וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזענות או הגנה על בע"ח? בלגיה אוסרת על שחיטה כשרה‎

החל מתחילת השנה נאסר במחוז פלנדריה על שחיטה בהתאם להלכה היהודית והמוסלמית, והקהילות במדינה רואות בכך אפליה דתית. המהלך קודם על ידי פעילי בעלי חיים, שסבורים כי זו שיטה אכזרית, וגם על יד פוליטיקאים מהימין

עריכה: שניר דבוש

איסור על שחיטה כשרה של בעלי חיים נכנסה בתחילת החודש לתוקף בצפון בלגיה. מנהיגי קהילות היהודים והמוסלמים במדינה טוענים כי זו אפליה דתית והגישו עתירות נגד ההחלטה, שקודמה על ידי ארגונים למען בעלי חיים מצד אחד ועל ידי ארגונים לאומניים מצד שני.

השחיטה ביהדות ובאסלאם קובעת כי על בעלי החיים להיות במצב בריאותי מושלם, בעוד שהחוקים באיחוד האירופי דורשים כי על בעלי החיים להיות מטושטשים ללא יכולת להרגיש כאב לפני השחיטה. מרבית מדינות אירופה מאפשרות חריגות ממניעים דתיים, אך החוק החדש שנכנס לתוקפו בפלנדריה ימנע זאת.

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין, אמר כי הקהילה היהודית בבלגיה הגישה עתירה לבית המשפט לחוקה בטענה שהחוק פוגע בחופש הדת. "זה מצער אותנו מאוד אבל נמשיך להיאבק כדי להבטיח שיהודי אירופה ימשיכו להתחזק למרות הקשיים", אמר הרב, המכהן גם כמנכ"ל מרכז רבני אירופה. הוא ציין כי הם ימשיכו לסייע בניהול ושינוע מוצרים משחיטות כשרות במדינות שבהן חופש הדת והפולחן מלא.

"ניהלנו מאבקים ציבוריים, פוליטיים ומשפטיים במדינות השונות ונחלנו הצלחות", אמר. "נמשיך ונעשה זאת גם בבלגיה ובכל מדינה אירופאית אחרת שתצר צעדי היהודים ותמנע מהם לחיות בשגשוג ובדלווה על פי דתם, מורשתם ואמונתם".

לקריאה נוספת בנושא
"זכויות החי לפני הדת": דנמרק אוסרת שחיטה כשרה

שחיטה כשרה. AP
בחלק ממדינות אירופה מאפשרים חריגות למען שחיטה כשרה/AP

האיסור על שחיטה כשרה תאלץ את היהודים והמוסלמים בבלגיה לייבא בשר ממדינות אחרות באירופה מה שייקר את עלותו. לפי ההערכות, כחצי מיליון מוסלמים ו-30 אלף יהודים חיים בבלגיה. נציגי המיעוטים הדתיים טוענים כי השחיטה לפי הכשרות ביהדות והחלאל באסלאם היא הומנית יותר. בהמשך השנה ייכנס לתוקף האיסור גם בדרומה של בלגיה, במחוז ולוניה.

ג'וס רוטס, עורך דין המייצג מוסדות אסלאמיים, אמר לניו יורק טיימס כי האיסור הוא מתוך אפליה דתית יותר מאשר למען זכויות בעלי חיים. בשנים האחרונות מקדמים פוליטיקאים מהימין באירופה איסור על שחיטה כשרה. האיסור בבלגיה קודם לראשונה על ידי הלאומן הפלמי בן ווייטס, שהיה בעבר השר לרווחת בעלי חיים בממשלת פלנדריה.

סעאצ'י ביירם, אחד ממנהיגי הקהיל המוסלמית בבלגיה, אמר כי "הממשלה ביקשה לשמוע את דעתנו על האיסור, הגבנו בשלילה, אבל הם לא לקחו אותה בחשבון". לדבריו, "הדיון באסלאם על רווחת בעלי חיים נמשך 1,500 שנה. שיטת השחיטה שלנו היא ללא כאב".

בהכנת הידיעה השתתף יקי אדמקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully