וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשסולימאני ינהג ברכב עד לדאחיה: טראמפ "חנך" את כביש טהראן-ביירות

20.12.2018 / 12:33

הודעת הבית הלבן על החזרת החיילים המוצבים בסוריה מהווה את אחת המכות הקשות מבחינתה של ישראל בזירה הצפונית. הנוכחות האמריקנית סייעה לעצירת הרצף האיראני בין עיראק עד ללבנון, וכעת תוכל איראן לדאוג להעברת אמצעי לחימה מתקדמים וכוחות רגליים כמעט באין מפריע

ראש הממשלה מגיב להחלטת ארצות הברית לסגת מסוריה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

חסידיו המושבעים של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בישראל נוהגים להללו בעיקר בהקשר של מדיניותו הבלתי מתפשרת במזרח התיכון. הנה האיש מתנער מהסכם הגרעין עם איראן, אינו מוכן להשלים באו"ם עם החלטות המגנות את ישראל ואפילו נותן לנו מטרייה מדינית בכל הקשור לבנייה בהתנחלויות. אולם ההודעה אתמול (רביעי) על הסגת הכוחות האמריקניים מסוריה מהווה את אחת המכות הקשות מבחינתה של ישראל בזירה הצפונית.

ממשל טראמפ למעשה נוטש שתי בנות ברית בהחלטה אחת, ממש כמו האמירה המפורסמת: "שתי ציפורים במכה אחת", ישראל והכורדים. שר התחבורה ישראל כץ הסביר הבוקר כי מדובר במכה קשה לכורדים, אך למרבה מזלנו "אנחנו לא הכורדים". ובכל זאת, המכה עדיין מספיק קשה. הכוחות האמריקניים שפעלו באזור הצפון מזרחי של סוריה, ובעיקר באזור מעבר הגבול אל-בוכמאל, היוו מעין חיץ אחרון שהפריד בין איראן לים התיכון. לאיראן הייתה נוכחות בעיראק כמובן, בלבנון מן הסתם ואל-בוכמאל והגבול הצפון מזרחי עצרו את החיבור הזה בין השתיים.

נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 18 בדצמבר 2018. רויטרס
נשיא ארה"ב טראמפ בבית הלבן, 18 בדצמבר 2018/רויטרס

היציאה של הכוחות האמריקנים, מבשרת על סלילתו של מעין "כביש מהיר", כלומר דרך ישירה שתאפשר לאיראנים ולמליציות השיעיות שבחסותה גישה ישירה בין טהראן לבין ביירות. או כפי שהגדיר זאת אתמול דיפלומט ערבי בכיר בשיחה עם וואלה! NEWS, "קאסם סולימאני ייכנס לאוטו בטהראן וייצא ממנו מול משרדיו של חסן נסראללה בדאחייה של ביירות". סולימאני הוא רק דוגמה לפוטנציאל המסוכן שטמון בהחלטה של הנשיא המוערץ כאן על ידי חוגי הימין. טילים, אמצעי לחימה מתקדמים, כוחות רגליים (כמו המליציות השיעיות) ומה לא.

נכון, לישראל יש אמצעים להגן על עצמה והיא תפעל מן הסתם כדי לעשות זאת אולם פוטנציאל המלחמה בין איראן לישראל או בין ישראל לבנות בריתה של איראן, יאמיר ויעלה לרמות חדשות של הסלמה, כאלה שעדיין אל הגענו אליהן. ואם מישהו מצפה מידידנו נשיא רוסיה פוטין לעשות משהו בנידון, אז מצפה לו אכזבה קשה.

ומעבר לישראל, אי אפשר להתעלם מהעתיד להתרחש באזור הכורדי של סוריה, והטורקי בהתאם. ארצות הברית נטשה את מי שהיו בני הברית החשובים ביותר שלה במלחמה בדאעש. הכורדים היו הכוח היחיד שהצליח לעצור בזמנו את ארגון הטרור האסלאמיסטי. לאחר תבוסת הצבא העיראקי והסורי בפני דאעש, כוחות של ה-YPG נעמדו לקרבות הישרדות לתפארת ונלחמו עד טיפת דמם האחרונה והצליחו לעצור את דאעש בכמה מקומות, כמו קובאני לדוגמה.

עוד באותו נושא

זעם בקרב הרפובליקנים על הנסיגה מסוריה: "טראמפ חזור בך"

לכתבה המלאה
לוחמים כורדים מיחידות ההגנה העממית (YPG) ברחובות א רקה, סוריה יולי 2017\. רויטרס
לוחמים כורדים מיחידות ההגנה העממית/רויטרס

קשה לתאר לוחמים ולוחמות הירואיים יותר מאלה הכורדים, כאלה שפעלו בשם זכויות האדם, מעמד האישה, עם ערכים נעלים ומה לא. גיבורים ובעיקר גיבורות של ממש, שידעו להקריב עצמם למען האנושות, לא פחות. והנה הנשיא טראמפ, דווקא זה שלכאורה "מבין במזרח התיכון", נוטש אותם ובוגד בהם, סולל את הדרך לא רק לנוכחות איראנית באזור אלא גם לטבח חסר תקדים בכורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully