וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס: "גמרנו להיות פראיירים"

יו"ר המפלגה לפיד אמר כי יתנגד לחוק "גם אם ראש הממשלה יגיד בקולו שאין דיל עם החרדים". לפי שעה אין רוב לאישור החוק. ראשי מפלגות הקואליציה יתכנסו לנסות לפתור את המשבר. ליברמן איים לחזור בו מתמיכתו מחשש להסכם, לפיו החוק יתוקן לאחר הבחירות לשביעות רצון החרדים

צילום: אבי כהן, עריכה: שניר דבוש

ראשי הקואליציה ידונו היום (שני) בסוגיית קידום חוק הגיוס והניסיונות לפתור את המשבר ולמנוע את פירוק הממשלה. תוקפו של החוק יפוג ב-15 בינואר, ועל הממשלה להעביר את התיקון לחוק בקריאה שנייה ושלישית, וזאת למרות התנגדות סיעת אגודת ישראל. יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד אמר היום כי מפלגתו תצביע נגד החוק. "לפני חודש עמדתי פה ודרשתי שנתניהו התחייב בקולו שהחרדים לא יקבלו פיצוי כספי בקומבינה תמורת חוק הגיוס כי זה מה שהבטיחו לחרדים. זו קומבינה. אמסלם אמר את זה בקולו בוועדה מול המצלמות. גם גורמי המקצוע באוצר קיבלו הנחייה להכין פיצוי כספי למפלגות החרדיות תמורת חוק הגיוס. זה לא חוק הגיוס, זה חוק גיוס כספים".

לפיד הוסיף כי "לא ניתן את ידנו לכך שמשתמטים יקבלו כסף מהמדינה. נתניהו לא אמר את המשפט האחד שהוא חייב להגיד - המפלגות החרדיות לא יקבלו כסף תמורת הגיוס כי הוא נכנע להם בכל דבר והוא מפחד. גמרנו לחכות, גמרנו להיות פראיירים. יש עתיד תצביע נגד חוק הגיוס".

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד, 24 בדצמבר 2018. אבי כהן
"זה לא חוק הגיוס, זה חוק גיוס כספים". לפיד, היום/אבי כהן

בישראל ביתנו אמרו כי "הקואליציה, במהלך ציני, הופכת את חוק הגיוס מנושא מהותי לנושא אלקטורלי. בליכוד נוכחו לדעת שעל רקע דחיית ההצבעה על חוק הגיוס הם הפסידו קולות רבים בקרב הימין החילוני ויוצאי חבר העמים. הקואליציה יכלה להשלים את החקיקה בנושא חוק הגיוס כבר בתחילת מושב החורף, אך בגלל הכניעה ללחץ החרדים העדיפה לבקש דחייה נוספת מבג"ץ". במפלגה הדגישו כי "חייבים גם לבדוק את הטענה שהליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות לשנות את החוק בהתאם לדרישתם מיד בתום הרכבת הממשלה הבאה". למרות הדברים ישראל ביתנו הודיעה כי תתמוך בכל מקרה בחוק הגיוס במידה ויובא בנוסח המקורי כפי שהובא על ידי ליברמן".

נתניהו ומפלגתו מסתמכים על שתי המפלגות לצורך אישור חוק הגיוס זאת לאור התנגדות החרדים.
שתי המפלגות העלו שתי טענות עיקריות, לפיהן הליכוד סגר "דיל" עם החרדים שהחוק יתוקן לשביעות רצונם אחרי הבחירות הבאות בממשלה הבאה ובנוסף, שתקציבים שיקוזזו מהישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס יעוברו בדרך אחרת. שתי הטענות הוכחשו על ידי יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם שמוביל את חקיקת החוק.

עוד באותו נושא

ברקע ההערכה כי הממשלה תתפרק: ראשי הקואליציה ידונו בחוק הגיוס

לכתבה המלאה
ישיבת סיעת ישראל ביתנו 26 בנובמר 2018. ראובן קסטרו
ישראל ביתנו תתמוך בחוק בנוסח שהביא שר הביטחון לשעבר. ליברמן/ראובן קסטרו

השר יריב לוין אמר היום על הודעת לפיד כי "הוסרה המסכה מעל פניו של לפיד - מהות לחוד ועסקנות לחוד. לפיד הוכיח שוב שהפוליטיקה הקטנה מובילה אותו, וגיוס החרדים ושילובם בחברה הם רק סיסמת בחירות".

מהליכוד נמסר כי "חוק הגיוס הוא עניין לאומי מהמעלה הראשונה ואסור לליברמן ולפיד להפוך אותו לפוליטיקה קטנה. ראש הממשלה נתניהו מחוייב לחוק שגובש על ידי צה"ל והובא לקריאה ראשונה על ידי ליברמן ובתמיכת לפיד. בניגוד לספינים שהם מפזרים, אין שום דילים או הסכמים עם אף גורם אחר - החוק יובא ככתבו וכלשונו בדיוק כפי שתמכו בו ליברמן ולפיד בקריאה ראשונה, בלי שום שינוי".

אינפו חוק הגיוס. אתר רשמי
אינפו חוק הגיוס/אתר רשמי

אמסלם התייחס בישיבת שרי הליכוד לחילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות ואמר כי "הגענו למצב שליצמן אומר לנו שאם חוק הגיוס עובר הם פורשים, וגפני אומר לנו שאם חוק הגיוס לא עובר הם פורשים". אמסלם אמר כי הוא יקיים את הדיונים ביום שלישי הקרוב בוועדה חרף כוונתו של הנציג החרדי בה - חבר הכנסת אורי מקלב להחרים את הדיונים בה. בש"ס הבהירו כי טרם החליטו אם ח"כ יואב בן צור, הנציג מטעמה בוועדה, יחרים את הדיונים או ישתתף בהם.

חוק הגיוס הוא אחד מהמכשולים המשמעותיים של הקואליציה הנוכחית. בג"ץ קבע כי החוק הנוכחי שאושר בתחילת הקדנציה אינו "שוויוני" ואפשר לכנסת לחוקק חוק חדש תוך שנה. מאז, המדינה ביקשה כמה פעמים הארכה לתקופה זו, ובפעם האחרונה בג"ץ אישר הארכה נוספת עד אמצע חודש ינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully