משהו אינו כשורה התעורר לאחר שלא הוזמנו לכמה אירועים רשמיים בוושינגטון בשנה שעברה. החותמת הסופית לכך היתה ההלוויה של ג'ורג' בוש האב בחודש שעבר, אז הוזמנו כל השגרירים בזה אחר זה לפי הוותק, והשגריר דיוויד או'סאליבן, שהיה אמור להיקרא בין 30 השגרירים הראשונים, הוקרא אחרון מתוך כ-150 שגרירים המתגוררים בוושינגטון. דיפלומט אירופאי מסר ל-DW כי "זה לא רק עניין של פרוטוקול, יש כאן בבירור מניע פוליטי".

עוד בנושא:
טראמפ: על חברות נאט"ו לשלם יותר; האיחוד: כבד את חבריך, אין לך הרבה
טראמפ מאיים על האיחוד האירופי: "אטיל 20% מס על מכוניותיכם"

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בפסגת G7 בקנדה, יוני 2018. טוויטר, צילום מסך
טראמפ מול מרקל ומקרון, בשנה שעברה/צילום מסך, טוויטר

רוב מדינות האיחוד עודכנו בכך שמעמד המשלחת של האיחוד האירופי הורד, אולם לאחר שהנושא התגלה, התגובה של מחלקת המדינה היתה מפתיעה לא פחות. לפי אותם דיפלומטים אירופים, כשפנו לשאול מדוע לא עודכנו על כך, "הם אמרו לנו שהם שכחו להודיע לנו, ושזו החלטה שהתקבלה על ידי ראש הפרוטוקול כי הוא חושב שזה הדבר הנכון לעשות".

עם זאת, לפי ה"ניו יורק טיימס", לאחר מחאה מצד האיחוד האירופי, נמסר להם כי המהלך בוטל, לפחות באופן זמני, וכי השגריר האירופי יוכל להמשך בתפקידו כרגיל. בקרוב אמור השגריר הנוכחי לסיים את תפקידו, ולא ברור איזה מעמד יינתן למחליפו. הנשיא דונלד טראמפ תמך בעקביות בברקזיט בשנת 2016, והביע ביקורת רבה על התנהלות האיחוד האירופי בנושאי מסחר וביטחון, כמו גם על עצם קיומם של מוסדות רב לאומיים כמו האו"ם, נאט"ו, האיחוד האירופי ומוסדות נוספים. גם שר החוץ, מייק פומפאו, נשא נאום ביקורתי ברוח דומה בעת ביקורו בבריסל בחודש שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully