וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום ההיסטורי שבו הובהר: אישה בישראל לא תהיה יותר חפץ

ניצן כהנא

1.1.2019 / 13:44

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

אחרי מאבק של יותר מעשור, ביום האחרון של שנת 2018, אחד מימיה האחרונים של הכנסת ה-20, אושר החוק לאיסור צריכת זנות. החוק, שאושר פה אחד, הוא חוק ממשלתי שאותו קידמה שרת המשפטים איילת שקד, כחלופה להצעות חוק פרטיות שאותן קידמו חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון (מרצ) וחברות הכנסת שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי) ועליזה לביא (יש עתיד). בצעד חוצה מחנות ומפלגות - עשתה אתמול כנסת ישראל לא פחות מהיסטוריה.

מהיום, ייקבע רשמית בישראל כי מה שנחשב עד היום "למקצוע העתיק בעולם", הוא ניצול עמוק אותו חייבים להפסיק הלכה למעשה. לראשונה מכירה המדינה בכך שיש להסיט את הזרקור לעבר צרכני הזנות, שמניעים את תעשיית הזנות ובהתאם, שאת מעשיהם יש למנוע. מאחר שמדובר בחקיקה חדשה, דרשנו שהיא תכלול מהלך משולב עם חינוך והסברה, ובמיוחד - הרחבה משמעותית של מערכי השיקום לשורדות הזנות בישראל. בהתאם, לצד אישור החקיקה, הוקצו עוד 90 מיליון שקלים, לשלוש השנים הקרובות, עבור הקמה של מערכי שיקום חדשים והרחבתם של הקיימים, בדגש על אוכלוסיות שעד היום לא היו להן מענים ייחודיים מספקים כמו טראנסיות או גברים בזנות.

איסור צריכת הזנות ייאכף באמצעות קנסות שיוטלו על מי שייתפס צורך זנות, על מי שינסה לצרוך זנות, וכן על מי שימצא במקום המשמש לזנות, במטרה לצרוך זנות. משמע, עם כניסת החוק לתוקף יהיה למשטרת ישראל כלי להרתיע ולהעניש את צרכני הזנות אף לפני שיצרכו זנות. כך תוכל המשטרה להטיל קנסות על מי שימצאו בחדרי המתנה או מסדרונות בתי הבושת, ולא להמתין לסיום האקט הפוגעני והמנצל לפני הענישה.

גרפיטי רחוב שנוצר על ידי נשים שיצאו ממעגל הזנות, 2 במרץ 2017. ראובן קסטרו
עכשיו תחיל העבודה האמיתית/ראובן קסטרו

על אף שהחוק קובע כי עבירת צריכת זנות היא עבירה פלילית, קבעה שרת המשפטים שקד כי הוא ייאכף בענישה מנהלית, שכוללת הטלת קנס בגובה 2,000 שקלים על עובר העבירה שייתפס בפעם הראשונה וכן 4,000 שקלים לעבירה חוזרת. עם זאת, במקרים מיוחדים תתאפשר הגשת כתב אישום שבצדו עונש שיכול להגיע לסכום של 75,300 שקלים ואף לכלול רישום פלילי.

יותר מעשור נלחמו ארגוני הקואליציה למאבק בזנות כדי שמדינת ישראל תנקוט עמדה ברורה לפיה שורדות זנות אינן נחשבות עברייניות, ובהתאם החוק חל רק על הצרכנים ולא על הנשים עצמן. החוק מעביר מסר ששורדות הזנות הן אוכלוסייה הראויה להגנה, לסיוע ולשיקום ולא לענישה. בכך, מכירה המדינה בחובתה לסייע להן לצאת מהמעגל ההרסני אליו הוכנסו.

מתוך רצון לייצר מהלך כמה שיותר רחב, שיפעל בזירות משולבות כדי לצמצם את צריכה הזנות - מוצע במסגרת החוק שיקבעו בתקנות אמצעי ענישה חלופי לקנס, שיוטל על מי שעבר עבירה של צריכת זנות, בדמות סדנה טיפולית חינוכית (ג'ון סקול) שמטרתה למנוע הישנות של ביצוע העבירה.

עוד באותו נושא

"מוסרי והיסטורי": הכנסת אישרה את החוק להפללת צרכני זנות

לכתבה המלאה

מסר חברתי ברור

עם כניסתה של שנת 2019 אפשר לברך - מדינת ישראל היא המדינה העשירית בעולם שמאמצת את מודל "הפללת הלקוח" (המודל הנורדי) כאמצעי לצמצום הזנות ומיגור הסחר בבני אדם. בכך היא מעבירה מסר חברתי ברור לפיו גופה של אישה אינו חפץ הנתון למכירה וזנות אינה פתרון לגיטימי או מוסרי למצוקותיו של אדם.

שנת 2018 מסתיימת בבשורה לכל נשות ישראל, עם אישור החוק לאיסור צריכת זנות מקיימת הכנסת את התחייבותה לפעול בכל הכח למיגור מעגל הזנות. אבל זה הזמן גם להזכיר, שעל אף הדרך הארוכה שעברנו, עכשיו תתחיל העבודה האמיתית - לוודא שהחוק מגשים את עצמו, שתקציבי השיקום מועברים בהקדם ומובילים לשינוי של ממש בחייהן של רבות. שהמשטרה נערכת לאכיפה משמעותית ובמיוחד - שהתוצאה של כל המהלך תוביל למניעת הדרדור של הדור הבא לזנות.

11 שנים חיכינו בקואליציה למאבק בזנות לרגע הזה, ופעלנו בכל הכוח, שלובות ידיים עם שורדות זנות וחברות וחברי כנסת רבים כדי להבטיח שנפסיק את הניצול לזנות, שמטיל קלון חברתי על כולנו, והנה הגיע היום - ועשינו צעד היסטורי.

הכותבת היא עו"ד, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות

  • עוד באותו נושא:
  • זנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully