וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: מדינות המפרץ ומצרים פועלות להשבת סוריה לליגה הערבית

בגרדיאן דווח כי אסד עשוי לשוב לגוש שממנו סולק עם תחילת המלחמה ב-2011 במהלך השנה הקרובה. זאת לאור ההבנה שהוא נותר בשלטון והניסיון להרחיקו מאיראן

צילום: רוני כנפו, עריכה: איתי עמרם

מדינות המפרץ ומצרים מקדמות את קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית - כך דווח היום (רביעי) בגרדיאן הבריטי. לפי גורמים דיפלומטיים המעורים בנושא, בשלב מסוים בשנה הבאה השליט בשאר אסד, שסולק מהארגון עם תחילת מלחמת האזרחים ב-2011, ישוב לבמה המרכזית בקרב מנהיגי העולם הערבי.

אחד הסימנים לכך היה ביקורו של נשיא סודאן עומר אל-בשיר, שבעצמו מפעיל אלימות בימים אלו כדי לדכא הפגנות נגד שלטונו, בשבוע שעבר. הוא היה המנהיג הראשון שמגיע לסוריה זה שמונה שנים, ונתפס כמחווה מטעמה של ערב הסעודית, שחיזקה את קשריה עם סודאן בשנים האחרונות. בתקשורת המזוהה עם המשטר נכתב לצד התמונות של שני הרודנים כי "עוד מזה בדרך".

גורמים דיפלומטיים אמרו כי יש קונצנזוס הולך וגובר בקרב 22 המדינות החברות בגוש להשיב את סוריה לחקו, על אף שארצות הברית לוחצת את ערב הסעודית ועל מצרים לעכב את ההצבעה בנושא.

לקריאה נוספת בנושא
נשיא סודאן שבר את החרם: מנהיג ערבי ראשון בסוריה מאז המלחמה

נשיא סודאן עומר אל-בשיר הגיע לביקור רשמי בסוריה - הנשיא בשאר אסד קיבל את פניו של אל-בשיר, המבוקש בהאג בגין רצח העם בדארפור, בנמל התעופה בדמשק. 16 בדצמבר 2018. אתר רשמי
מציאות חדשה. אסד ונשיא סודאן, בשבוע שעבר/אתר רשמי

הצעד מגיע חרף קשריו הקרובים של אסד לאיראן. מבחינת ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, אימוצה מחדש של סוריה היה חלק מאסטרטגיה חדשה להפריד בין נשיא סוריה לאיראן דרך הבטחות לחידוש יחסי המסחר ולהעברת כספי שיקום. לפי הערכות מקומיות וחיצוניות, דרושים כ-400 מיליארד דולר לשיקום המדינה החרבה, אולם האו"ם מסרב להעביר אפילו סנט עד שאסד ישוב לתהליך השלום בחסותו.

על אף שמדינות המפרץ לא יממנו את כל הסכום העצום לשיקום, כיסיהן עמוקים יותר מאשר אלו של רוסיה ושל איראן, שהתייצבו לצד סוריה במלחמה. על אף שהן תמכו במורדים, בסופו של דבר אסד מציג את עצמו כמי שלחם בכוחות אסלאמיים קיצוניים, בדומה לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. כל כסף שלא יעבור צפוי לזרום לאזורים שנותרו נאמנים למשטר במהלך הסכסוך.

אסד עצמו אמר לעיתון כוויתי באוקטובר כי סוריה הגיעה "להבנות משמעותיות" עם מדינות ערב אחרי שנים של עוינות. שר החוץ שלו ווליד אל-מועלם תועד לוחץ בחמימות את ידו של עמיתו הבחרייני בשולי העצרת הכללית של האו"ם בתחילת השנה. בנוסף לכך, הפרלמנט הערבי, גוף חסר שיניים של הליגה, תמך בהחזרת סוריה מוקדם יותר החודש, ולפי גורם בדמשק, החלו שיפוצים בשגרירות איחוד האמירויות בעיר. זו עשויה לשמש ערוץ ליחסים בין סוריה לערב הסעודית.

לאורך גבולותיה, פתחה ירדן מעבר גבול, ישראל פועלת להנמכת הלהבות דרך רוסיה ואפילו טורקיה רמזה בשבוע שעבר כי תהיה מוכנה לעבוד עם אסד בעתיד, על אף שהיא חזרה בה מכך תוך כמה שעות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
משקיף של האו"ם בנקודת תצפית בהר בנטל, רמת הגולן, בסמוך למעבר הגבול קוניטרה עם סוריה, 2014. אי-פי, AP
המצב מתייצב לאורך גבולותיה של סוריה. משקיף של האו"ם ברמת הגולן/AP, אי-פי

עם זאת, גורם דיפלומטי אירופי אמר לגרדיאן כי גם אם הליגה הערבית תשיב את משטר אסד לשורותיה, הוא יישאר מבודד מבחינת המערב. "אין תהליך הסדרה אמיתי ומהימן בסוריה, כך שאין תמריץ לשקם את היחסים עם המשטר", אמר.

לא בטוח שלאסד זה עוד ישנה אחרי שהבטיח את שרידות משטרו לצד החיזורים של מדינות הציר הסוני. אלו נטשו את האופוזיציה שבה תמכו עם תחילת המרד. "אחינו הערבים לא מתנהגים כמו אחים", אמר גורם בשורות מה שנותר מהאופוזיציה, שאמר כי יש להשיב את המשטר לליגה הערבית רק אם החלטות האו"ם ייושמו.

(עדכון ראשון 11:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully