וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: השופטת רונית פוזננסקי-כץ מפרשת המסרונים לא תודח

השופטת שהתכתבה עם חוקר הרשות לניירות ערך ערן שחם-שביט בעניין הארכת מעצר החשודים בתיק בזק, הודחה מתפקידה בחודש אפריל - וערערה על ההחלטה. בג"ץ ביטל את ההדחה והיא תוכל לשוב לתפקידה במרץ - אך לא תדון בתיקים פליליים במשך שנתיים

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: פרקליט המדינה על פרשת המסרונים, מרץ 2018)

בג"ץ פסק אחר הצהריים (חמישי) כי בניגוד להחלטת בית הדין המשמעתי לשופטים, השופטת רונית פוזננסקי-כץ לא תודח לאחר שהייתה מעורבת בפרשת המסרונים. בכך, קיבלו השופטים באופן חלקי את עתירתה של פוזננסקי כץ. היא תוכל לשוב לתפקידה בחודש מרץ הקרוב, אך לא תדון במשך שנתיים בתיקים פליליים. בהרכב ישבו שופטי בג"ץ עוזי פוגלמן, דפנה ברק ארז ונעם סולברג.

השופטים נחלקו בכמה סוגיות: פוגלמן וסולברג פסקו כי בית הדין לא היה מוסמך להחליט על השעיה, נגד דעתה החולקת של השופטת דפנה ברק-ארז. אולם, סולברג וברק-ארז תמכו בביטול גזר הדין, בעוד עוזי פוגלמן, בדעת מיעוט, סבר כי אין להתערב בעונש. עוד הוחלט כי השופטת פוזננסקי כץ תינזף.

"נוכח חומרת הפגיעה שהסבו מעשי העותרת לאמון הציבור במערכת המשפט, לא ראיתי עילה להתערב במסקנת בית הדין כי העברת העותרת מכהונתה לצמיתות היא העונש המתאים בנסיבות העניין", כתב פוגלמן. "סמכותנו לשפוט את האחר - בין את הפרט, בין את הרשות השלטונית - מחייבת כי נגזור על עצמנו אמות מידה מחמירות של יושרה, מקצועיות, הגינות והיעדר משוא פנים. אלה לא רק חייבים להתקיים בשופט פנימה, אלא להיראות היטב כלפי כולי עלמא ולהאיר כמגדלור את דרכם של המתדיינים הבאים בשערינו מדי יום ביומו. אלמלא כן, לא יאמין הציבור בשופטיו ובמערכת המשפט האמונה עליו, וזו לא תוכל למלא את תפקידה החיוני במדינה יהודית ודמוקרטית", הוסיף. אולם, דעתו כאמור לא התקבלה.

שלושת השופטים ציינו כי המעשים של פוזננסקי-כץ חמורים. "תמימי-דעים אנחנו, חברי, חברתי ואנוכי, כי צדקו שופטי בית הדין המשמעתי בכל אשר אמרו על אודות החומרה ועל הפגיעה הקשה באמון הציבור בשפיטה. לכתחילה, לו הייתה בידינו הסמכות, ראוי היה לנקוט אמצעי-משמעת חמור יותר של השעיה מן התפקיד. אלא שסמכות אין, ובמצב דברים זה יש לחתור לתוצאה המשקפת, עד כמה שניתן, את עמדתה העקרונית של הקובלת, שרת המשפטים, לגבי העונש ההולם, המידתי והמאוזן בנסיבות העניין", כתב סולברג. הוא ציין עוד כי "משבאה העותרת על עונשה, טעמה את טעמה המר כלענה של השעיה בפועל, ובהתחשב עם ההתחייבויות שלקחה על עצמה... ניתן, גם אם בדוחק, להסתפק בנזיפה".

לקריאה נוספת
פרשת המסרונים: לא תוארך השעייתו של עו"ד שחם שביט
"אתה ממשיך לגלות לי": ההתכתבות המלאה בין השופטת לחוקר

השופטת רונית פוזננסקי כץ. אתר בתי המשפט, מערכת וואלה! NEWS
מערערת על הדחתה. השופטת רונית פוזננסקי-כץ/מערכת וואלה! NEWS, אתר בתי המשפט

עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ושות', אשר ייצג ביחד עם עו"ד רם כספי את השופטת פוזננסקי כץ בירך על ההחלטה: "שופטי בית המשפט העליון גילו אוזן קשבת ואורח רוח לטיעונים שהושמעו על ידי עו"ד כספי ועל ידי בעניין זה ומסתבר כי טיעוננו נפלו על אזניים קשובות".

השבוע נקבע: גם שחם-שביט ישוב לעבודתו במרץ

כזכור, בחודש פברואר נחשפה ההתכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ וחוקר הרשות לניירות ערך ערן שחם-שביט, הנוגעת להארכת מעצרם של החשודים בתיק בזק. על פי הפרסומים כתב החוקר שחם-שביט לפוזננסקי-כץ: "תיראי מופתעת". השופטת השיבה לו: "אני מתחילה לעבוד על הבעה הולמת של הפתעה מוחלטת". "(לגבי) סטלה ואיריס נבקש מחר ימים ספורים. יבקשו שלושה, את בהחלט, אבל בהחלט יכולה לתת יומיים", כתב החוקר לגבי הארכת מעצרן של סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, ואיריס אלוביץ', אשתו של בעל השליטה בחברה.

הפרסום עורר סערה גדולה, וביולי החליט בית הדין המשמעתי לשופטים פה אחד על הדחתה של השופטת רונית פוזננסקי-כץ מתפקידה, זאת לנוכח מעורבותה בפרשה. פוזננסקי כץ ערערה על ההחלטה, וכעת העונש בוטל והומר בנזיפה.

התכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי כץ לבין חוקר הרשות לניירות ערך ערן שחם שביט, פברואר 2017. חדשות עשר, צילום מסך
ההתכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי כץ לבין חוקר הרשות לניירות ערך ערן שחם שביט/צילום מסך, חדשות עשר

פוזננסקי-כץ הורשעה בחודש אפריל בבית הדין המשמעתי לאחר שנחשפה ההתכתבות. פוזננסקי-כץ הורשעה על פי הודאתה בעבירת משמעת של התנהגות באופן שאינו הולם את מעמדו של שופט בישראל ובהפרה של כללי האתיקה לשופטים. הדיון נערך בפני הרכב בית הדין המשמעתי בראשות הנשיא בדימוס השופט אשר גרוניס, שופט בית המשפט העליון ניל הנדל וסגנית נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת השופטת אסתר הלמן.

במסגרת הסכם הטיעון בין הצדדים נקבע כי התביעה תבקש עונש השעיה של עד שנה, ואילו סניגוריה של פוזננסקי-כץ ביקשו עונש השעיה שיסתיים עם מתן גזר הדין. עם זאת, שופטי בית הדין - נשיא העליון בדימוס אשר גרוניס והשופטים ניל הנדל ואסתר הלמן - אינם מחוייבים להסכמות בין הצדדים בעניין העונש. לבסוף הגיעו שופטי בית הדין למסקנה כי אכן אין בסמכותם להטיל עונש השעיה. לפיכך, הם בחנו את העונשים האחרים שכן נזכרים בחוק, והחליטו על הדחתה של פוזננסקי-כץ.

מוקדם יותר השבוע קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את ערעורו של עו"ד ערן שחם שביט מהרשות לניירות ערך, אליו הצטרפה פרקליטות המדינה, וקבע כי הסדר הטיעון שנחתם בינו לבין נציבות שירות המדינה יכובד ויקוים במלואו. המשמעות של צעד זה היא ששחם שביט יחזור לעבודתו בחודש מרץ. על פי הסדר הטיעון בין שחם שביט לנציבות שחם היה צריך להיות מושעה לתשעה חודשים - שיסתיימו בחודש מרץ הקרוב. עם זאת, בית הדין למשמעת של הנציבות התערב והחמיר את העונש להשעיה עד שנת 2021. בית המשפט המחוזי ביטל הכרעה זו.

(עדכון ראשון: 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully