וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצתות, אלימות וגז מדמיע: התחדשה מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת

5.1.2019 / 20:30

כ-50 אלף מפגינים צעדו בפריז, לראשונה מאז תחילת 2019. מספריהם אמנם קטנים יותר בהשוואה לתחילת המחאה נגד מקרון בנובמבר, אולם נרשמו עימותים אלימים בפריז ודובר הממשלה פונה מלשכתו אחרי שהמפגינים תקפו אותה. "אין להם זכות להשאיר אותנו בחרא"

רויטרס

אלפי מפגינים צעדו היום (שבת) בפריז וערים נוספות בצרפת במחאה על יוקר המחייה. המחאה, שזכתה לשם "מחאת האפודים הצהובים", על שם הווסטים שלובשים המוחים, התחדשה בשעות אחר הצהריים בשקט יחסי, אולם הסלימה במהרה. המפגינים אף תקפו את משרדיו של דובר הממשלה, שפונה מהמקם.

בתחילה המפגינים שרו את המנון המדינה, קראו לנשיא המדינה עמנואל מקרון להתפטר, וכן קראו לבטל את הפריווילגיות שיש לטענתם לאליטות במדינה. במהלך המחאה בית הכלבו "גאלרי לאפייט" סגר שעריו לזמן מה, אולם שאר החנויות ובתי הקפה נותרו פתוחים כרגיל. כשהמחאה התפתחה, החלו המהומות ומפגינים התעמתו עם המשטרה, הציתו פחי אשפה, ושוטר אחד נפגע מאופניים שנזרקו לעברו. השוטרים בתגובה ניסו לפזר את המפגינים באמצעות גז מדמיע, במטרה לחסום את המוחים מלחצות את הנהר ולהגיע לבניין האספה הלאומית.

למרות המחאה המתוחה, רמת האלימות רחוקה מזו שהייתה בתחילת דצמבר, אז החריפה המחאה ומכוניות הוצתו, חנויות נבזזו והמפגינים אף ניסו לגרום נזק לשער הניצחון. למרות שורת צעדים שנקט מקרון כדי לרצות את המפגינים, אלו שבו לרחובות בפעם הראשונה מאז החלה 2019.

לקריאה נוספת:
מאות מפגינים בפריז: מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת נמשכת
למרות קריאות הממשלה: האפודים הצהובים הפגינו ברחבי צרפת

התחדשות מחאת האפודים הצהובים בצרפת 5 בינואר 2019. רויטרס, רויטרס
התנגשויות עם שוטרים. מחאת האפודים הצהובים - היום, פריז/רויטרס, רויטרס

בניסיון לדכא את המחאה, שנחלשה בתקופת החגים, ממשלת מקרון שהקשיחה עמדותיה, ומנסה למתג את מובילי המחאה כמתנגדי משטר הכמהים להפילו. כמו כן המשטרה עצרה השבוע את אחד ממובילי המחאה. המניע של המחאה הוא הכעס הגובר בקרב פועלים והמעמד הבינוני נמוך, בעקבות שורה של החלטות שנראה המתעדפות, כך טוענים המוחים, את האזרחים מהמעמדות גבוהים. זאת, לצד התחושה הגוברת שמקרון אינו קשוב לצרכי האזרחים.

"אין להם זכויות להשאיר אותנו בחרא ככה", אמר פרנסואה קורדיאה, שהפגין היום. "אנחנו צריכים להיות מסוגלים לחיות מהמשכורות שלנו". בתוך כך, אלפים התאספו באזורים נוספים בצרפת, בורדו וברואן שבחבל נורמנדי, ומרסיי בדרום מזרח צרפת. למרות ניצני התחדשות המחאה, כמות האנשים קטנה משמעותית מאלה שבימי תחילת המחאה.

שר הפנים כריסטוף קסטנה אמר כי כ-50 אלף איש הפגינו ברחבי צרפת, מספרים הגבוהים יותר מאלו של השבוע שעבר, אך קטנים מאלו של תחילת המחאה בנובמבר.

עוד באותו נושא

מאות מפגינים בפריז: מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת נמשכת

לכתבה המלאה
התחדשות מחאת האפודים הצהובים בצרפת 5 בינואר 2019. רויטרס, רויטרס
מחאת האפודים הצהובים. פריז, היום/רויטרס, רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully