וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העקבות מובילות לרוסיה: בריטניה חוקרת מחדש מקרי מוות חשודים

ב"סאנדיי טיימס" דווח כי מחקירת הרעלת סקריפל הגיע מידע המקשר את הקרמלין גם למותם של איש עסקים רוסי וטייקון בריטי שניהל עסקים מפוקפקים עם מוסקבה. זאת אחרי שנים שנדחו בקשותיהן של המשפחות. "תמיד ידעתי שהוא נרצח"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חקירת ניסיון החיסול של המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל חשפה קשרים של מוסקבה לשני מקרי רצח חשודים נוספים על אדמת בריטניה - כך דווח ב"סאנדיי טיימס". חוקרים מהיחידה ללוחמה בטרור בסקוטלנד יארד, שחוקרים את הרעלת סקריפל ובתו יוליה, השיגו מידע שמצביע על כך שייתכן שגם אחרים היו מטרה עבור מתנקשים שנשלחו מרוסיה.

לפי הדיווח, סוכנים משירותי המודיעין הצבאי של רוסיה GRU הגיעו לבריטניה ועזבו אותה בסמוך למקרי מוות חשודים אחרים. בין המקרים הנחקרים הוא של אלכסנדר פרפיליצ'ני, איש עסקים רוסי שהתמוטט ומת אחרי שחשף מידע על הונאה רוסית, וסקוט יאנג, טייקון שניהל עסקים מפוקפקים עם רוסיה. האחרון נמצא משופד על גדר מתחת לדירתו בלונדון לפני ארבע שנים, אחרי שלכאורה התאבד.

"אחד מקווי החקירה שלהם קשור לקציני מודיעין רוסים שהגיעו ויצאו מהמדינה בסמוך למקרי המוות החשודים", אמר מקור המקורב לחקירה. "כמה ממקרי המוות הבלתי-מוסברים ומתוקשרים הם מאוד חשודים, כולל אלו של פרפיליצ'ני ויאנג". לפי הדיווח, המשטרה תסווג מחדש חלק מהמקרים כ"חשודים" ותפתח מחדש בקריאה למסירת מידע של עדי ראיה.

לקריאה נוספת בנושא
האם משטרת בריטניה מטייחת חיסול של מיליונר רוסי שהתנגד לפוטין?

סקוט יאנג, איש עסקים בריטי שמת בנסיבות מחשידות, וגרושתו מישל. מערכת וואלה
המשטרה קבעה שהוא התאבד. סקוט יאנג וגרושתו מישל/מערכת וואלה

חידוש החקירה יחריף את המתיחות בין בריטניה לרוסיה, שיחסיהן הורעו והגיעו לשפל של עשרות שנים מאז הרעלת סקריפל. מוסקבה דוחה את ההאשמות של לונדון והנשיא ולדימיר פוטין תיאר את הסברה הרווחת שלפיה הקרמלין אחראי על ניסיון החיסול של המרגל לשעבר כ"שטויות".

שני החשודים שצולמו במצלמות האבטחה וזוהו כאנשי ה-GRU הוצגו בתקשורת הרוסית הרשמית כאנשי עסקים תמימים שרק הגיעו לנפוש בעיר סולסברי, שאינה מהווה מקום תיירותי במיוחד. אחד מהם אף היה קצין מעוטר במודיעין הצבאי הרוסי. חשיפתם הובילה לשרשרת גילויים נגד ה-GRU והקרמלין, כולל ניסיון לפרוץ למטה הארגון הבינלאומי למניעת הפצת נשק כימי בהאג, שבחן את דגימות גז העצבים נוביצ'וק ששימש נגד הסקריפלים.

בנוסף לכך, החקירה המחודשת גורמת מבוכה למשטרה, שהתעקשה שנים רבות כי מקרי המוות האלו אינם חשודים למרות בקשותיהן של המשפחות לפתוח מחדש את התיקים. גם השר לביטחון המולדת, סג'יד ג'אוויד, אמר בספטמבר לחברי הפרלמנט כי "אין בסיס לחידוש החקירות", אולם הוא הזהיר כי המשטרה תנקוט פעולה נוספת "אם יגיע לידיה מידע חדש".

"תמיד אמרתי שהוא נרצח", אמרה מישל, גרושתו של יאנג. היא אמרה שוב שוב כי הוא הושלך מהחלון של דירת היוקרה שלו במרכז לונדון חרף טענותיה ההפוכות של המשטרה, שקבעה במהירות כי הוא החליק אל מותו. חוקר מקרי מוות קבע כי אין מספיק ראיות לאישוש המסקנה שלפיה הוא התאבד, אך התיק נותר רדום במשך ארבע שנים. לדברי אשתו לשעבר של איש העסקים, הרוצחים רצו להשתלט על עסקי המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully