וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסדי הענק והנוסעים הממורמרים: "השעיר לעזאזל" ששילם על כישלונות הרכבת

18.12.2018 / 12:09

מקורביו של מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון מספרים שהוא "קצין וג'נטלמן" שנמצא פחות משנתיים בתפקיד וכעת נאלץ לקחת אחריות על ריבוי התקלות וההפסדים של החברה, שנעשו לדבריהם, בעקבות התנהלות השר כץ שנמצא בתפקיד כעשור. "הוא לא הבעיה, לרכבת יש בעיות שנגררות שנים"

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, דן הראל, שוחח שלשום (ראשון) עם המנכ"ל, שחר איילון, בדבר סיום תפקידו. זאת על רקע ריבוי התקלות אליה נקלעה רכבת ישראל בשנה האחרונה. "חד וחלק, הוא השעיר לעזאזל", אמרו מנהלים ועובדי הרכבת, ספקים ויועצים חיצוניים, אך כולם בתנאי אחד - שהדברים לא ייוחסו להם.

מספר הנוסעים ברכבת ישראל ממשיך לגדול, ומוכפל כל שבע שנים, אבל התשתית לא מדביקה את הקצב. בעיותיה המרכזיות הן המחסור ברכבות, מחסור במסילות ומחסור ב"זמן מסילה" על מנת להעביר עוד ועוד רכבות ליעדיהן. בתוך כך, הדוח הרבעוני האחרון שהוגש לפני כשבועיים וחצי, הצביע על ירידה בהכנסות, עליה בהוצאות והפסד אסטרונומי בעיקר כתוצאה ממהלך חשבונאי חד פעמי של ירידת שווי, העומד על פי עשרה מברבעון המקביל בשנה שעברה - יותר מרבע מיליארד שקלים.

"זה כואב מאוד, צריך לזכור שמדינת ישראל מזה עשרים שנה מנהלת את כל רשת התחבורה באופן כלכלי", אמר מומחה מתחום התשתיות שמכיר היטב את התנהלות משרד התחבורה. "בשורה התחתונה מישהו צריך לקחת אחריות על המספרים".

מנכ"ל נתיבי ישראל ניסים פרץ, שר התחבורה ישראל כץ ומנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון בטקס חניכת קו כרמיאל תל אבב. אחיהוד 21 במרץ 2017. ערן גילווארג
"השעיר לעזאזל". השר כץ עם איילון/ערן גילווארג

על השורה התחתונה בדוח הזה חתום מנכ"ל הרכבת, איילון, בן 63, שבתפקידיו הקודמים היה רב-טפסר, נציב כבאות והצלה ולפני כן ניצב במשטרת ישראל כסגן המפקח הכללי. בעברו נחשב למפקד אהוד, ובינואר 2017 התחיל את תפקידו ברכבת ישראל, שגם בה אוהבים אותו מאוד. אך יחסי הנהלה-עובדים הם רק אספקט אחד בעבודת מנכ"ל החברה.

מכר שלו כינה אותו "קצין וג'נטלמן" ותיאר אותו "ישר ואנושי", אך חושש כי "אולי אינו איש ניהול ואולי לא התאים מלכתחילה". טרם מלאו שנתיים למינויו והרכבת עדיין תקועה מול אתגרים שמעולם לא ידעה, כמעט בכל תחום: תקציבית, הנדסית, תפעולית ובעיקר תדמיתית.

"מי שאחראי זה רק השר", התעקש יועץ תקשורת מענף התחבורה, שגם הוא לא מוכן להזדהות בשמו. "הכישלון הוא של מי שנמצא בתפקיד שר התחבורה כבר עשר שנים. לשלוח את איילון הביתה זה מגעיל ודוחה, ומדהים שמעלים מחשבה כזו למרות שזה כל כך שקוף".

עוד באותו נושא

התקלות, ההשבתות והאיחורים: דירקטוריון הרכבת ידון בפיטורי המנכ"ל

לכתבה המלאה

המחדלים של קו הרכבת לירושלים

עם הפסדי ענק ונוסעים ממורמרים, גם שר התחבורה ישראל כץ חשוף בכל רגע למצב בו יריביו הפוליטיים עלולים לייחס לו את הצרות האלו. גם מבית, וגם מכיוון ראש הממשלה. בכל פעם שהשיקו איזו תחנה או קו רכבת חדש השניים נראו קרובים ואף את הקו לבית שאן השיקו פעמיים, רק כדי לאפשר גם לו וגם לראש הממשלה, להתכבד במעמד, ובקרדיט.

הקו לירושלים היה אמור להיות גולת הכותרת של מהפכת התחבורה שמובילים השניים, בוודאי אם גם מוסיפים לתמהיל את הפן הלאומי, הכמעט אסטרטגי. אבל מרוב הרצון לחנוך אותו, "בכל מחיר", הוא נפתח, ספק אם מוקדם מדי, והוא שואב משאבים בלתי נגמרים, מחברת הרכבת, ממשרד התחבורה וממדינת ישראל.

קו זה שובר שיאים ישראליים ביניהם הגשר הארוך בישראל, הגשר הגבוה בישראל, המנהרה הארוכה בישראל ותחנת הרכבת העמוקה ביותר שהיא גם אחת מתחנות הרכבת הכבדה העמוקות ביותר בעולם. חוץ מהיכולות הפיזיות, קו זה גם שבר שיאים תקציביים כשעלותו הייתה אמורה להסתכם בכ-6.86 מיליארד שקלים, אבל על פי ההערכות, עד שתסתיים הקמתו עלותו תהיה 3 מיליארד שקלים יותר מהתכנית המקורית - חדשות רעות לחברה המפסידה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ במהלך סיור בתחנת רכבת ירושלים "יצחק נבון", ונסיעת הרצה מירושלים לנתב"ג. עמוס בן גרשום, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"לפתוח בכל מחיר". השר כץ ונתניהו בהרצת קו הרכבת לירושלים/מערכת וואלה! NEWS, עמוס בן גרשום, לע"מ

טקס חנוכת הקו נערך חצי שנה אחרי המתוכנן, בספטמבר האחרון, גם אז רק באופן חלקי. השתתפו בו ראש הממשלה נתניהו, שר התחבורה כץ ובכירי רכבת ישראל. הנוסעים המתמידים ברכבת, בקבוצת הפייסבוק "בארכבת" הזכירו כי בעת שחנך ביחד עם ראש הממשלה את קו הרכבת לירושלים, נשמע כץ אומר לנוכחים: "אם הקו הזה יצליח, זו הצלחה שלי בלבד, ואם ייכשל - הכישלון יהיה שלי. אל תעלו את האחריות אל ראש הממשלה, ואל תורידו אותה לחברת רכבת ישראל. הקו הזה הוא אני".

כך, למרות שהקו מופעל במתכונת הרצה, הוא סובל מתקלות כמעט על בסיס יומיומי. בהן חילוץ רכבת עם 150 נוסעים מקרון שנתקע במנהרה בדרך לבירה. המשאבים הנדרשים להפעלת הקו הזה, בהם קרונות שנמשכו מקווים אחרים, הביאו לתלונות קשות מצד הנוסעים על הצפיפות והסכנות הרבות עוד יותר ברכבת בקווים בכל רחבי הארץ.

"להזמין קטר או קרונות לוקח שנתיים - לסלול מסילה לוקח עשר שנים", הסביר גורם בכיר ברכבת על הטענות נגד איילון שמכהן בתפקיד פחות משנתיים. גורם בתעשייה הוסיף שלצד ניצב (בדימוס) איילון, מינה כץ בראשית 2018 את אלוף (במיל') דן הראל כיושב ראש, אשר בפועל פעיל מאוד בניהול החברה, ובמטרה מוצהרת "לפקח מניסיונו הרב על תוכנית הפיתוח של הרכבת בדגש על הקו המהיר לירושלים שפתיחתו מתעכבת". אותו גורם אמר כי "זה לתקוע אצבע בעין של איילון. הראל בפועל משמש כמנכ"ל על".

אירוע חריג בתחנת הרכבת בחדר לאחר שמסיבות תיפעוליות רכבת פרברית צפונה בדרכה לבנימינה נדרשה לסיים את נסיעתה בתחנת חדרה. נוסעים זועמים שהתבקשו לקחת רכבת אחרת להמשך דרכם, חסמו את דלתותיה של רכבת אחרת, 16 בדצמבר 2018. צילום מסך
צפיפות בקרונות וקווים שמתבטלים. עיכובים ברכבת בנימינה, השבוע/צילום מסך

"שחר איילון לא הבעיה, חד וחלק". אמר לוואלה! NEWS ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת העוקבת בהנחייתו באופן שוטף אחר התנהלות רכבת ישראל. "הוא ישב בפני והתריע על כל הבעיות האלה וכל המהלכים שלחצו אותו לבצע", הסביר ח"כ כבל. "אין ספק שהוא שעיר לעזאזל. מצאו להם מישהו לשלוח הביתה כמו שמפטרים מאמן כדורגל או כדורסל, שום בעיה לא תיפתר. לרכבת ישראל יש בעיות יסוד שנגררות כבר שנים".

על התנהלות השר כץ אמר ח"כ כבל שיש לו זכויות ואי אפשר לקחת אותן ממנו. "הוא 'ההורדוס של התשתיות', אבל הקו לירושלים טלטל את כל המערכת", אמר ח"כ כבל. "זה הקו ששבר לא רק את גב הגמל - הוא שבר את כל הגמל. הם לא היו ערוכים, אז יש מי שרוצים להאשים את איילון. אני מתכוון להוציא פנייה מסודרת לשר בבקשה להבהרה".

בשיחת ועידה טלפונית של דירקטוריון רכבת ישראל שהתקיימה אמש עם היו"ר והמנכ"ל, נקבע כי הנושא יעלה לדיון מסכם בעוד כשבועיים. איילון ישהה בימים הקרובים בחופשה פרטית, מתוכננת מראש, בחו"ל.

בסביבתו של השר ישראל כ"ץ דוחים את גלגול האשמה אליו מכל וכל. "זו חברה עם הנהלה, יש לה מנכ"ל, יש לה יו"ר ויש לה דירקטוריון והם מי שמחליטים מה היא עושה ומה היא לא עושה". בהתייחס לטענות של ח"כ כבל אמרו: "דמות פוליטית, למה אפשר לצפות?". "לשר כץ אין שום קשר להליכים הפנימיים ברכבת ישראל ולהחלטות יו"ר החברה והדירקטוריון שלה, הנושאים באחריות לתפקוד נכון ויעיל של רכבת ישראל ולעמידה ביעדי החברה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully