וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חציית הירדן עם ציוד, רחצה ללא פיקוח: מחדלי המפקדים שהסתיימו במוות

7.1.2019 / 18:32

מותו של אביתר יוספי בנחל חילזון בתאונת אימונים מצטרף לשורות אירועים שבהם נהרגו חיילים, חלקם בשל שיקול דעת מוטעה של מפקדיהם. גיא גמליאלי נהרג כשמפקדו הורה לו לחצות את הירדן עם ציוד, אילן יענקילביץ' טבע במאגר אסור לרחצה ודן סלע התמוטט בסדרת חינוך בירושלים

צילום: דוברות כבאות והצלה, שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

מותו של סמל אביתר יוספי, לוחם חטיבת הצנחנים מגבעת שמואל, שנסחף בנחל חילזון הסמוך לכרמיאל, מצטרף לשורה של אירועים קשים שאירעו בצה"ל בהם חיילים קיפחו את חייהם. המקרים כולם מעלים שאלה קשה בנוגע לאחריות המפקדים שלא היו ערים לאסון שעתיד להתרחש.

לפנות בוקר הוקפצו כוחות הצלה גדולים מגובים ביחידת החילוץ האווירית 669 לאזור הנחל לסייע בחיפוש אחר יוספי, שיצא במהלך הלילה הסוער ובגשם השוטף לניווטים עם חבריו ליחדיו. הוא אותר בנחל ופונה במצב אנוש לבית החולים רמב"ם בחיפה, שניים מחבריו ליחידה שגם היו באירוע תוואי הנחל הובהלו גם לבית החולים בשל פגיעות קור, אך שוחררו לביתם. הלוויתו של יוספי תתקיים בשעה 21:00 בבית העלמין הצבאי בקרית שאול.

המשטרה הצבאית החלה בחקירת האירוע, שבעקבותיו הורה מפקד הזרוע היבשה אלוף קובי ברק על עצירת כלל הניווטים בצה"ל. בנוסף לכך, מפקד פיקוד המרכז אלוף נדב פדן הורה על הקמת צוות מומחים בראשות מפקד חטיבת "עציוני", אלוף-משנה אורן שמחה, לבדיקת נסיבות המקרה.

עוד בנושא:
איבד אחיזה בחבל - ונפל לנחל הגועש: תחקיר מות החייל באימון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טבע למוות בנחל חילזון. סמל אביתר יוספי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש יולי 2017 טבע למוות חייל צה"ל אילן יענקילביץ' בן 19 מנתניה, יענקילביץ' ששירת באגף המודיעין, יצא עם חבריו ליחידה לסיור באזור המועצה אזורית אשכול. החייל וחבריו נכנסו למאגר מים שהיה אסור לרחצה, צוללנים שהוזעקו למאגר המים באזור קיבוץ רעים, הוקפצו לזירה בעקבות דיווח על חייל שנכנס למים ולא יצא מהם, לאחר דקות ספורות הוא אותר במצב אנוש ומותו נקבע לאחר מאמצי החייאה. שני חיילים נוספים שרחצו במאגר סמוך התקשו לצאת אף הם וחולצו בשלום.

עוד באותו נושא

"חברותי ונעים הליכות": אביתר נסחף באימון צבאי בגליל - וטבע למוות

לכתבה המלאה
החייל אילן יענקילביץ', טבע לאחר שנכנס למאגר מים ליד כיסופים. מערכת וואלה!
נכנס למאגר מים שהיה אסור לרחצה. רב"ט אילן יענקילביץ'/מערכת וואלה!
חייל צה"ל גיא גמליאלי. משרד הביטחון
מעד למים ונסחף בזרם. סמל גיא גמליאלי/משרד הביטחון

ראש אגף המודיעין דאז, אלוף הרצי הלוי, מינה צוות מומחים בראשות מפקד יחידה באגף המודיעין, אלוף-משנה ת', לחקירת האירוע. שנה לאחר מותו של יענקילביץ' הורשע קצין בדרגת רב-סרן בגרימת מוות ברשלנות, בגין חלקו בליקויים שהובילו למותו של רב"ט יענקילביץ'. על הקצין, שהודה במיוחס לו במסגרת עסקת טיעון, נגזרו שלושה חודשי מאסר שירוצו בעבודות צבאיות בנוסף למאסר על תנאי, וקידומו יעוכב בשלוש השנים הקרובות.

כל אזהרות המסע והתחזיות שנבעו את טמפרטורות גבוהות לא שכנעו את המפקדים בבה"ד 12 לדחות את סדרת החינוך שתוכננה לחיילים המשרתים בבה"ד לעיר העתיקה בירושלים. במהלך סדרת החינוך, התמוטט החייל דן סלע שהיה בן 18 והובהל בניידת טיפול נמרץ אל בית החולים שערי צדק, לאחר שסבל מכת חום. בבית החולים נקבע מותו. אולם מתחקור הנסיבות שהובילו למותו של סלע עלה כי למרות החום הכבוד ששר המפקדים לא טעו כשאפשרו את הסיור הלימודי בעיר העתיקה, שבו התמוטט טוראי דן סלע ומת.

טוראי דן סלע. דובר צה"ל
התמוטט ממכת חום בירושלים. רב"ט דן סלע/דובר צה"ל
"אנשים פועלים מתוך מחשבה שהם מחוסמנים אף מאיתני הטבע. מה שנשאר לנו זה רק לצפות לאסון הבא"

רב-טוראי גיא גמליאלי טבע למוות בתאונה בשנת 2003. חיילי קורס מש"קי מודיעין, מבית הספר למודיעין שדה בצאלים, היו בסיור לימודי בצפון הארץ. בבדיקה התברר כי מפקד הקורס, קצין בדרגת סגן, הורה לחייליו לחצות ברגל את הנחל. גמליאלי, שנשא עליו אפוד ונשק, מעד לתוך המים ונסחף בזרם. חברו קפץ למים כדי לחלצו ונסחף גם הוא. החייל המחלץ הצליח בסופו של דבר לצאת מן המים, אולם גמליאל נסחף ואי אפשר היה לאתרו. הקצין שהואשם בגרימת מותו ברשלנות הורשע על פי הודאתו ונדון לחצי שנת מאסר וחצי שנה עבודות שירות.

בשנת 2008 נהרג לוחם סיירת מטכ"ל תמיר נבואני במהלך אימון ניווט שנערך בהר נישפה שבנגב. בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר דיווחו חבריו כי תמיר נפל מצוק בגובה חמישה-עשר מטר. יחידת החילוץ של חיל האוויר שהוזנקה למקום מצאה אותו כשהוא ללא רוח חיים.

תמיר נבואני סיירת מטכ"ל שנהרג בתאונת אימונים. דובר צה"ל
נפל מצוק בגובה 15 מטר. סמ"ר תמיר נבואני/דובר צה"ל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התבייש - ונפל ממצוק. רועי דרור/מערכת וואלה!, צילום מסך

רועי דרור, חייל בן 19 מיחידת דובדבן, נהרג בשנת 2002 כשהשתתף עם יחידתו בניווטים באזור מצוק הארבל שבסמוך לטבריה. דרור וחבריו ליחידה ניווטו באזור בזוגות. מחקירת מצ"ח עולה כי בשלב מסויים נדרשו החיילים, ככל הנראה, להתפצל, ואז איבד דרור את דרכו. ההערכה היא שדרור התייבש ונפל מאחד המצוקים. אחרי שנעלם, חיפשו אחריו חבריו ליחידה במשך שעות ארוכות. סמוך לשעה 18:00 נמצאה גופתו מתחת לאחד המצוקים.

הורי אסון צפית: "התנהלות בלתי נתפסת ובלתי נסלחת"

אי אפשר שלא לזהות קווי דמיון מצמרר בין האירוע הקשה שהתרחש הלילה בסערה במי הנחל בגליל לבין האסון הנורא שהתרחש לפני כשמונה חודשים בנחל צפית בערבה וגבה את חייהם של עשרת הצעירים אילן בר-שלום, צור אלפי, שני שמיר, גלי בללי, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן, רומי כהן, אגם לוי ומעין ברהום. עשרת הצעירים שנהרגו במי השיטפון הקטלני באפריל יצאו למסע גיבוש של מכינת "בני ציון" לקראת תחילת הלימודים במכינה.

מיד לאחר האסון פתחה משטרת ישראל בחקירת נסיבות האירוע, ושני אנשי צוות המכינה נעצרו - אביב ברדיצ'ב, שהיה המדריך האחראי על הטיול, ומנהל המכינה יובל כהאן. חקירת המשטרה העלתה כי ברדיצ'ב קיבל התראות מגורמים שונים לגבי סכנת השיטפונות, והאחריות על ההחלטה לרדת לנחל למרות אזהרות אלו הייתה שלו, מכיוון שהחליט על כך גם בניגוד לעצתה של המדריכה. החשד כנגד כאהן הוא שידע על התוכנית אך לא מנע אותה. המשטרה המליצה להעמיד לדין את המדריך בגין הריגה, ואת מנהל המכינה על גרימת מוות ברשלנות, אולם חלק מהורי הצעירים שנספו באסון מתחו ביקורת על המלצות המשטרה וטענו כי כהאן הוא האחראי לתהליך קבלת ההחלטות שהוביל לאסון.

נחל צפית: ההורים והנערים חוזרים לערוץ הנחל בו קרה האסון. שי מכלוף
עשרה צעירים קיפחו את חייהם. נחל צפית/שי מכלוף

אתי בללי, אמה של גלי, שנספתה באסון השיטפון בנחל צפית אמרה לוואלה! NEWS: "הלב בוכה על עוד בחור צעיר שלהורים שלו כבר לא יהיו אותם חיים, ועל מה? המשך התנהלות בלתי נתפסת ובלתי נסלחת. אנחנו לא לומדים ולא מפנימים שהטבע חזק מאיתנו, שללקיחת סיכונים יש משמעות בלתי הפיכה, ושככל שנמשיך להגיד לעצמנו שיהיה בסדר לא יהיה בסדר בכלל".

גם אמה של אילן בר-שלום שנהרגה באסון בנחל צפית אמרה היום כי "הצטערתי לשמוע על המקרה האומלל וצר לי כל כך על המשפחה. באופן סמלי היום יום הולדתה של אילן וזה כואב יותר. זה מחזיר לעובדה שאנשים פועלים מתוך יהירות וחוסר אחריות ומחשבה מגלומנית שהם מחוסנים מפני כל, אף מאיתני הטבע. עד היום אף גורם לא לקח אחריות על הרג עשרת הילדים שלנו, ולא מפתיע שממשיכים לפעול כך בכל המערכות. לצערי מה שנשאר לנו זה רק לצפות לאסון הבא".

  • עוד באותו נושא:
  • שיטפונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully