וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מחירי החלב והלחם עולים: גל ההתייקרות במשק - כמה זה יעלה לכם?

13.12.2018 / 14:50

על פי חישוב שנעשה עבור וואלה! NEWS, התייקרות החשמל, המים והארנונה צפויה להוביל לעלייה של 370 שקלים בחודש להוצאות משק הבית הישראלי הממוצע. אזרחים רבים זועמים על המצב: "אנשים חיים בקושי ומעלים את המים והחשמל". הנתונים המלאים - בפנים

טבלת עליית מחירים לכתבה של דנה ירקצי, 12 בדצמבר 2018. מערכת וואלה!
טבלת עליית מחירים לכתבה של דנה ירקצי, 12 בדצמבר 2018/מערכת וואלה!

עליית מחירי הלחם והחלב הבוקר (חמישי) מצטרפת לגל התייקרות המוצרים במשק בשבועות האחרונים. לטענת החברות, העליות מגיעות בעקבות עלייה בגובה שכר המינימום שקידמו שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. על פי חישוב שנעשה עבור וואלה! NEWS, התייקרות החשמל, המים והארנונה צפויה להוביל לעלייה של 370 שקלים בחודש להוצאות משק הבית הישראלי הממוצע.

לפי החישוב, גל ההתייקרות ישפיע על הוצאות משק הבית הממוצע הישראלי, ללא התייחסות לעלייה במוצרי המזון, הטיסות, שער הדולר ועוד. הטבלה מציגה את התוספת השקלית עבור כל אחד מעשירוני ההכנסה לעליית מחירי החשמל, המים והארנונה, כאשר העשירון הראשון הוא בעל ההכנסה הנמוכה ביותר (2,500 שקלים נטו), והעשירון העשירי הוא בעל ההכנסה הגבוהה ביותר (41 אלף שקלים נטו). חישוב העלייה התבסס על סקר הוצאות משקי הבית של הלמ"ס בשנת 2015, אליו התווספו העליות במחירים כפי שדווחו על ידי הרשויות.

מהנתונים עולה כי בעשירון ההכנסה הראשון צפויה עליית מחירים בסך כ-200 שקלים ושיעור עליית המחירים עומד על 0.66%. בעשירון השישי התייקרות המוצרים תעלה את הוצאותיו החודשיות של משק הבית ב-370 שקלים ובשיעור 0.23%. לעומת זאת, סכום הוצאות עשירון ההכנסה העשירי הצפוי הוא 626 שקלים ושיעור עליית המחירים הוא 0.13%.

לקריאה נוספת בנושא
"הממשלה נרדמה בשמירה": דאגה מגל עליית מחירי החשמל, המים והמזון
דוח העוני האלטרנטיבי: כ-30% עניים, בהם יותר ממיליון ילדים
דווקא בחנוכה: חברת חשמל הותירה נכים ומעוטי יכולת ללא אספקה

טבלה לכתבה של דנה ירקצי, 12 בדצמבר 2018. מערכת וואלה!
טבלה לכתבה של דנה ירקצי, 12 בדצמבר 2018/מערכת וואלה!

רויטל, אם חד הורית לשני ילדים מחולון, סיפרה בשיחה עם וואלה! NEWS על התמודדותה עם עליות המחירים. "קראתי ונחרדתי, גם ככה יש לי חובות ואני לא מצליחה לסגור את החודש", העידה. "כמו שהבנתי זה יוביל לעלייה של עוד דברים. אפשר לחסוך בדברים שהם לא בסיסיים, ודווקא את הדברים הבסיסיים, כל מה שאי אפשר להתקיים בלעדיו מעלים לנו. אנשים פה קורסים, זה מפחיד. אתה לא יודע לקראת מה אתה הולך כי זו כנראה לא תהיה העלייה היחידה".

בתוך כך, בזמן שבצרפת אזרחי המדינה יוצאים ומפגינים באלימות נגד יוקר המחייה והעלאת המחירים, בישראל מחאה גדולה לא נראית באופק. יחד עם זאת, בימים האחרונים מתארגנות קריאות לצאת להפגנה ביום שישי בהשראת מחאת "האפודים הצהובים" הצרפתית. יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד, פרסם תמונה בה הוא נראה לבוש אפוד צהוב וזכה לבדיחות רבות ברשת. המגיבים תהו כיצד לפיד, שממוקם באחד מעשירוני השכר הגבוהים, מדבר על יוקר המחייה.

עוד באותו נושא

מוותרים על מזון ועל תרופות: יותר משני מיליון עניים בישראל

לכתבה המלאה

בדיחות ברשת על תמונתו של לפיד באפוד הצהוב

"אני לא מבינה למה אנחנו לא יכולים להיות כמו בצרפת", הוסיפה רויטל. "למה המקום של האזרחים פה במדינה הוא כל כך חלש? בצרפת הנשיא ברח והתחבא ופה ראש הממשלה מרים את הראש יותר גבוה". לדבריה, היא מתקיימת ממשכורת של 6,000 שקלים, מהם כשני שליש מיועדים לתשלום שכר הדירה. "כמה אוכל אני יכולה לקנות מזה? אין חודש שאני מצליחה לשלם את החשבונות. העוני והפערים יגדלו, אנשים לא יצליחו לגמור את החודש. זה ילך ויתעצם ואותי זה מתסכל".

עם גל המחאה החברתית בשנת 2011 החלו להיבלם עליות המחירים של חברות הקמעונאות, אך כעת החלו להודיע על עליות מחירים במוצרי התשתיות והמזון הבסיסיים ביותר. בתוך כך, הודיעו השר כחלון ושר הכלכלה אלי כהן על הקמת ועדה בראשות פרופסור ירון זליכה, שתבחן את יוקר המחייה בישראל. לא ברורה המידיות של פעולות הוועדה במקרה שכזה ואם בכלל מסקנותיה ייושמו כאשר לקחי העבר מוועדות שכאלה מראים כי בדרך כלל המסקנות בכלל לא מיושמות.

גבינת קוטג'. עומר מירון
עלייה במחירי מוצרי החלב/עומר מירון
לחם אחיד. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
עלייה במחיר הלחם/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

גלעד ברנד, חוקר ב"מרכז טאוב" שעוסק בנושא מאקרו כלכלה ושוק העבודה, הסביר כי "משנת 2014 אנחנו רואים ירידת מחירים די משמעותית שמקיפה את קטגוריות הצריכה חוץ מדיור. ניתן לראות ירידה די משמעותית ברמת המחירים בסדר גודל של 5% ביחס למדינות ה-OECD. עכשיו על פי ההודעות האחרונות על עליית מחירים בשנת 2019 יש חשש שהמגמה הזאת לקראת סיום וחבל שכך".

לדבריו, "הממשלה השקיעה הרבה מאמצים כדי להפחית את רמת המחירים במשק בשנים האחרונות. רואים את התוצאות וחשוב שהממשלה תתחיל לפעול בכיוון הזה. אנחנו רואים היום מגמה אחרת, כאשר מה שנעשה עד כה הגיע לידי מיצוי. המחירים בישראל הם מאוד יקרים ביחס לחו"ל וראינו בתקופה קצרה תהליך איטי אבל עקבי להתאמת המחירים בארץ לחו"ל, אני מקווה שההודעות האחרונות של החברות השונות לא מסמלות את סיום המגמה".

"ככה מתייחסים לקשישים?"

"אנשים חיים בקושי ומעלים את המים והחשמל", אמרה סוליקה אברג'יל, בת 75 מקריית שמונה. "אם אני אדם זקן, איך אפשר לא להדליק מזגן, לא לכבס ולא להתקלח? איך אפשר לחיות בקור כזה, לא נדליק מזגן, לא נדליק דוד. לאן הממשלה הזאת רוצה להגיע? במקום שידאגו לנו השרים דואגים רק לעלייה ועלייה. אנחנו מאוכזבים. ככה מתייחסים לקשישים? חשבנו שנעלה לארץ ונחייה ברמת חיים גבוהה יותר ועכשיו המצב יותר גרוע".

נשיא הקרן לידידות יחיאל אקשטיין אמר כי "עצוב שבמקום העלאת קצבאות הזקנה לקשישים מעלים שוב את תעריפי החשמל ומעמיקים את מצוקתם. קשישים רבים מוותרים כיום על חימום ביתם בחורף כדי לממן תרופה או מזון, זו תופעה בלתי נסבלת והפקרות של ממש מצד הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully