וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע ההערכה כי הממשלה תתפרק: ראשי הקואליציה ידונו בחוק הגיוס

לאחר שבקואליצה העריכו כי משבר הגיוס עשוי להוביל לפיזור הכנסת, ראשי הקואליציה ידונו באפשרויות לקידומו. יו"ר הקואליציה אמר שהממשלה נחושה להביא את החוק לאישור בקריאה שניה ושלישית לפני מועד פקיעת החוק. "החלטנו שלא ייעשו תיקונים. החוק הזה מצוין"

צילום: רוני כנפו

ראשי הקואליציה יתכנסו היום (שני) בשעות בצהריים לדון בחוק הגיוס, ברקע ההערכה בקואליציה כי משבר הגיוס עשוי להוביל להתפרקות הממשלה. אתמול התחזקה בקואליציה ההערכה כי חוק הגיוס יאושר, החרדים יתנגדו ויפרשו מהממשלה, והכנסת תפוזר מיד לקראת בחירות שיתקיימו בתחילת חודש מאי או יוני.

יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם התייחס בישיבת שרי הליכוד לחילוקי הדעות בתוך המפלגות החרדיות ואמר כי "הגענו למצב שליצמן אומר לנו שאם חוק הגיוס עובר הם פורשים, וגפני אומר לנו שאם חוק הגיוס לא עובר הם פורשים". אמסלם אמר כי הוא יקיים את הדיונים ביום שלישי הקרוב בוועדה חרף כוונתו של הנציג החרדי בה - חבר הכנסת אורי מקלב להחרים את הדיונים בה.

בש"ס הבהירו כי טרם החליטו אם ח"כ יואב בן צור, הנציג מטעמה בוועדה, יחרים את הדיונים או ישתתף בהם.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בישיבת ממשלה, 11 באפריל 2018. יואב דודקביץ ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יואב דודקביץ ידיעות אחרונות

בריאיון לוואלה! NEWS אמר אתמול ח"כ אמסלם כי הוא סבור כי מדובר ב"סוגיה נפיצה", אבל לדבריו "אנחנו לא מדברים על בחירות". לדברי אמסלם, "אנחנו מביאים את החוק כפי שהוא לאישור בקריאה שניה ושלישית לפני פקיעת החוק ב-15 בינואר. החלטנו שלא ייעשו תיקונים. החוק הזה הוא חוק מצוין".

בישראל ביתנו אמרו כי "הקואליציה, במהלך ציני, הופכת את חוק הגיוס מנושא מהותי לנושא אלקטורלי. בליכוד נוכחו לדעת שעל רקע דחיית ההצבעה על חוק הגיוס הם הפסידו קולות רבים בקרב הימין החילוני ויוצאי חבר העמים. הקואליציה יכלה להשלים את החקיקה בנושא חוק הגיוס כבר בתחילת מושב החורף, אך בגלל הכניעה ללחץ החרדים העדיפה לבקש דחייה נוספת מבג"ץ. עולה השאלה - האם מדובר במשחק מכור והליכוד הבטיח לראשי המפלגות החרדיות שבמידה ויהיו ישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס וידרשו לשלם קנסות, הישיבות יפוצו בסכומי כסף זהים ממקור אחר. הבטחה כזו למעשה מרוקנת את החוק מתוכן".

לדברים אלו הצטרפו דברים שאמרו אתמול גורמים ב'יש עתיד' לפיהם "הקואליציה צריכה לדעת שאנחנו לא בכיס הקטן שלהם. כל עוד לא הוכח שאין כאן בלוף אנחנו נשקול את צעדינו איך להצביע בקריאה שניה ושלישית". נתניהו ומפלגתו מסתמכים על שתי המפלגות לצורך אישור חוק הגיוס זאת לאור התנגדות החרדים.

עוד באותו נושא

אמסלם על חוק הגיוס: "סוגיה נפיצה, אבל לא מדברים על בחירות"

לכתבה המלאה
אינפו חוק הגיוס. אתר רשמי
אינפו חוק הגיוס/אתר רשמי

הטענות לפיהן הליכוד סגר 'דיל' עם החרדים שהחוק יתוקן לשביעות רצונם אחרי הבחירות הבאות בממשלה הבאה ובנוסף, שתקציבים שיקוזזו מהישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס יעוברו בדרך אחרת הוכחשו על ידי יו"ר הקואליציה דודי אמסלם שמוביל את החקיקה.

חוק הגיוס הוא אחד מהמכשולים המשמעותיים של הקואליציה הנוכחית. בג"ץ קבע כי החוק הנוכחי שאושר בתחילת הקדנציה אינו "שוויוני" ואפשר לכנסת לחוקק חוק חדש תוך שנה. מאז, המדינה ביקשה כמה פעמים הארכה לתקופה זו, ובפעם האחרונה בג"ץ אישר הארכה נוספת עד אמצע חודש ינואר. החוק, שאושר בקריאה ראשונה במושב הקודם של הכנסת, הוא נוסח שגיבש משרד הביטחון וקובע מכסות גיוס, לפיהם 3,348 חרדים יגויסו לצה"ל בשנה הראשונה, ועוד 648 יתגייסו לשירות הלאומי. בהמשך יעלה בהדרגה המספר מ-3,617 בשנה השנייה ועד 5,737 בשנת 2027.

עוד קובע החוק כי גם בשנתיים הראשונות לא יוטלו כל סנקציות אם המכסות לא ימולאו. מהשנה השלישית, ישיבות שלא יעמדו במכסות הגיוס ייענשו בשלילת חלק מהתקציב. אם במשך שלוש שנים רצופות ירדו אחוזי גיוס החרדים ב-85% מהיעד, יפקע החוק - ויחול חוק שירות חובה. הנוסח שמעורר את התנגדות חלק מהחרדים, קובע גם כי צעיר יוגדר חרדי אם למד במסגרת חרדית עד גיל 15, גם אם יצא בשאלה לאחר לימודיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully